Imaginary collective and memes in digital social networks:

the case of the School of Depression

Authors

  • Raphael Alves Silva Universidade Federal Rural de Pernambuco/Fundação Joaquim Nabuco http://orcid.org/0000-0003-4550-8767
  • Flavia Mendes de Andrade e Peres Universidade Federal de Pernambuco

DOI:

https://doi.org/10.21680/1981-1802.2018v56n50ID14459

Keywords:

School, Social networks, Memes, Collective imaginary

Abstract

The present work seeks to understand the articulation between the constitution of a collective imaginary about school and its materialization in the discursive genre "meme", in digital social networks. It is a study oriented by virtual ethnography, based on an analytical corpus located on the Facebook page School of Depression (Escola da Depressão). Between January and March 2017, we perform immersions in the virtual space with the purpose of observing the usage practices and analyzing memes published in the page in focus. The studied panorama indicates that its discursive manifestations almost always emphasize a pessimistic view about school, which is not perceived as a space for the manifestation of egalitarian values and free thought. Based on the students' perspective, these materialities state situations that characterize, resignify and criticize school every day with the use of humor; they delegitimize the educational and transformative role of school, but do not present proposals for possible ruptures with the imposed model.

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Author Biography

Raphael Alves Silva, Universidade Federal Rural de Pernambuco/Fundação Joaquim Nabuco

Mestre em Educação, Culturas e Identidades no Programa da Universidade Federal Rural de Pernambuco em Parceria com a Fundação Joaquim Nabuco. Pós-Graduado em Linguística Aplicada ao Ensino, pela Faculdade Frassinetti do Recife (Fafire). Tem Graduação em Licenciatura em Letras e em Ciências Econômicas, pela Universidade Federal Rural de Pernambuco. Atua como professor nas áreas de Língua Portuguesa, Produção Textual e Educação. Organizou eventos na área de Literatura e Educação e desenvolve pesquisas sob os paradigmas transdisciplinares, analisando historicamente como os discursos sobre a escola foram e são construídos, percebendo também os processos de subjetivação e os imaginários dos agentes que dela fazem parte.

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Published

11-12-2018

How to Cite

Silva, R. A., & Peres, F. M. de A. e. (2018). Imaginary collective and memes in digital social networks:: the case of the School of Depression. Journal Education in Question, 56(50). https://doi.org/10.21680/1981-1802.2018v56n50ID14459