Memes sobre o professor: a subjetividade docente atravessada pelo humor

Authors

DOI:

https://doi.org/10.21680/1517-7874.2023v25n1ID31980

Abstract

This work seeks to analyze the teacher subjectivity constructed and conveyed in different fields of society, such as the academic field, the journalistic and the media fields. Based on the assumptions of foucaultian discoursive analysis and others researchers related to him, we seek to select enunciative series composed by official documents, books, papers, news, reportages, paper, law texts, open letters and social media posts talk about the teachers. Among the vast foucaultian conceptual field, we mobilized the concepts of discourse, statement, subject position, power, device and subjetivity. We hope that these analysis show the knowledge fields which act in teacher’s subjetivity constitution, the power relations they establish with each other and how these relations explain the diversity of teacher subjetivities in circulation.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Adélli Bortolon Bazza, UNESPAR

Possui graduação em Letras pela Universidade Estadual de Maringá (2004), mestrado em Letras pela Universidade Estadual de Maringá (2009) e doutorado na mesma instituição (2016). Atualmente, é professora no Curso de Letras da Universidade Estadual do Paraná (UNESPAR), participa do Grupo Interinstitucional de Estudos Foucaultianos GIEF-UEM e do Grupo de Estudos de Língua Literatura e Ensino (GELLE - UNESPAR).

Caio Willians de Lirio Vicente, UNESPAR

Graduado em Letras pela Universidade Estadual do Paraná- Unespar. Professor de Língua Portuguesa da rede estadual de Educação do Estado do Paraná. 

Published

14-08-2023

How to Cite

BORTOLON BAZZA, A.; WILLIANS DE LIRIO VICENTE, C. . Memes sobre o professor: a subjetividade docente atravessada pelo humor. Revista do GELNE, [S. l.], v. 25, n. 1, p. e31980, 2023. DOI: 10.21680/1517-7874.2023v25n1ID31980. Disponível em: https://periodicos.ufrn.br/gelne/article/view/31980. Acesso em: 30 jun. 2024.

Issue

Section

Dossiê temático: Linguagens do cômico e práticas discursivas do humor