Teacher practice and education
challenges and resistances in the COVID-19 context
DOI:
https://doi.org/10.21680/1981-1802.2024v62n71ID35617Keywords:
Teacher education, Pedagogical narratives, Emergency remote teaching, COVID-19 pandemicAbstract
This study addresses teaching practice in the context of emergency remote teaching, triggered by the COVID-19 pandemic. In view of the imposed conjuncture and its consequent social transformations, such as the changes in the ways of configuring the teaching work, the objective of this study was to understand how Elementary School teachers dealt with the change to emergency remote teaching, considering aspects of their education and practice brought up in their statements. The study was developed from the production and analysis of narratives of the early grades of Elementary School teachers from the Municipal Education Network of two cities in the hinterlands of São Paulo. The theoretical and methodological foundation of the research for the construction and analysis of data is anchored in the cultural-historical and enunciative-discursive perspectives. The statements showed difficulties and challenges, but also lessons about teaching, deeply anchored in the teacher-student relationships, the knowledge constituted in the educational praxis, the teaching identity, constituted in the collective.
Downloads
References
ALÊ. Narrativa. Piracicaba (São Paulo), 5 dez. 2020.
ALMEIDA, Benedita; ANTONIO, Clésio; FRANCISCHETT, Mafalda Nesi; GHEDINI, Cecília Maria; PEDROSO, André Pereira. Formação em Pedagogia e universo de atuação docente nos anos iniciais. Revista Diálogo Educacional, Curitiba, v. 12, n. 37, p. 953-976, 2012.
ANA. Narrativa. Piracicaba (São Paulo), 30 nov. 2020.
ARAÚJO, Deise Bastos; SANTOS, Derivan Bastos. A educação básica pública no período da pandemia do novo Coronavírus (COVID-19): reflexões e relatos. In: SOUZA, Luís Paulo. COVID-19 no Brasil: os múltiplos olhares da ciência para compreensão e formas de enfrentamento 2. Ponta Grossa: Atena, 2020.
BAKHTIN, Mikhail. Estética da criação verbal. Tradução Paulo Bezerra. São Paulo: Martins Fontes, 2006.
BAKHTIN, Mikhail. Questões de literatura e de estética. Tradução Aurora Bernardini, José Pereira Junior, Augusto Góes Junior, Helena Nazário e Homero Andrade. São Paulo: Hucitec, 2010.
BRASIL. Parecer n° 2.167, de 7 de novembro de 2019. Diretrizes Curriculares Nacionais para a Formação Inicial de Professores para a Educação Básica e Base Nacional Comum para a Formação Inicial de Professores da Educação Básica (BNC-Formação). Diário Oficial da União, Brasília, DF, Seção 1, p. 142, 20 dez. 2019.
BRASIL. Resolução CNE/CP nº 4, de 29 de maio de 2024. Dispõe sobre as diretrizes curriculares nacionais para a formação inicial em nível superior de profissionais do magistério da educação escolar básica (cursos de licenciatura, cursos de formação pedagógica para graduados não licenciados e cursos de segunda licenciatura). Disponível em: https://www.semesp.org.br/wp-content/uploads/2024/06/resolucao-cne-cp-n4-29-maio-2024.pdf. Acesso em: 10 jun. 2024.
CARVALHO, Silma Bezerra Paz; MOURA, Maria da Glória Carvalho. As experiências e os desafios dos professores de escolas públicas estaduais no início da pandemia do COVID-19. Research, Society and Development, Vargem Grande Paulista, v. 10, n. 10, p. 1-18, 2021.
CRISTINA. Narrativa. Piracicaba (São Paulo), 10 nov. 2020.
DÉBORA. Narrativa. Piracicaba (São Paulo), 5 dez. 2020.
DINIZ, Nelson. Reestruturação do trabalho docente e desigualdades educacionais em tempos de crise sanitária, econômica e civilizatória. Revista Tamoios, São Gonçalo, v. 16, n. 1, p. 138-144, maio, 2020.
ELISA. Narrativa. Piracicaba (São Paulo), 7 dez. 2020.
