Reading and writing manuals for elementary education

the case of Spain (1900-1905)

Authors

DOI:

https://doi.org/10.21680/1981-1802.2024v62n71ID35560

Keywords:

Formal education, Manuals, Reading and writing learning, The first decade of the 20th century

Abstract

In this article, we examined two reading and writing manuals adopted in elementary schools in Spain in the years 1900 and 1905: Novísimo Tratado de Lectura (New Reading Treaty) e Rayas: novísimo método de la Lectura por la Escritura (Stripes: newest method of reading by writing). The historical-documentary research was carried out at the Archivo General de la Administación in Alcalá de Henares, which holds most of the documentation relating to the 20th century. The objective of the study is to examine how the two manuals were structured from a material and content point of view with the aim of teaching reading and writing. On the one hand, we observed notions associated with the traditional method of teaching reading and writing. On the other hand, we observed changes arising from the New School movement, particularly regarding greater autonomy and creativity on the part of children. The theoretical approach is anchored in studies in the field of Cultural History (Chartier, 1998, 2010) and History of Education (Choppin, 2002, 2004; Escolano, 2016). The results achieved indicate that the manuals are devices that point methods used in the period for learning to read and write.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Márcia Cabral da Silva, Universidade do Estado do Rio de Janeiro

É prof.ª Dr.ª do Programa de Pós-Graduação em Educação da Universidade do Estado do Rio de Janeiro. É coordenadora do Grupo de Pesquisa Infância, Juventude, Leitura, Escrita e Educação (GRUPEEL/CNPQ).

References

ALVARO Y MIRANZO, Don Francisco. Novísimo tratado de lectura. Madrid: Imprenta de Hernando y Compañia, 1900.

ARCHIVO General de la Administración (AGA). Fundo Educación. Alcalá de Henares, 14 abr. 2023. (Série Instrucción Publica, Cajas 21/20222; 21/20224; 21/20225).

CARRETERO Y SERRANO, Carlos Valentín. Legislación escolar de España. Segunda edición, corregida y notablemente aumentada. Madrid: Imprenta de Tomás Rey, 1905.

CHARTIER, Roger. Escutar os mortos com os olhos. Estudos Avançados, São Paulo, v. 24, n. 69, p. 7-30, 2010. DOI: https://doi.org/10.1590/S0103-40142010000200002.

CHARTIER, Roger. Práticas da leitura. São Paulo: Estação Liberdade, 1998.

CHOPPIN, Alain. O historiador e o livro escolar. Tradução Maria Helena Camara Bastos. Revista História da Educação, Pelotas, v. 6, n. 11, p. 5-24, jan./jun. 2002.

CHOPPIN, Alain. História dos livros e das edições didáticas: sobre o estado da arte. Revista Educação e Pesquisa, São Paulo, v. 30, n. 3, p. 549-566, set./dez. 2004. DOI: https://doi.org/10.1590/S1517-97022004000300012.

CIGALES, Marcelo Pinheiro; RUBIO, Ana Maria Badanelli. Revista Brasileira de História da Educação, Maringá, v. 20, n. 1, p. 2-7, 2020. DOI: http://dx.doi.org/10.4025/rbhe.v20.2020.e096 (Dossiê Questões Metodológicas em Manualística),

CONDE VILLAVERDE, María Luisa; GARCÍA GÓMEZ, María Josefa; LA TORRE MERINO, José Luis; Martínez Garcia, Luis. Archivo General de la Administración (1969-1994). Salamanca, Ministerio de Cultura, 1995.

DICCIONARIO de la Lengua Española. Rae.es, 2001. Disponível em: Acesso em: 24 jun. 2023 e 28 jun. 2023 (on-line).

ESCOLANO, Agustín. El manual como texto. Revista Pro-Posições, Campinas, v. 23, n. 3, p. 33-50, set./dez. 2016.

EXPEDIENTE de Libros Declarados Útiles para la 1ª Enseñanza. Gaceta de Madrid, Madrid, n. 61, p. 16, 2 mar. 1906.

JULIA, Dominique. A cultura escolar como objeto histórico. Revista Brasileira de História da Educação, Campinas, n. 1, p. 9-44, 2001.

MANRIQUE, Gervasio. Sistema español de organización escolar. Madrid: M. Aguilar, 1935.

ROCHA, Heloísa Helena Pimenta; SOMOZA, Miguel. Manuais escolares: múltiplas facetas de um objeto cultural. Revista Pro-Posições, Campinas, v. 23, n. 3, p. 21-31, set./dez. 2016 (Dossiê – Manuais escolares: múltiplas facetas de um objeto cultural).

POZO ANDRÉS, Mara del Mar del. El movimento pedagógico de la Escuela Nueva. CASTILLO, José Luis Ávarez, NAVAS, Julián Luengo; URTAZA, Eugenio Otero; POZO ANDRÉS, María del Mar del (org.). Teorías e instituiciones contemporáneas de educación. Madrid: Biblioteca Nueva, 2009.

POZO ANDRÉS, María del Mar del. Chanels by which the international pedagogic movement of the New School spread throughout Spain (1889-1936). History of International Relations in Education, Conference papers for the International Conference of the History of Education, Pécs (Hungria), 1987. (t. II).

RODRIGUEZ ALVAREZ, Angel. Rayas: novíssimo método de la lectura por la escritura. Serradillo; Cáceres: Agustín Sánchez Rodriguez, 1905.

SANCHIDRIÁN-BLANCO, Carmen. La historia de la educación preescolar desde la perspectiva de larga duración. Revista Colombiana de Educación, Bogotá, v. 1, n. 82, p.301-322, may/aug. 2022. DOI: https://doi.org/10.17227/rce.num82-10750.

SOARES, Magda. Alfabetização: a questão dos métodos. São Paulo: Contexto, 2016.

VINÃO, Antonio. Escuela para todos. Educación y modernidad en la España del siglo XX. Madrid: Marcial Pons Historia, 2004.

VIÑAO, Antonio. Alfabetização na sociedade e na história. São Paulo: Artmed, 1994.

VIÑAO, Antonio. Tiempos escolares, tiempos sociales. La distribución del tiempo y del trabajo en la enseãnza primaria en España. Barcelona: Editorial Ariel, S.A, 1998.

Published

09-05-2024

How to Cite

Silva, M. C. da. (2024). Reading and writing manuals for elementary education: the case of Spain (1900-1905). Journal Education in Question, 62(71). https://doi.org/10.21680/1981-1802.2024v62n71ID35560