“Of the wanting that there is, and of what is not in me”

the memorial phenomenon in schools, through the work of four women (Porto Alegre and São Leopoldo/RS)

Authors

DOI:

https://doi.org/10.21680/1981-1802.2024v62n71ID35957

Keywords:

Places of school memories, Historical-educational heritage, Guardians of memory, History of educational institutions

Abstract

The article aims to problematize the constitution of memory spaces in four centenary schools in Rio Grande do Sul and to analyze the work of the women responsible for these places. The study, which is part of the field of the History of Education, uses the concepts of historical-educational heritage and guardians of memory as a reference. Methodologically, the museums and memorials of the institutions were visited and the teachers who work there were interviewed. We found that these places, created to preserve memory, tell an edifying story of the institutional past. At the same time, we observed that the power of these spaces depends very much on the willingness and commitment of these women. We concluded that there is a mismatch between the dedication of the teachers and the school's gestures of preservation, indicating the importance of greater investment in the construction of memory policies, which are not just centered on individual actions, but foster more fruitful collective activities, thus expanding the strength of the concept of historical-educational heritage.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Danielle Brum Ginar Telles, Universidade Federal do Rio Grande do Sul

É Ms. da Universidade Federal do Rio Grande do Sul. Integra o Grupo de Pesquisa Arquivos, Arquivos Pessoais, Patrimônio e Educação (GARPE/CNPq). É Bolsista PDI – Plano de Desenvolvimento Institucional

Dóris Bittencourt Almeida, Universidade Federal do Rio Grande do Sul

É Prof.ª Dr.ª da Universidade Federal do Rio Grande do Sul e do Programa de Pós-Graduação em Educação. Integra o Grupo de Pesquisa Arquivos, Arquivos Pessoais, Patrimônio e Educação (GARPE/CNPq).

References

ALMEIDA, Dóris Bittencourt. O Crisol: periódico das alunas do Colégio Americano (Porto Alegre/RS, 1945 – 1964). Revista História da Educação, v. 17, p. 251-166, 2013a.

ALMEIDA, Dóris Bittencourt. Um caminho de pregnâncias: os cinquenta anos de alfabetização da professora Lia Mostardeiro (1945- 1994). In. BASTOS, Maria Helena Camara; JACQUES, Alice Rigoni; ALMEIDA, Dóris Bittencourt. (org.). Do Deutscher Hifsverein ao Colégio Farroupilha/RS: memórias e histórias (1858-2008). Porto Alegre: EDIPUCRS, 2013b.

AXT, Gunter. A função social de um memorial: a experiência com memória e história no Ministério Público. MÉTIS: História & Cultura, v. 12, n. 24, p. 64-89, 2013. Disponível em: www.ucs.br/etc/revistas/index.php/metis/article/view/2338 Acesso em: 15. nov. 2023.

BRESSAN, Renan Gonçalves. Urbanização e escolarização nos estudos sobre instituições escolares. Revista Brasileira de História da Educação, Campinas, v. 13, n. 33, p. 29-56, set./dez. 2013.

CERTEAU, Michel de. A invenção do cotidiano: as artes de fazer. Petrópolis: Vozes, 1994 (v. 1).

ERRANTE, Antoniette. Mas afinal, a memória é de quem? Histórias orais e modos de lembrar e contar. Revista História da Educação, Campinas, v. 4, n. 8, p. 141-174, 2012. Disponível em: https://seer.ufrgs.br/index.php/asphe/article/view/30143. Acesso em: 15 nov. 2023.

FELGUEIRAS, Margarida. Herança educativa e museus: reflexões em torno das práticas de investigação, preservação e divulgação histórica. Revista Brasileira de História da Educação, v. 11.n. 1, jan/abr. 2011.

GOMES, Ângela de Castro. A guardiã da memória. Acervo. Revista do Arquivo

Nacional, Rio de Janeiro, v. 9, n. 1/2, p. 17-30, jan./dez. 1996.

GRAZZIOTIN, Luciane Sgarbi Santos. Museu Escolar Arnildo Hoppen do Colégio Sinodal de São Leopoldo/RS (1996-2015). Revista História da Educação, v. 19, n. 47, p. 319-322, 2015. Disponível em: https://seer.ufrgs.br/index.php/asphe/article/view/58020. Acesso em: 15 nov. 2023.

