Leituras com o gênero meme em língua inglesa: produção de sentidos interculturais das linguagens híbridas em plataformas virtuais

Authors

DOI:

https://doi.org/10.21680/1517-7874.2023v25n1ID31896

Abstract

This article, arising from a scientific undergraduate project, seeks to understand how the act of reading memes in an intercultural perspective can help in the development of criticity and autonomy, as well as in raising awareness of cultural issues in graduates of the Degree in Letters, English Language and Literature at the State University of Bahia, Campus II – Alagoinhas, still with the intention of bringing the teaching methodologies of LI to the reality of its future students. To this end, the project is based on the discursive meaning of genres (BAKHTIN, 2006; MARCUSCHI, 2002), as reflectors of societies and direct influencers of them, thus aligning itself with the theory of convergence culture by Henry Jenkins (2013) to understand the phenomenon of democratization of the means of content production, the social context in which memes appear. The concept of reading to which we link in this research is holistic (FREIRE, 2011), in order to appreciate the meme in its structural and extralinguistic sphere, thus allowing the approach of the intercultural aspect in the genre. Following the pre-established goals, we carried out the reading of the initial theoretical contribution, the selection of other texts that converged with the proposed theme, and the production of reviews and files about them. After this movement of familiarization with the bibliography/references, we established the criteria for selecting memes for the workshops that will be based on the precepts of collaborative research (IBIAPINA, 2016) and elaborated the topics to be explained and studied together in collaborative sessions.

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Author Biographies

Naíse Paula Santos Ramos, Universidade do Estado da Bahia

É graduada no curso de Licenciatura em Letras, Língua Inglesa e Literaturas pela Universidade do Estado da Bahia – UNEB (2023) e técnica em Meio Ambiente pelo Centro Territorial de Educação do Litoral Norte e Agreste Baiano – CETEP/LNAB (2017). Desenvolveu atividades como pesquisadora bolsista de iniciação científica pela FAPESB/UNEB no período de 2020-2021 e 2021-2022. Possui experiência na área de Letras, com ênfase nos seguintes temas: meme e interculturalidade; ensino-aprendizagem de língua inglesa; assim como entrelaces da Literatura Anglófona com a Psicologia.

Risonete Lima de Almeida , Universidade do Estado da Bahia

Doutora em Educação/Universidade Federal da Bahia (2014). Mestre em Letras/Universidade Federal da Bahia (2007), Graduação em Licenciatura em Língua Inglesa pela Universidade Federal da Bahia (1990). Pós-Doutorado no Programa de Pós-Graduação em Educação e Contemporaneidade da UNEB. Professora Titular da Universidade do Estado da Bahia (Departamento de Linguística, Literaturas e Artes (DLLARTES), Curso de Licenciatura em Letras, Língua Inglesa e Literaturas, Campus II-UNEB). Professora e orientadora de pesquisa no Curso de Especialização em metodologia de ensino aprendizagem de línguas estrangeiras da UNEB - Campus II. Atuo nos segmentos: Ensino e Pesquisa de Línguas Inglesa e Portuguesa; Gêneros Textuais Orais e Escritos; Letramentos; Linguagens e Discursos; Formação de Professores (Linguagem e Educação); Metodologia e Didática do ensino de línguas; Pesquisa com crianças e sobre infâncias.

Published

08-12-2023

How to Cite

SANTOS RAMOS, N. P. .; LIMA DE ALMEIDA , R. . Leituras com o gênero meme em língua inglesa: produção de sentidos interculturais das linguagens híbridas em plataformas virtuais. Revista do GELNE, [S. l.], v. 25, n. 1, p. e31896, 2023. DOI: 10.21680/1517-7874.2023v25n1ID31896. Disponível em: https://periodicos.ufrn.br/gelne/article/view/31896. Acesso em: 22 dec. 2024.

Issue

Section

Dossiê temático: Linguagens do cômico e práticas discursivas do humor