Between reflections and actions: the construction of school historical knowledge from the use of reflective writing
DOI:
https://doi.org/10.21680/2596-0113.2020v3n0ID23445Keywords:
School historical knowledge, High school, Reflective writing, LearningAbstract
This paper analyzes the use of reflective writing (a Portuguese neologism reflexório) as a strategy to reframe the learning in History classes. The experiences analyzed here arose in working with the curriculum component History for High School, at Jacumaúma State School, in Arez, Rio Grande do Norte. They were based on the production of reflective texts by students about their own experiences and learning in the classroom. The development of this practice of observing, reflecting and systematizing – through writing – the multiple movements and knowledge in the daily routine of the classes contributed to the students being aware of the contributions of historical knowledge to their lives and to society. In the dialogue with theorists such as Geertz (2012; 2014), Rusen (2010), Certeau (2014), Ricoeur (2011; 2018) and Elias (1998), historical knowledge was perceived in the statements constructed by the students in their reflections, marked by elaborations and characteristic re-elaborations of the changing dynamics of school culture.
Downloads
References
BIA (2017, 14 jun.). Reflexório. Arez (Rio Grande do Norte).
BITTENCOURT, Circe (2004). Ensino de história: fundamentos e métodos. São Paulo: Cortez.
BRUNO (2017a, 3 mar.). Reflexório. Arez (Rio Grande do Norte).
BRUNO (2017b, 22 maio). Reflexório. Arez (Rio Grande do Norte).
CANLABAXÚRIA (2017, 5 jun.). Reflexório. Arez (Rio Grande do Norte).
CERTEAU. Michel de Certeau (2014). A Invenção do cotidiano: artes de fazer. Tradução Ephraim Ferreira Alves. Petrópolis: Vozes.
CHARTIER, Roger (2010). A história ou a leitura do tempo. Tradução Cristina Antunes. Belo Horizonte: Autêntica.
DADÁ (2017, 2 jul.). Reflexório. Arez (Rio Grande do Norte).
DIDO (2017, 7 abr.). Reflexório. Arez (Rio Grande do Norte).
ELIAS, Norbert (1998). Sobre o tempo. Tradução Vera Ribeiro. Rio de Janeiro: Jorge Zahar.
EXTREMISTA RADICAL (2017a, 21 ago.). Reflexório. Arez (Rio Grande do Norte).
EXTREMISTA RADICAL (2017b, 4 set.). Reflexório. Arez (Rio Grande do Norte),
FLOR (2017a, 10 mar.). Reflexório. Arez (Rio Grande do Norte).
FLOR (2017b, 20 mar.). Reflexório. Arez (Rio Grande do Norte).
GARRIDO, Elsa (2001). Sala de aula: espaço de construção do conhecimento para o aluno e de pesquisa e desenvolvimento profissional para o professor. In: CASTRO, Amelia Domingues de; CARVALHO, Anna Maria Pessoa de. (Org.) Ensinar a ensinar: didática para a escola fundamental e média. São Paulo: Cengage Learning. p. 125-139.
GEERTZ, Clifford (2012). A Interpretação das culturas. Tradução Fanny Wrobel. Rio de Janeiro: LTC.
GEERTZ, Clifford (2014). O saber Local: novos ensaios em antropologia interpretativa. Tradução Vera Joscelyne. Petrópolis: Vozes.
HOFFMANN, Jussara (2014). Avaliação mediadora: uma prática em construção da pré-escola à universidade. Porto Alegre: Mediação.
ÍNDIA (2017, 21 ago.). Reflexório. Arez (Rio Grande do Norte).
LANE (2017, 18 set.). Reflexório. Arez (Rio Grande do Norte).
MARCUSCHI, Luiz Antônio (2010). Gêneros textuais: definição e funcionalidade. In: DIONÍSIO, Ângela Paiva; MACHADO, Anna Rachel; BEZERRA, Maria Auxiliadora (Org.). Gêneros textuais e ensino. São Paulo: Parábola Editorial. p. 19-38.
MONTEIRO, Ana Maria (2007). Professores de história: Entre saberes e práticas. Rio de Janeiro: Mauad X.
PERISSÉ, Paulo (2004). O educador aprendedor. São Paulo: Cortez.
RICOEUR, Paul (2018). Teoria da interpretação: o discurso e o excesso de significação. Tradução Artur Morão. Lisboa: Edições 70.
RICOEUR, Paul (2011). Escritos e conferências 2: hermenêutica. Tradução Lúcia Pereira de Souza. São Paulo: Edições Loyola.
RUSEN, Jorn (2010). Razão histórica: Teoria da história: os fundamentos da ciência histórica. Tradução Estevão Rezende Martins. Brasília: Ed. UnB.
RUSEN, Jorn (2011). Jorn Rusen e o ensino de história. Curitiba: Ed. UFPR.
SCHMIDT, Maria Auxiliadora; CAINELLI, Marlene (2009). Ensinar história. São Paulo: Scipione.
VINI (2017, 3 mar.). Reflexório. Arez (Rio Grande do Norte).
ZERODOIS (2017, 20 mar.). Reflexório. Arez (Rio Grande do Norte).
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Autores que publicam nesta revista concordam com os seguintes termos:
Autores mantém os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Licença Creative Commons — Attribution 4.0 International — CC BY 4.0 que permite o compartilhamento do trabalho com reconhecimento da autoria e publicação inicial nesta revista.
Autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não-exclusiva da versão do trabalho publicada nesta revista (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e publicação inicial nesta revista.
Autores têm permissão e são estimulados a publicar e distribuir seu trabalho online (ex.: em repositórios institucionais ou na sua página pessoal) a qualquer ponto antes ou durante o processo editorial, já que isso pode gerar alterações produtivas, bem como aumentar o impacto e a citação do trabalho publicado.