The São José Operário Assistance Service:

from social assistance to education for blind persons (1956-1963)

Authors

DOI:

https://doi.org/10.21680/1981-1802.2019v57n51ID15557

Keywords:

Assistance institutions. History of Education. Special education. Education for blind persons.

Abstract

This article intends to understand the course and social meaning of the São José Operário Assistance Service, within a countryside context of the state of Rio de Janeiro in the initial years of its foundation, from 1956 to 1963, when it implemented an institution for blind persons. Conceived by the daughter of the owner of two of Campos’ sugar mills, together with some women of the local elite, the Assistance Service simultaneously brought together the practices of philanthropy, Christian charity, and public subsidies . We highlight the theoretical contributions of Magalhães (1998) in relation to the research of educational institutions. Methodologically, we prioritize the technique of triangulation of sources, through documents from the institution's historical archive, the press and oral interviews. A network of sociability was identified: State, sugar industry, Campos' high society, women's elite, catholic church and service clubs.

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Author Biographies

Fernanda Luísa de Miranda Cardoso, Universidade Estadual do Norte Fluminense Darcy Ribeiro (UENF)

Lienciada em Pedagogia (UENF)

Bacharel em Direito (Faculdade de Direito de Campos)

Mestre em Políticas Sociais (UENF)

Grupo de Pesquisa CNPq Educação, Sociedade e Região

Universidade Estadual do Norte Fluminense Darcy Ribeiro (UENF)

Campos dos Goytacazes – RJ

Silvia Alicia Martínez, Universidade Estadual do Norte Fluminense Darcy Ribeiro (UENF)

Doutora em Educação (PUC-Rio)

Docente do Programa de Pós-Graduação em Políticas Sociais e do Curso de Pedagogia/ Laboratório de Estudos de Educação e Linguagem – LEEL

Líder do Grupo de Pesquisa CNPq Educação, Sociedade e Região

Universidade Estadual do Norte Fluminense Darcy Ribeiro (UENF)

Campos dos Goytacazes – RJ

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Published

31-01-2019

How to Cite

Cardoso, F. L. de M., & Martínez, S. A. (2019). The São José Operário Assistance Service:: from social assistance to education for blind persons (1956-1963). Journal Education in Question, 57(51). https://doi.org/10.21680/1981-1802.2019v57n51ID15557