The ontological-materialist perspective of subjectivity
contributions for research in education
DOI:
https://doi.org/10.21680/1981-1802.2024v62n73ID36154Keywords:
Subjectivity. Individuality. Ontology of Social Being. Education.Abstract
The article analyzes the issue of subjectivity from an ontological-materialist perspective. We carried out a bibliographical review, with a qualitative approach, using the Ontology of the Social Being (Lukács, 2010 and 2013) as a reference to understand the subjective dimension in the analysis of work and reproduction, in the development of thecategory. We also used articles by Brazilian theorists (Vaisman, 2009; Silveira, 2002; Lessa, 1997; Carli, 2013, Chagas, 2013; Tonet, 2012; Saviani, 2003; and Duarte, 2013) who promoted these reflections from the perspective of historical materialism, the theoretical perspective that guides our investigation and presentation. The results demonstrated that there is an in-depth discussion about subjectivity in Lukács, deciphering the totality of complexes themes that have implications for education. Thus, the text presents conceptual/categorical foundations that contribute to investigations. It also makes it possible to decipher the emancipatory potential of subjectivities in educational praxis, in the relationship between education and ethical-transformative commitment to the development of individuality for oneself.
Downloads
References
Carli, Ranieri. Práxis, consciência e individualidade na filosofia marxista. Prometheus - Journal of Philosophy, 2(4), 2013. DOI: https://doi.org/10.52052/issn.2176-5960.pro.v2i4.735.
Chagas, Eduardo. O Pensamento de Marx sobre a Subjetividade. Revista Trans/Form/Ação, Marília, v. 36, n. 2, 63-84, 2013. DOI: https://doi.org/10.1590/S0101-31732013000200005.
Duarte, Newton. A Pedagogia Histórico-crítica e a formação da individualidade para si. Revista Germinal: Marxismo E educação Em Debate, Salvador, 5(2), 59–72, 2013. DOI: https://doi.org/10.9771/gmed.v5i2.9699.
Lessa, Sergio. O reflexo como “não-ser” na ontologia de Lukács: uma polêmica de décadas. Revista Crítica Marxista, v.1, n.4, 89-112, 1997. Disponível em: https://www.ifch.unicamp.br/criticamarxista/arquivos_biblioteca/artigo26Artigo5.pdf. Acesso em: 23 fev. 2024.
Lukács, György. Prolegômenos para uma ontologia do ser social: questões de princípios para uma ontologia hoje tornada possível. 1. ed. Tradução: Lya Luft e Rodnei Nascimento. São Paulo: Boitempo, 2010.
Lukács, György. Para uma ontologia do ser social II. 1. ed. Tradução: Nélio Schneider, Ivo Tonet e Ronaldo Vielmi Fortes. São Paulo: Boitempo, 2013.
Marx, Karl. Contribuição à crítica da economia política. 2. ed. Tradução: Florestan Fernandes. São Paulo: Expressão Popular, 2008.
Marx, Karl; Engels, Friedrich. A ideologia alemã. 1. ed. Tradução: Alvaro Pina. São Paulo: Expressão Popular, 2009.
Netto, José Paulo. Introdução ao método da teoria social. In: CFESS/ABEPSS (org.). Serviço Social: direitos sociais e competências profissionais. (p. 668-700). Brasília: CEAD/UnB, 2009.
Netto, José Paulo. Para a crítica da Vida Cotidiana. In: Netto, José Paulo; Carvalho, Maria do Carmo Brant de (org.). Cotidiano: conhecimento e crítica.10. ed. (p. 65- 89). São Paulo: Cortez, 2012.
Saviani, Dermeval. Perspectiva marxiana do problema subjetividade-intersubjetividade. REP - Revista Espaço Pedagógico, Passo Fundo, v. 10, n. 2, 77-97, 2003. DOI: https://doi.org/10.5335/rep.v10i2.14725.
Silveira, Maria Lídia Souza da. Algumas notas sobre a temática da subjetividade no âmbito do marxismo. Revista Outubro, n. 7, 103-113, 2002. Disponível em: http://outubrorevista.com.br/wp-content/uploads/2015/02/Revista-Outubro-Edic%CC%A7a%CC%83o-7-Artigo-08.pdf. Acesso em: 24 jan. 2024.
Tertulian, Nicolas. Uma apresentação à Ontologia do ser social, de Lukács. Revista Archivum, p. 54-69, 1984. Disponível em: https://www.ifch.unicamp.br/criticamarxista/arquivos_biblioteca/artigo18Art1.4.pdf. Acesso em: 18 fev. 2024.
Tonet, Ivo. Educação e ontologia marxiana. Revista HISTEDBR On-line, v. 11, n. 41, 135-145, 2012. DOI: https://doi.org/10.20396/rho.v11i41e.8639900.
Vaisman, Ester. Marx e Lukács e o problema da individualidade: algumas aproximações. Revista Perspectiva, Florianópolis, 27(2), 441-459, 2009. DOI: https://doi.org/10.5007/2175-795X.2009v27n2p441.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Journal Education in Question
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
The Journal Education in Question shall retain the copyright in all articles that it publishes.
The authors and co-authors of articles and book reviews, published in the Journal Education in Question, shall wait for at least 1 (one) year before they are allowed to submit new works for publication.