Children, mobile technologies, and parental mediation
DOI:
https://doi.org/10.21680/1981-1802.2024v62n71ID34147Keywords:
Internet, Mobile technologies, Children, Parental mediationAbstract
In this article, we analyze parental mediation in relation to mobile technologies and the internet during the Covid-19 pandemic. We carried out a descriptive-analytical study based on qualitative research, through semi-structured interviews with eighteen children and one member of their families. The results point to the intensified use of mobile technologies (cell phones, notebooks, and tablets), and the internet during the Covid-19 pandemic, a fact that represented a challenge for parental mediation. Families have adopted different strategies to mediate children's digital media experiences, ranging from more restrictive or more active actions, based on guidance and dialog, to accompanying or being present during children's activities on the internet. For this reason, it is essential for families to be aware of how to guide their children in online activities and for schools to promote children's media education.
Downloads
References
AVÓ 1. Entrevista. São Carlos (São Paulo) 29 mar. 2021.
BUCKINGHAM, David. Crescer na Era das Mídias: após a morte da infância. Tradução Gilka Girardello e Isabel Orofino. Florianópolis, p. 2012-1, 2006.
BUCKINGHAM, David. Cultura digital, educação midiática e o lugar da escolarização. Educação & Realidade, v. 35, n. 3, p. 37-58, 2010. Disponível em: https://www.redalyc.org/pdf/3172/317227078004.pdf Acesso em: 11 jul. 2021.
CASTRO, Teresa Sofia; PONTE, Cristina; JORGE, Ana; BATISTA, Susana. Crescendo entre ecrãs. Literacia, Media e Cidadania, p. 144-157, 2017. Disponível em: https://research.unl.pt/ws/portalfiles/portal/4274355/T_Castro_C_Ponte_S_Batista_Crescendo_entre_Ecras.pdf. Acesso em: 15 jun. 2021.
CASTRO, Teresa Sofia. Cuidado com quem você fala na internet: Mediação parental pelo olhar de pré-adolescentes. Caderno Cedes, Campinas, v. 41, n. 113, p.4-13, jan/abr. 2021.
CGI.BR TIC Kids Online Brasil. Pesquisa sobre o uso da internet por crianças e adolescentes no Brasil. Núcleo de Informação e Coordenação do Ponto BR. São Paulo: Comitê Gestor da Internet no Brasil, 2016. Disponível em: https://cetic.br/media/docs/publicacoes/2/TIC_KIDS_ONLINE_2016_LivroEletronico.pdf. Acesso em: 15 jun. 2021.
CGI.BR TIC Kids Online Brasil. Pesquisa sobre o uso da Internet por crianças e adolescentes no Brasil: TIC Kids Online Brasil 2019. Núcleo de Informação e Coordenação do Ponto BR. 1. ed. São Paulo: Comitê Gestor da Internet no Brasil, 2020. Disponível em: https://cetic.br/media/docs/publicacoes/2/20201123093441/resumo_executivo_tic_kids_online_2019.pdf.
CGI.BR. Resumo Executivo TIC Kids Online Brasil 2021. 2022. Disponível em: https://cetic.br/media/docs/publicacoes/2/20221121120628/resumo_executivo_tic_kids_online_2021.pdf Acesso em: 10 jan. 2023.
CGI.BR Pesquisa sobre o uso da Internet por crianças e adolescentes no Brasil: TIC Kids Online Brasil 2022. Núcleo de Informação e Coordenação do Ponto BR. 1. ed. São Paulo: Comitê Gestor da Internet no Brasil, 2023. Disponível em: file:///C:/Users/Home/OneDrive/Documentos/TECNOLOGIAS%20E%20EDUCA%C3%87AO/tic_kids_online_2022_livro_eletronico.pdf Acesso em: 29 ago. 2023.
DUEK, Carolina; MOGUILLANSKY, Marina. Crianças, telas digitais e família: práticas de mediação dos pais e gênero. Comunicação e Sociedade, Braga, n. 37, p. 55-70, 2020.
FANTIN, Mônica. Crianças, dispositivos móveis e aprendizagens formais e informais. ETD-Educação Temática Digital, Campinas, v. 20, n. 1, p 66-80, 2018.
FANTIN, Monica; SANTOS; José Douglas Alves dos. Sobre dispositivos móveis e possibilidades formativas na infância contemporânea In: PORTO, Cristiane; SANTOS, Edmea. Processos formativos e aprendizagens na cibercultura: experiências com dispositivos móveis. Aracaju: EDUNIT, 2020.
