Dinâmicas de interação na série Friends: um diálogo pragmático entre atos de ameaça à face e humor

Authors

DOI:

https://doi.org/10.21680/1517-7874.2024v26n2ID36313

Abstract

This qualitative-interpretivist article aims to observe, to identify and to describe the manifestation of face-threatening acts (FTAs) in an episode of the TV series Friends (1994), in addition to analyzing the relationship of the reported FTAs with the humor within threatening utterances. With that aim, Goffman’s (1967) theory about face, as well as of Brown & Levinson’s (1987) theory on face-threatening acts were employed. Therefore, we proposed to investigate: (i) which face-threatening acts can be identified in the episode under analysis; (ii) how humor is inserted in the face-threatening acts that were present, and (iii) how do interlocutors react to the face-threatening acts. The data was analyzed using Thematic Analysis (Braun & Clarke, 2006) in which patterns within the FTAs were identified and, then, allocated into similar groups, allowing their quantification. A total of 29 FTAs were encountered; the most frequent one being related to the ridiculing of the receptor of the message, which builds to the humor the sitcom intends to cause. Furthermore, it can be stated that the majority of the FTAs did not cause a negative reaction in the interlocutors, probably because of the intimacy and, consequently, the absence of hierarchy between the interlocutors.

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Author Biographies

Ricardo Piccolo Abel, Universidade Federal de Santa Catarina

 Aluno de graduação em Letras Inglês - Licenciatura na Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC). Tem grandes interesses nas áreas de ensino-aprendizagem de Língua Inglesa e Linguística, especificamente Linguística Pragmática e Sociolinguística Interacional. De abril/2023 a janeiro/2024, atuou no ramo da pesquisa como bolsista de Iniciação Científica (PIBIC/CNPq) no Laboratório da Linguagem e Processos Cognitivos (LabLing) da UFSC, sob orientação da Prof. Dr. Mailce Borges Mota, com o intuito de programar experimentos psicolinguísticos e pesquisar a respeito de questionários de experiência linguística e de status socioeconômico. Atualmente atua como monitor voluntário da disciplinas LLE8042 - Estudos Linguísticos II na Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC), sob supervisão da Profa. Dra. Hanna Emilia Kivisto de Souza. 

Hanna Kivistö de Souza, Universidade Federal de Santa Catarina

É professora adjunta-3 do Departamento de Língua e Literatura Estrangeiras da Universidade Federal de Santa Catarina. Possui graduação em Língua e Literatura Inglesa pela Universidade de La Laguna, Espanha (2010), mestrado em Linguística Aplicada (2011) pela Universidade de Barcelona e doutorado em Linguística Aplicada (2015) pela Universidade de Barcelona. Tem experiência em linguística aplicada, com ênfase em aquisição fonético-fonológica de uma língua estrangeira (L2), atuando principalmente nos seguintes temas: consciência fonológica, ensino de pronúncia, bi- e multilinguísmo, fatores psico- e sociolinguísticos na aquisição da fala em LE. É membro dos grupos de pesquisa NUPFFALE ( http://www.nupffale.ufsc.br/) e Barcelona L2 Speech Research Group (http://l2speechresearchgroup-ub.weebly.com). Sua pesquisa tem sido publicada em periódicos e congressos nacionais e internacionais. Realizou pós-doutorado na Universidade de Turku, Finlândia em 2021-2022.

Published

15-08-2024

How to Cite

PICCOLO ABEL, R. .; KIVISTÖ DE SOUZA, H. Dinâmicas de interação na série Friends: um diálogo pragmático entre atos de ameaça à face e humor. Revista do GELNE, [S. l.], v. 26, n. 2, p. e36313, 2024. DOI: 10.21680/1517-7874.2024v26n2ID36313. Disponível em: https://periodicos.ufrn.br/gelne/article/view/36313. Acesso em: 19 dec. 2024.

Issue

Section

Artigos