Português

Authors

DOI:

https://doi.org/10.21680/1517-7874.2023v25n3ID31377

Abstract

The aim of this article is to analyze, on a preliminary basis, the discursive and ambiguous effects of relative constructions in scientific articles in the area of ​​Psychology and in textual productions by beginning undergraduate students. Traditionally, in general, the explanatory, in contrast to the restrictive relative, are expressed prosodically by isolation, that is, textually marked pause. This aspect, in many cases, results in an ambiguous interpretation or results from a particular discursive effect, especially in textual productions in the written modality. In order to analyze the possible occurrence of ambiguity or discursive effect in these constructions, a sample from xxxx (2022) with140 abstracts produced by students attending the 1st graduation period at a public university was considered. The relative constructions of the students were confronted with constructions used in scientific articles published in periodicals qualified by CAPES in the area of ​​Psychology. The study is based on the works of Decat (1999, 2001, 2014) regarding stray/hypotactic sentences. The data show that the graphic sign of the comma is not decisive for the 'explanatory' or 'restrictive' interpretation of the constructions. In some cases, syntactic isolation occurs due to the discursive effect of focus.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Hadinei Ribeiro Batista, Universidade do Estado de Minas Gerais

Professor da Universidade do Estado de Minas Gerais. Pós-doutor em Linguagem e Cognição pela Universidade de São Paulo (USP/2019). Doutor em Tecnologia e Inovação em Linguística pela Universidade Federal do Rio de Janeiro (2018). Desenvolve pesquisas sobre ensino de Língua Portuguesa, Linguística Teórica e Descritiva além de possuir trabalhos na interface Sociolinguística, Linguística Textual  e Linguística de Corpus. Atualmente, coordena o NETEC- Núcleo de Estudos do Texto Científico da UEMG/Divinópolis e é membro do PHBP, equipe Minas. 

Ana Paula Gonçalves de Araujo, Universidade do Estado de Minas Gerais

Graduanda em Psicologia pela Universidade do Estado de Minas Gerais (UEMG/Campus Divinópolis). Bolsista pelo Programa Institucional de Iniciação Científica e Tecnológica (PIBIC) da Fundação de Amparo à Pesquisa do Estado de Minas Gerais (FAPEMIG). Atualmente, é membro do NETEC - Núcleo de Estudos do Texto Científico da UEMG/Divinópolis. 

Published

05-10-2023

How to Cite

BATISTA, H. R.; ARAUJO, A. P. G. de. Português . Revista do GELNE, [S. l.], v. 25, n. 3, p. e31377, 2023. DOI: 10.21680/1517-7874.2023v25n3ID31377. Disponível em: https://periodicos.ufrn.br/gelne/article/view/31377. Acesso em: 24 jul. 2024.

Issue

Section

Edição Especial 2023 - Linguagens sem fronteiras no mundo pós-pandêmico - Trabalhos selecionados da 29ª Jornada do GELNE