Da determinação histórica da língua(gem): contribuições da análise do discurso ao ensino da linguística

Authors

DOI:

https://doi.org/10.21680/1517-7874.2020v22n1ID18410

Abstract

Based on the assumption that the relation established by the Discourse Analysis between language and history is what marks its discontinuity in relation to the other subjects from the field of Linguistic Science, this paper aims to problematize the contributions of the Discourse Analysis to the teaching of this science. For this, a discussion is presented that follows the development of the very relationship between language and history within the subject: i) construction of the discourse object; ii) the production conditions of the discourse and their relation with historical materialism; iii) the dialogue established with the New History and the works of Michel Foucault. Finally, we will demonstrate how the theoretical-conceptual framework of the Discourse Analysis that follows from the conceptions of history adopted by the subject is currently thought and operationalized. To this end, we will utilize the concept of discursive memory and the notion of interconnectivity, by analyzing two photographs of Lula, one from 1979 and one from 2018. The aim is then to demonstrate that what differentiates the Discourse Analysis from other linguistic subjects is also what it offers and adds to the study of language.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Amanda Braga, Universidade Federal da Paraíba

Professora Adjunta do Departamento de Língua Portuguesa e Linguística e do Programa de Pós-Graduação em Linguística da Universidade Federal da Paraíba - Campus I. Possui Graduação em Letras pela Universidade Federal da Paraíba (2006), Mestrado em Linguística pela Universidade Federal de São Carlos (2008) e Doutorado em Letras pela Universidade Federal da Paraíba com período co-tutelar na Universidade Federal de São Carlos. É coordenadora do Observatório do Discurso (UFPB) e do Grupo Interinstitucional de Estudos de Discursos e Resistências (UFPB/ UFU/ UNILA/ USP/ UNICEP), além de integrante do Laboratório de Estudos do Discurso (UFSCar). É autora de diversos artigos científicos e do livro "História da beleza negra no Brasil: discursos, corpos e práticas" (EdUFScar, 2015)

Israel de Sá, Universidade Federal de Uberlândia

Professor adjunto do Instituto de Letras e Linguística da Universidade Federal de Uberlândia (ILEEL/UFU). Doutor em Linguística pelo Programa de Pós-Graduação em Linguística da Universidade Federal de São Carlos (PPGL/UFSCar), realizou estágio de pesquisa na Université Sornonne Nouvelle – Paris 3, com estudos em História das Ideias Linguísticas e Análise do discurso. Colíder do Grupo Interinstitucional de Estudos em Discursos e Resistências (GEDIR) e Membro do Laboratório de Estudos Discursivos Foucaultianos (LEDIF/UFU). Possui trabalhos e artigos publicados com ênfase no discurso político, observando produções de identidades de resistência e de memórias da ditadura militar brasileira; a articulação entre discurso, memória e identidade; as discussões em torno da semiologia histórica, tratando das dimensões linguageira, histórica e cultural do discurso.

Published

06-12-2019

How to Cite

BRAGA, A.; DE SÁ, I. Da determinação histórica da língua(gem): contribuições da análise do discurso ao ensino da linguística. Revista do GELNE, [S. l.], v. 22, n. 1, p. 31–42, 2019. DOI: 10.21680/1517-7874.2020v22n1ID18410. Disponível em: https://periodicos.ufrn.br/gelne/article/view/18410. Acesso em: 22 nov. 2024.

Issue

Section

Artigos