The internationalization of the curriculum from the perspective of language teachers in Brazil
DOI:
https://doi.org/10.21680/1981-1802.2023v61n68ID31792Keywords:
Internationalization, Curriculum, Language Teachers, InterculturalityAbstract
The internationalization of the curriculum aims to incorporate an intercultural and global dimension into teaching activities, contributing to the education of citizens and professionals engaged in the cultural and linguistic diversity of the globalized world. In this paper, we discuss curriculum internationalization, highlighting the reflections of language teachers as agents of the internationalization of education. Subsequently, we analyze qualitative data generated through a structured questionnaire applied to Brazilian language teachers who are members of the Group of Critical and Advanced Studies in Languages (GECAL-UnB), to understand their conceptions about the internationalization of the curriculum. The data analysis, through the lenses of Critical Applied Linguistics, indicated that the internationalization of Brazilian educational institutions is possible through the internationalization of the curriculum, requiring discussions on interculturality, multilingualism, and plurilingualism. Thus, based on the perspectives of teachers, it is possible to envision alternative approaches to the internationalization of education.
Downloads
References
CANAGARAJAH, Suresh. Materializing ‘competence’: perspectives from international STEM scholars. The Modern Language Journal, v. 102, n. 2, 2018. Disponível em: https://doi.org/10.1111/modl.12464. Acesso em: 9 mar. 2023.
CAVALCANTI, Marilda do Couto; MAHER, Terezinha de Jesus Machado. Contemporary Brazilian Perspectives on Multilingualism. In: CAVALCANTI, Marilda do Couto; MAHER, Terezinha de Jesus Machado (org.). Multilingual Brazil: language resources, identities and ideologies in a globalized world. New York: Routledge, 2018.
DE WIT, Hans; HUNTER, Fiona; HOWARD, Laura; EGRON-POLLAK, Eva. Internationalisation of Higher Education. Study requested by the European Parliament, 2015. Brussels: European Commission. Disponível em: https://www.europarl.europa.eu/RegData/etudes/STUD/2015/540370/IPOL_STU(2015)540370_EN.pdf. Acesso em: 9 mar. 2023.
DINIZ, Leandro Rodrigues Alves. Para além das fronteiras: a política linguística brasileira de promoção internacional do português. Belo Horizonte: Editora UFMG, 2020.
FREIRE, Paulo. Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática educativa. São Paulo: Paz e Terra, 2013.
FREITAS, Marco Túlio Urzêda; PESSOA, Rosane Rocha. Rupturas e continuidades na linguística aplicada crítica: Uma abordagem historiográfica. Calidoscópio, v. 10, n. 2, 2012. Disponível em: http://revistas.unisinos.br/index.php/calidoscopio/article/view/cld.2012.102.09 Acesso em: 9 mar. 2023.
HELLER, Monica. Rethinking sociolinguistic ethnography: from community and identity to process and practice, In: MARTIN-JONES, Marilyn; GARDNER, Sheena (eds.) Multilingualism, discourse and ethnography. New York: Routledge, 2012.
KNIGHT, Jane. An internationalization model: meaning, rationales, approaches, and strategies. In: KNIGHT, Jane. Higher education in turmoil: the changing world of internationalization. Rotterdam: Sense Publishers, 2008.
LEASK, Betty. Internationalizing the curriculum. Londres: Routledge, 2015.
MOITA LOPES, Luiz Paulo Moita (org.). Por uma Linguística Aplicada Indisciplinar. São Paulo: Parábola, 2006.
LUNA, José Marcelo Freitas. Internacionalização do currículo e educação intercultural: aproximações à luz da sociologia das ausências e da sociologia das emergências. In: LUNA, José Marcelo Freitas (org.) Internacionalização do currículo: educação, interculturalidade e cidadania global. Campinas: Pontes, 2016.
MORAES, Elkerlane Martins de Araújo. Deixa-me ir e vir, canta o rouxinol: reminiscências docentes e política linguística de internacionalização para uma ciência sem fronteiras. 2018, 256f. (Tese de Doutorado) – Programa de Pós-Graduação em Linguística, Universidade de Brasília, 2018.
MIURA, Irene Kazumi. O processo de internacionalização da Universidade de São Paulo: um estudo de três áreas do conhecimento. 2006, 365f. (Tese de Doutorado - Livre Docência) – Programa de Pós-Graduação da Faculdade de Economia, Administração e Contabilidade, Universidade de São Paulo, 2006.
PENNYCOOK, Alastair; MAKONI, Sinfree. Innovations and challenges in Applied Linguistics from the Global South. New York: Routledge, 2020.
RAJAGOPALAN, Kanavillil. Por uma linguística crítica: linguagem, identidade e a questão ética. São Paulo: Parábola, 2003.
ROCHA, Claudia Hilsdorf. Propostas para o inglês no ensino fundamental I público: plurilinguismo, transculturalidade e multiletramentos. 2010, 243f. (Tese de Doutorado) – Programa de Pós-Graduação em Linguística Aplicada, Universidade Estadual de Campinas, 2010.
SAVEDRA, Mônica Maria Guimarães. Estudos e pesquisas em sociolinguística no contexto plurilíngue do Brasil. Revista Anpoll, v. 29, n. 1, 2010. Disponível em: http://dx.doi.org/10.18309/anp.v1i29.179. Acesso em: 9 mar. 2023.
SIGNORINI, Inês. Introdução. In: SIGNORINI, Inês; CAVALCANTI, Marilda do Couto (org.). Linguística aplicada e transdisciplinaridade: questões e perspectivas. Campinas: Mercado de Letras, 1998.
SOUZA, Cláudia Schiedeck Soares. Os institutos federais e a internacionalização: concepções, reflexões e desafios. In: SOUZA, Carlos Fabiano; MANHÃES, Elane Kreile (orgs.). Olhares em rede: diálogos oportunos no âmbito do ensino e da aprendizagem de inglês na rede federal tecnológica. Curitiba: Appris, 2018.
STALLIVIERI, Luciane. Estratégias para Internacionalização do Currículo: do discurso à Prática. In: LUNA, José Marcelo Freitas (org.). Internacionalização do currículo: educação, interculturalidade e cidadania global. Campinas: Pontes, 2016.
SÜSSEKIND, Maria Luiza; SANTOS, Wilza Lima. Um Abaporu, a Feiúra e o Currículo: Pesquisando os Cotidianos nas Conversas Complicadas em uma Escola Pública do Rio de Janeiro. Momentos − Diálogos em Educação, v. 25, 2016. Disponível em: https://periodicos.furg.br/momento/article/view/5625/3980. Acesso em: 5 abr. 2021.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Revista Educação em Questão
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
The Journal Education in Question shall retain the copyright in all articles that it publishes.
The authors and co-authors of articles and book reviews, published in the Journal Education in Question, shall wait for at least 1 (one) year before they are allowed to submit new works for publication.