AXIOLOGICAL POSITIONS AND THE REPORTED VOICES IN SCIENTIFIC ARTICLES OF PROFLETRAS

Authors

  • Maria Liliane Borges da Silva Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do Norte
  • Sulemi Fabiano-Campos Universidade Federal do Rio Grande do Norte - UFRN https://orcid.org/0000-0002-7212-0621

DOI:

https://doi.org/10.21680/1517-7874.2022v24n2ID28097

Abstract

This article aims to verify how the voices reported in scientific articles produced in the Professional Master's Program in Letters (ProfLetras) are configured, observing them in the constitution of the teacher-researcher's voice. The theoretical and methodological assumptions used in the research comprise, in a central way, the studies of the Bakhtin Circle (2010, 2016), especially on the conceptions of language, ideological sign, axiological positions and discourse of others. The study is configured as a dissertation clipping developed in the Graduate Program in Language Studies of the Federal University of Rio Grande do Norte. The corpus is composed by three scientific articles produced by egress students of ProfLetras and published in a scientific journal, available in electronic format. This research adopts the interpretative method of the indiciary paradigm proposed by Ginzburg (1989). The results indicate that: a) to expose their axiological positions, teacher-researchers make use of different strategies, such as resorting to daily discourses published in their context, and reporting authors, dictionaries, in addition to reference documents of Portuguese language teaching, seeking to corroborate the ideas defended.

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Author Biographies

Maria Liliane Borges da Silva, Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do Norte

Mestra em Estudos da Linguagem da Universidade Federal do Rio Grande do Norte (UFRN) - Área de concentração Estudos em Linguística Teórica e Descritiva (2020). Pós-graduada em: Leitura e Produção de Textos pela UFRN, 2017; em Gestão de Instituições de Ensino Superior pela Faculdade Metropolitana da Grande Fortaleza (Fametro), 2016; e em Literatura e Formação do Leitor pela Universidade Estadual do Ceará (Uece), 2013. Graduada em Letras, licenciatura plena, habilitação português/literaturas, Uece (2007). Atua como Secretária Executiva no Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do Norte.

Sulemi Fabiano-Campos, Universidade Federal do Rio Grande do Norte - UFRN

Doutorado em Linguística e Língua Portuguesa pela Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho (2007). É professora Associada I do Departamento de Letras, do Programa de Pós-graduação em Estudos da Linguagem e do Mestrado Profissional - PROFLETRAS da Universidade Federal do Rio Grande do Norte (UFRN). Atua na graduação na área de Leitura e Produção de Textos e na Pós-Graduação na área de leitura, escrita acadêmica e apropriações de conceitos teóricos. Líder do Grupo de Pesquisa em Estudos do Texto e do Discurso - GETED.

Published

29-12-2022

How to Cite

BORGES DA SILVA, M. L.; FABIANO-CAMPOS, S. AXIOLOGICAL POSITIONS AND THE REPORTED VOICES IN SCIENTIFIC ARTICLES OF PROFLETRAS. Revista do GELNE, [S. l.], v. 24, n. 2, p. 139–151, 2022. DOI: 10.21680/1517-7874.2022v24n2ID28097. Disponível em: https://periodicos.ufrn.br/gelne/article/view/28097. Acesso em: 22 dec. 2024.

Issue

Section

Artigos