Childhood and consumption on YouTube

Authors

DOI:

https://doi.org/10.21680/1981-1802.2022v60n65ID28934

Keywords:

Childhood, YouTube, Representation, Identity

Abstract

This article aims to analyze how the content of the YouTube channel Luccas Neto, Luccas Toon, contributes to the propagation of representations of consumer childhoods. For this purpose, 15 videos posted on that channel were selected. The analyzes were carried out taking cultural studies in Education as theoretical framework, with a post-structuralist bias. In order to develop a cultural analysis, from watching the videos, images and transcripts of the YouTuber's speeches considered recurrent and of greater relevance were highlighted. In this article, the category “management of the self as a brand” is discussed. The results pointed out that the channel puts into circulation the representation of a consumerist childhood that incessantly searches for novelties in the market. This implies the presentation of various products and the children's strong identification with an adult individual that forges a childish identity and reinforces child fans' tastes and preferences.

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Author Biographies

Tamara Costa da Silva , Secretaria de Educação do Estado do Rio Grande do Sul

É mestre em Educação pela Universidade Luterana do Brasil (ULBRA) e funcionária da Secretaria de Educação do Estado do Rio Grande do Sul. É integrante do Grupo de pesquisa Cultura e Educação (PPGEDU/ULBRA).

Bianca Salazar Guizzo, Universidade Federal do Rio Grande do Sul

Prof.ª Dr.ª da Universidade Federal do Rio Grande do Sul. É integrante do Rio Grande do Sul. É integrante do Grupo de Estudos de Educação Infantil e Infâncias (FACED/UFRGS) e do Grupo de Pesquisa Cultura e Educação (PPGEDU/ULBRA). É Bolsista Produtividade em Pesquisa (CNPq).

 

 

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Published

10-10-2022

How to Cite

Costa da Silva , T., & Salazar Guizzo, B. (2022). Childhood and consumption on YouTube. Journal Education in Question, 60(65). https://doi.org/10.21680/1981-1802.2022v60n65ID28934