The internationalization of the curriculum from the perspective of language teachers in Brazil

Authors

DOI:

https://doi.org/10.21680/1981-1802.2023v61n68ID31792

Keywords:

Internationalization, Curriculum, Language Teachers, Interculturality

Abstract

The internationalization of the curriculum aims to incorporate an intercultural and global dimension into teaching activities, contributing to the education of citizens and professionals engaged in the cultural and linguistic diversity of the globalized world. In this paper, we discuss curriculum internationalization, highlighting the reflections of language teachers as agents of the internationalization of education. Subsequently, we analyze qualitative data generated through a structured questionnaire applied to Brazilian language teachers who are members of the Group of Critical and Advanced Studies in Languages (GECAL-UnB), to understand their conceptions about the internationalization of the curriculum. The data analysis, through the lenses of Critical Applied Linguistics, indicated that the internationalization of Brazilian educational institutions is possible through the internationalization of the curriculum, requiring discussions on interculturality, multilingualism, and plurilingualism. Thus, based on the perspectives of teachers, it is possible to envision alternative approaches to the internationalization of education.

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Author Biographies

Lauro Sérgio Machado Pereira, Instituto Federal do Norte de Minas Gerais

É Prof. do Instituto federal de Minas Gerais e Doutorando do Programa de Pós-Graduação em Linguística da Universidade de Brasília. Integra o Grupo de Estudos Críticos e Avançados em Linguagens (GECAL/UnB).

Dllubia Santclair, Secretaria de Educação do Estado de Goiás

É Profa. da Secretaria de Educação do Estado de Goiás e Doutoranda do Programa de Pós-Graduação em Linguística da Universidade de Brasília. Integra o Grupo de Estudos Críticos e Avançados em Linguagens (GECAL/UnB).

Kléber Aparecido da Silva, Universidade de Brasília

É Prof. Dr da Universidade de Brasília e do Programa de Pós-graduação em Linguística. É Coordenador do Grupo de Estudos Críticos e Avançados em Linguagens (GECAL/UnB) e Bolsista de Produtividade em Pesquisa 2A pelo CNPq.

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Published

27-06-2023

How to Cite

Machado Pereira, L. S., Santclair, D. ., & da Silva, K. A. (2023). The internationalization of the curriculum from the perspective of language teachers in Brazil. Journal Education in Question, 61(68). https://doi.org/10.21680/1981-1802.2023v61n68ID31792