Childhood and consumption on YouTube
DOI:
https://doi.org/10.21680/1981-1802.2022v60n65ID28934Keywords:
Childhood, YouTube, Representation, IdentityAbstract
This article aims to analyze how the content of the YouTube channel Luccas Neto, Luccas Toon, contributes to the propagation of representations of consumer childhoods. For this purpose, 15 videos posted on that channel were selected. The analyzes were carried out taking cultural studies in Education as theoretical framework, with a post-structuralist bias. In order to develop a cultural analysis, from watching the videos, images and transcripts of the YouTuber's speeches considered recurrent and of greater relevance were highlighted. In this article, the category “management of the self as a brand” is discussed. The results pointed out that the channel puts into circulation the representation of a consumerist childhood that incessantly searches for novelties in the market. This implies the presentation of various products and the children's strong identification with an adult individual that forges a childish identity and reinforces child fans' tastes and preferences.
Downloads
References
ANDRADE, Paula Deporte de. COSTA, Marisa Vorraber. Usando crianças para vender: infância e consumo na publicidade de revistas.Revista Reflexão e Ação, Santa Cruz do Sul, v.18, n2, p.230-248, jul./dez. 2010.
ANDRADE, Paula Deporte de. Usos e possibilidades do conceito de pedagogias culturais nas pesquisas em estudos culturais em educação.Revista Textura. Canoas. V.17 n.34, p.48-63. mai./ago. 2015.
AS AUTORAS. Transcrição de áudio. 2020 – Disponível em: . Acesso em: 18jan. 2022.
BAUMAN, Zygmunt. Vida para consumo: a transformação das pessoas em mercadoria. Trad. Carlos Alberto Medeiros. Rio de Janeiro: Zahar 2008.
BECK, Dinah Quesada. Mídia e consumo: pedagogias culturais de investimento na infância. In: BECK, Dinah; ESPERANÇA, Joice (Orgs.). Infâncias em foco: mídia, consumo e artefatos da cultura contemporânea. (Orgs.). Coleção Cadernos Pedagógicos da EaD; v. 27. Rio Grande: Ed. da FURG, 2017.
BUCKINGHAM, David. Crescer na era das mídias eletrônicas. São Paulo: Loyola, 2007.
COSTA, Marisa Vorraber. Educar-se na sociedade de consumidores. In: COSTA, Marisa Vorraber. A educação na cultura da mídia e do consumo. Rio de Janeiro: Lamparina, 2009.
CAMOZZATO, Viviane Castro. Imagem e consumo nas produções de si. In: COSTA, Marisa Vorraber. A educação na cultura da mídia e do consumo. Rio de Janeiro: Lamparina, 2009.
CANCLINI, Nestor García. Consumidores e cidadãos: conflitos multiculturais da globalização.Trad. Maurício Santana Dias e Javier Rapp. 6. ed. Rio de Janeiro: Ed. EFRJ, 2006.
FELIPE, Jane.Representações de gênero, sexualidade e corpo na mídia.Revista Tecnologia e Sociedade, 2007.
GARDINER, Michael E. (2000) Críticas da vida cotidiana. Londres:Routledge.
HALL, Stuart. A centralidade da cultura: notas sobre as revoluções culturais do nosso tempo.Educação e Realidade. p.15-46, jun/dez, 1997.
HALL, Stuart. Cultura e Representação. Rio de Janeiro: Editora PUC-Rio, 2016.
IGNÁCIO, Patrícia. Crianças, consumo e identidade. In: COSTA, Marisa Vorraber. A educação na cultura da mídia e do consumo. Rio de Janeiro: Lamparina, 2009.
JENKINS, Henry. Cultura da convergência. 2 ed. São Paulo: Aleph, 2009.
KELLNER, Douglas. Lendo imagens criticamente: em direção a uma pedagogia pós-moderna. In: SILVA, TOMAZ TADEU (Org.). Alienígenas na sala de aula: uma introdução aos Estudos Culturais em Educação. Petrópolis RJ: Vozes, 1995, p. 104-131.
MOMO, Mariangela. Mídia e consumo na produção de uma infância pós-moderna que vai a escolas. Tese de Doutorado do Programa de Pós- Graduação da Faculdade de Educação da Universidade Federal do Rio Grande do Sul. Porto Alegre, 2007.
NETO, Luccas. Fizemos as atividades do livrão do Luccas. Youtube, 25 ago. 2018. Disponível em: <https://www.youtube.com/watch?v=tnivEPyM7JU>. Acesso em: 18 jan. 2021.
RUBENS, Alhen. Vida para consumo: A transformação das pessoas em mercadoria. BAUMAN, Zygmunt. 2008. Revista Signos do Consumo – v.2, n.2, 2010. p. 275-279.
SIBILIA, Paula. O show do eu: a intimidade como espetáculo. 2. ed. Rio de Janeiro: Contraponto, 2016.
SILVA, Tomaz Tadeu da. Documentos de identidade: uma introdução às teorias do currículo. Belo Horizonte: Autêntica, 1999.
STEINBERG, Shirley; KINCHELOE, Joe (Orgs.). Cultura infantil: a construção corporativa da infância. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 2001.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Revista Educação em Questão
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
The Journal Education in Question shall retain the copyright in all articles that it publishes.
The authors and co-authors of articles and book reviews, published in the Journal Education in Question, shall wait for at least 1 (one) year before they are allowed to submit new works for publication.