Haunting images, tearing memories: the traces of a crime in the documentary-film nazi concentration camps (1945)

Authors

  • Andressa Barbosa de Farias Leandro Universidade Federal da Paraíba
  • Débora da Silva Sousa Universidade Federal da Paraíba
  • Fabiana Sena da Silva Universidade Federal da Paraíba

DOI:

https://doi.org/10.21680/2596-0113.2021v4n0ID25901

Keywords:

Memory, Traces, Holocaust

Abstract

This paper aims to give visibility to the documentary-film Nazi Concentration Camps as a way to educate for the non-return from the construction of a collective memory. To do so, we resort to Benjamin (1975 and 1994), Nora (1992), and Pollak (1989 and 1993) to trace the conductive thread of this reflection, so that we raise two questions: How does documentary contribute as testimony to educate for the non-return? How does the collective memory and or by table exercise a critical reflection for indignation from the documentary? In this sense, we intend with this essay, to discuss how the title film "Nazi Concentration Camps" produced this so-called "official" memory, considering how the US military employed these traces of violence to produce a testimony-memory that aroused punishment, as well as other memories that were drawn in the feat and heroism.

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Author Biographies

Andressa Barbosa de Farias Leandro, Universidade Federal da Paraíba

Doutora em Educação - Universidade Federal da Paraíba

Débora da Silva Sousa, Universidade Federal da Paraíba

Doutora em Educação - Universidade Federal da Paraíba

Fabiana Sena da Silva, Universidade Federal da Paraíba

Pós-Doutora em Educação - Universidade Estadual do Rio de Janeiro. Doutorado em Letras - Universidade Federal da Paraíba. Professora Associada no Departamento de Metodologia da Educação e Professora Permanente do Programa de Pós-Graduação em Educação da Universidade Federal da Paraíba.

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Published

15-12-2021

How to Cite

Leandro, A. B. de F., Sousa, D. da S., & Silva, F. S. da. (2021). Haunting images, tearing memories: the traces of a crime in the documentary-film nazi concentration camps (1945). History of Education in Latin America - HistELA, 4, e25901. https://doi.org/10.21680/2596-0113.2021v4n0ID25901

Issue

Section

Artigos