FORTUNA, Tânia Ramos. Cultura lúdica na era digital: alguns efeitos no comportamento infantojuvenil. Em Aberto, Porto Alegre, v. 31, n. 102 maio/ago. 2018, p. 165-175, 2018.
LIVINGSTONE, Sonia; BYRNE, Jasmina. Parenting in the digital age: the challenges of parental responsibility in comparative perspective. 2018. Disponível em: https://www.diva-portal.org/smash/record.jsf?pid=diva2%3A1535895&dswid=-7525. Acesso em: 15 ago. 2021.
LIVINGSTONE, Sonia; KARDEFELT-WINTHER, Daniel. Global Kids Online: das evidências ao impacto. Pesquisa sobre o uso da Internet por crianças e adolescentes no Brasil: TIC Kids Online Brasil 2019. 2020. Disponível em: https://cetic.br/media/docs/publicacoes/2/20201123093630/executive_summary_ict_kids_online_2019.pdf Acesso em: 8 set. 2023.
MÃE 13. Entrevista. Santa Helena (Paraná). 30 mar. 2021.
MÃE 4. Entrevista. Naviraí (Mato Grosso do Sul). 8 abr. 2021.
MÃE 9. Entrevista. Naviraí (Mato Grosso do Sul). 8 abr. 2021
MÃE 11. Entrevista. Goiânia (Goiás). 9 abr. 2021.
MÃE 7. Entrevista. Naviraí (Mato Grosso do Sul). 14 maio. 2021.
MÃE 1. Entrevista. Naviraí (Mato Grosso do Sul). 8 jun. 2021.
MÃE 6. Entrevista. Naviraí (Mato Grosso do Sul). 8 jun. 2021.
MÃE 14. Entrevista. Toledo (Paraná). 8 jun. 202.
MÃE 5. Entrevista. Naviraí (Mato Grosso do Sul). 9 jun. 2021.
MÃE 10. Entrevista. Maringá (Paraná). 1º jul. 2021.
MÃE 3. Entrevista. Santa Helena (Paraná). 4 jul. 2021.
MÃE 2. Entrevista. Naviraí (Mato Grosso do Sul). 6 jul. 2021.
MÃE 12. Entrevista. Maringá (Paraná). 22 jul. 2021.
MÃE 15. Entrevista. Toledo (Paraná). 29 jul. 2021.
MAIDEL, Simone; VIEIRA, Mauro Luis. Mediação parental do uso da internet pelas crianças. Psicologia em Revista, v. 21, n. 2, p. 293-313, 2015. DOI: 10.5752/P.1678-9523.2015V21N2P292.
MÁXIMO, Thinayna Mendonça; SAMPAIO, Inês Sílvia Vitorino. Uso compartilhado do celular por crianças e familiares: implicações para privacidade online e mediação parental. Revista Mídia e Cotidiano, v. 14, n. 1, p. 55-73, 2020. DOI: https://doi.org/10.22409/rmc.v14i1.38546.
NASCIMENTO, Mariana Furtado do. O impacto da mediação parental na literacia da publicidade do Youtube em crianças dos 8 aos 12 anos. 2021. Programa de Mestrado em Ciências da Comunicação. Universidade Católica Portuguesa Disponível em: https://repositorio.ucp.pt/bitstream/10400.14/33403/1/Mariana%20Furtado%20Nascimento.pdf. Acesso em: 20 set. 2021.
ROSA, Priscilla Maria Faraco; DE SOUZA, Carlos Henrique Medeiros. Ciberdependência e infância: as influências das tecnologias digitais no desenvolvimento da criança. Brazilian Journal of Development, v. 7, n. 3, p. 23311-23321, 2021. DOI: 34117/bjdv7n3-172.
SARMENTO, Manuel Jacinto. Sociologia da infância: correntes e confluências. Estudos da Infância: educação e práticas sociais, 2008, p. 17-39.
SOCIEDADE BRASILEIRA DE PEDIATRIA. Recomendações sobre o uso saudável das telas digitais em tempos de pandemia da COVID-19 #BOAS TELAS #MAIS SAÚDE. Rio de Janeiro: Sociedade Brasileira de Pediatria, 2020. Disponível em: https://www.sbp.com.br/fileadmin/user_upload/22521b-NA_Recom_UsoSaudavel_TelasDigit_COVID19__BoasTelas__MaisSaude.pdf. Acesso em: 15 set. 2020.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Journal Education in Question
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
The Journal Education in Question shall retain the copyright in all articles that it publishes.
The authors and co-authors of articles and book reviews, published in the Journal Education in Question, shall wait for at least 1 (one) year before they are allowed to submit new works for publication.