GRIMALDI, Lucas Costa e ALMEIDA, Dóris Bittencourt. A Imprensa escolar do Colégio Alemão: Das Band e Relatório Mensal do Ginásio Teuto-Brasileiro Farroupilha (1929-1939). In: BASTOS, Maria Helena Camara; JACQUES, Alice Rigoni; ALMEIDA, Dóris Bittencourt (org.). Do Deutscher Hifsverein ao Colégio Farroupilha/RS: memórias e histórias (1858-2008). Porto Alegre: EDIPUCRS, 2013.

HARTOG, François. Tempo e patrimônio. Varia História, Belo Horizonte, v. 22, n. 36, p. 261-273, jul./dez. 2006.

HARTOG, François. Crer em história. Belo Horizonte: Autêntica, 2017.

ICOM, Conselho Internacional de Museus. Conselho que se dedica em elaborar políticas internacionais para Museus. Definição de Museu. Disponível em: https://icom.museum/en/resources/standards-guidelines/museum-definition/ Acesso em: 15. nov. 2023.

JACQUES, Alice Rigoni. Entrevista. Porto Alegre (Rio Grande do Sul), 10 jul. 2023.

JACQUES, Alice Rigoni. A Associação Beneficente e Educacional de 1858 e o Colégio Farroupilha (1886). In: BASTOS, Maria Helena Camara; JACQUES, Alice Rigoni; ALMEIDA, Dóris Bittencourt (org.). Do Deutscher Hifsverein ao Colégio Farroupilha/RS: memórias e histórias (1858-2008). Porto Alegre: EDIPUCRS, 2013.

LIMA, Valeska Alessandra de. Vozes que ecoam do morro milenar: um estudo sobre os discursos difundidos no anuário Colunas (1937-1945). Porto Alegre: Editora da UFRGS, 2014.

NORA, Pierre. Entre memória e história: a problemática dos lugares. Projeto História, São Paulo, v. 10, p. 7-28, dez. 1993.

ODERISCH, Suzana. Entrevista. Porto Alegre (Rio Grande do Sul), 14 jul. 2023.

OLIVEIRA, João Paulo Gama e CHALOBA, Rosa Fatima de Souza. “Com o mar por meio”: patrimonialização escolar em instituições educativas luso-brasileiras. Revista História da Educação, v. 27, p. 1-23, 2023.

PERROT, Michelle. A história dos quartos. São Paulo: Paz e Terra, 2011.

PORTELLI, Alessandro. História oral como arte da escuta. São Paulo: Letra e Voz, 2016.

RENNER, Ivan; KOHL, Merlinde Piening; KUNERT, Udo Ingo. Raízes, Ramos e Frutos. Novo Hamburgo: Echo Gráfica Ltda, 2011.

SCHNEIDER, Leni. Entrevista. São Leopoldo (Rio Grande do Sul), 11 jul. 2023.

SILVA, Carla Ferreira da. Entrevista. Porto Alegre (Rio Grande do Sul), 12 jul. 2023.

SOUZA, Rosa Fátima de Souza. Preservação do patrimônio escolar: notas para um debate. Revista Linhas. Florianópolis, v. 14, n 26, jan./jun. p. 199-221, 2013.

THOMSON, Alistair. Recompondo a memória: questões sobre a relação entre a História oral e as memórias. Projeto História, São Paulo, v. 15, p. 51-84, abr. 1997.

TURA, Maria de Lourdes Rangel. A observação do cotidiano escolar. ZAGO, Nadir. CARVALHO, Marília Pinto; VILELA, Rita Amélia Teixeira (org.). Itinerários de pesquisa: perspectivas qualitativas em sociologia da educação. Rio de Janeiro: DP&A, 2003.

VIDAL, Diana Gonçalves; PAULILO, André Luiz. Arquivos e educação: prática de arquivamento e memória. Revista de Educação Pública, Cuiabá, v. 29, p. 1-17, jan./dez. 2020.

WITT, Nara Beatriz. Ensino ou memória: (in) visibilidades dos museus escolares em Porto Alegre/RS, 2013, 125 f. Monografia (Graduação em Museologia) – Universidade Federal do Rio Grande do Sul, 2013. Disponível em: https://lume.ufrgs.br/handle/10183/88672. Acesso em: 15. nov. 2023.

Published

02-07-2024

How to Cite

Telles, D. B. G. ., & Almeida, D. B. (2024). “Of the wanting that there is, and of what is not in me”: the memorial phenomenon in schools, through the work of four women (Porto Alegre and São Leopoldo/RS). Journal Education in Question, 62(71). https://doi.org/10.21680/1981-1802.2024v62n71ID35957