MEDIA DISCOURSE, NEONAZISM AND POPULISM:

Authors

  • Marcos Alexandre Fernandes Rodrigues Universidade Federal do Rio Grande (FURG)
  • Silvana Schwab do Nascimento Universidade Federal do Rio Grande (FURG)

DOI:

https://doi.org/10.21680/1517-7874.2023v25n1ID30842

Abstract

This research reflects how the neo-Nazi organization União Nacional Sulista (UNS – henceforth), founded by gauchos in 2019, communicates. form, content and field of activity. In response to populist manifestations of authoritarianism, the values ​​established by the III National Human Rights Program (PNDH-3 – henceforth) assumed as an ethical act are claimed. The theoretical framework receives contributions from Bakhtin (2015, 2016), Medviédev (2016) and Volóchinov (2018, 2019a, 2019b, 2019c) with regard to the conception of language/language, utterance and discourse. There is also the subsidy of reflections concerning the populist political discourse of Charaudeau (2006, 2016) and the Internet as digital media of Lévy (2010, 2011). For the methodological procedures, there was this planning: i) characterize and select the organization; ii) observe and record discursive interactions; iii) outline research questions; iv) understand, analyze and interpret, dialogically, the utterances from the perspective of the discursive genre; v) write and present the final results. Four photomontages were collected from the UNS Telegram channel. The conclusion allows reaching the understanding that the signaled discursive genre hybridizes, graphically and discursively, images with the purpose of producing meanings in the organization's communication when intending to persuade the audience-interlocutor as a strategy for recruiting new members. Thus, in this populist discourse, allies and opponents respond, dialectically dialoguing with the South is Meu País, Brazilian Integralist Front (FIB – henceforth), Ku Klux Klan, Azov, Kekistan, Nordic Resistance Movement and Confederate.

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Author Biographies

Marcos Alexandre Fernandes Rodrigues, Universidade Federal do Rio Grande (FURG)

Licenciado em Letras (Habilitação em Língua Portuguesa, Língua Francesa e suas Literaturas) com bolsas de estudos CAPES e FAPERGS e Mestrando em Letras na área de concentração em Estudos da Linguagem com bolsa de estudos CAPES pela Universidade Federal do Rio Grande - FURG. É pesquisador colaborador no Grupo de Pesquisa "Linguagem em Atividades no Contexto Escolar" da Pontifícia Universidade Católica de São Paulo - PUCSP; no Grupo de Estudos "Pensar os Extremos: Rede Internacional de Estudos sobre Nazismo, Memória e Guerra", da Universidade Federal de Minas Gerais - UFMG; no Projeto de Pesquisa "Relações entre Ética, Discurso e Mídias: Pesquisas sob a Perspectiva Dialógica" da FURG. Em seus artigos científicos, capítulos de livro, trabalhos completos e comunicações em Congressos Nacionais e Internacionais, promove discussões atinentes a práticas de campo na Web e análise dialógica do discurso de organizações neonazifascistas de origem brasileira, estadunidense, inglesa, polonesa, húngara e sul-africana.

Silvana Schwab do Nascimento, Universidade Federal do Rio Grande (FURG)

Doutora em Letras, na área de concentração em Estudos Linguísticos, pela Universidade Federal de Santa Maria (UFSM) . Possui Mestrado em Letras, na área de concentração em Estudos Linguísticos (UFSM) e é graduada em Letras também pela Universidade Federal de Santa Maria (UFSM). Tem experiência e desenvolve pesquisa na área de Letras, com ênfase em Língua Portuguesa, atuando principalmente nos seguintes temas: ensino, língua latina e linguística. Atualmente é professora Adjunta na Universidade Federal do Rio Grande (FURG).

Published

13-06-2023

How to Cite

FERNANDES RODRIGUES, M. A.; SCHWAB DO NASCIMENTO, S. MEDIA DISCOURSE, NEONAZISM AND POPULISM: . Revista do GELNE, [S. l.], v. 25, n. 1, p. e30842, 2023. DOI: 10.21680/1517-7874.2023v25n1ID30842. Disponível em: https://periodicos.ufrn.br/gelne/article/view/30842. Acesso em: 4 jul. 2024.

Issue

Section

Artigos