Intercultural dialogue from an Erasmus Plus Project

student centered-learning

Authors

DOI:

https://doi.org/10.21680/1981-1802.2023v61n70ID34240

Keywords:

Active learning, Intercultural studies, Erasmus Plus, UNESP

Abstract

The article aims to discuss the possibilities of internationalization university actions with intercultural practices inferred from the implementation of an extension project at a public university in the state of São Paulo in the context of an Erasmus Plus Project. It is theoretically based on interculturality as dialogue and communication among different cultures, recognizing diversity as a value in itself, according to Dussel (2016), Quiroz (2007), Santos (2006), among others. The case study was the methodology adopted and the units of analysis are the pedagogical formation courses implemented with the theoretical-practical foundation of the Erasmus Plus Project in the extension action Cursinho Pré-Universitário Ferradura (College Prep Course Horseshoe), at São Paulo State University (UNESP). The results made it possible to systematize evidence of collaboration between different cultures. The conclusion is that projects such as Erasmus, even if proposed unilaterally, make it possible to establish internal dialogues within the university and, externally, with other university institutions, from the perspective that the “different” can promote synergies and intercultural dialogue.

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Author Biographies

Márcia Lopes Reis, Universidade Estadual Paulista "Júlio de Mesquita Filho"

É prof.ª Dr.ª da Universidade Estadual Paulista “Júlio de Mesquita Filho” e do Programa de Pós-Graduação em Educação Escolar. Integra o Grupo de Estudos da Infância e da Educação Infantil: Políticas e Programas.

Macioniro Celeste Filho, Universidade Estadual Paulista "Júlio de Mesquita Filho"

É Prof. Dr. da Universidade Estadual Paulista “Júlio de Mesquita Filho” e do Programa de Pós-Graduação em Educação. Integra o Grupo de Estudos e Pesquisas sobre Cultura e Instituições Educacionais

Victor Bastos Ventura, Universidade Estadual Paulista "Júlio de Mesquita Filho"

É Coordenador Discente de Gestão de Pessoas do Cursinho Pré-Universitário Ferradura da Faculdade de Ciências da Universidade Estadual Paulista “Júlio de Mesquita Filho”.

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Published

22-12-2023

How to Cite

Reis, M. L., Celeste Filho, M., & Ventura, V. B. (2023). Intercultural dialogue from an Erasmus Plus Project: student centered-learning. Journal Education in Question, 61(70). https://doi.org/10.21680/1981-1802.2023v61n70ID34240