FALABELO, Raimundo Nonato de Oliveira. Formação humana, docência, afetividade e linguagem; para além de um sujeito racional. In: OLIVEIRA, Damião Bezerra; ABREU, Waldir Ferreira; BRITO, Maria dos Remédios (org.). Educação em tempos precários. A formação entre o humano e o inumano. Belém: GEPFEE/UFPA, 2010.
FERREIRA, Luciana Haddad; BARBOSA, Andreza. Lições de quarentena: limites e possibilidades da atuação docente em época de isolamento social. Práxis Educativa, Ponta Grossa, v. 15, p. 1-24, 2020.
FIORIN, José Luiz. Categoria de análise em Bakhtin. In: PAULA, Luciana; STAFUZZA, Grenissa (org.). Círculo de Bakhtin: Diálogos in possíveis. Campinas: Mercado de Letras, 2010 (v. 2).
FONTANA, Roseli Cação. Como nos tornamos professoras? Belo Horizonte: Autêntica Editora, 2010.
GATTI, Bernadete Angelina; BARRETTO, Elba Siqueira de Sá; ANDRÉ, Marli Eliza Dalmazo Afonso de; ALMEIDA, Patrícia Cristina Albieri de. Professores do Brasil: novos cenários de formação. Brasília: UNESCO, 2019.
GÓES, Maria Cecília Rafael de. A natureza social do desenvolvimento psicológico. Cadernos CEDES, Campinas, n. 24, p. 17-24, 1991.
GUIMARÃES, Juliana Carlos; BARRETO, Maria da Apresentação. Ensino remoto: mediações e dificuldades experimentadas pelos professores. Humanidades & Inovação, Palmas, v. 8, n. 35, p. 250-260, 2021.
MARINHO, Genilson. A precarização do trabalho do professor em tempos de quarentena: democracia e mundo do trabalho em debate. DMT (Democracia e Mundo do Trabalho) em Debate, 9 maio 2020. Disponível em: https://www.dmtemdebate.com.br/a-precarizacao-do-trabalho-do-professor-em-tempos-de-quarentena/. Acesso em: 1º jan. 2022.
PINO, Angel. O social e o cultural na obra de Vigotski. Educação & Sociedade, Campinas, v. 21, n. 71, p. 45-78, jul. 2000.
PONTES, Fernanda Rodrigues; ROSTAS, Márcia Helena Sauaia Guimarães. Precarização do trabalho do docente e adoecimento: COVID-19 e as transformações no mundo do trabalho, um recorte investigativo. Revista Thema, Pelotas, v. 18, p. 278-300, 2020.
ROHLING, Nívea. Cronotopo pandêmico e a produção de imagens corpóreas: reflexões inacabadas. Fórum Linguístico, Florianópolis, v. 17, n. 4, p. 5221-5237, out./dez. 2020.
SOUSA, Fernando Santos; SILVA, Kátia Augusta Curado Pinheiro Cordeiro; OLIVEIRA, Alessandra Batista; SILVA, Luana Rosa de Araújo. Os sentidos atribuídos ao trabalho docente por professoras e professores no contexto da pandemia da Covid-19. Revista Prâksis, Novo Hamburgo, n. 3, p. 77-95, 2021.
VIGOTSKI, Lev Semionovitch. Manuscrito de 1929. Educação & Sociedade, Campinas, v. 21, n. 71, jul. 2000. (Tradução Alexandra Marenitch).
VIGOTSKI, Lev Semionovitch. Formação social da mente. Tradução José Cipolla Neto, Luís Silveira Menna Barreto e Solange Castro Afeche. São Paulo: Martins Fontes, 2007.
VIGOTSKI, Lev Semionovitch. A construção do pensamento e da linguagem. Tradução Paulo Bezerra. São Paulo: Martins Fontes, 2010.
VOLÓCHINOV, Valentin. Marxismo e filosofia da linguagem. Tradução Sheila Grillo e Ekaterina Vólkova Américo. São Paulo: Editora 34, 2017.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Journal Education in Question
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
The Journal Education in Question shall retain the copyright in all articles that it publishes.
The authors and co-authors of articles and book reviews, published in the Journal Education in Question, shall wait for at least 1 (one) year before they are allowed to submit new works for publication.