Compreender para retextualizar: investigando a retextualização em um resumo escrito conjuntamente

Authors

DOI:

https://doi.org/10.21680/1517-7874.2020v22n1ID19296

Abstract

Retextualization is seen as a great tool to work with discourse genres, as it is the production of a new text from one or more base text(s). In order to improve the discussions about this theme, this article seeks to investigate how the comprehension factor is presented in the textual production process of a resume written by a pair of university students, based on the essay by Toledo (1994). Therefore, we analyze the text from a procedural look, that is, from its genesis. We are theoretically based on Flower and Hayes (1981), Prado (2019), Bakhtin (1997), Marcuschi (2010), Matencio (2002), Dell’Isola (2007), Machado (2010), Paviani (2010) and Koch and Travaglia (2015). Data analysis evidenced that comprehension is a fundamental factor in the retextualization process, being one of its basic characteristics so that the process is not considered mechanical.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Márcia Helena de Melo Pereira, Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia

É doutora em Linguística Aplicada pela Universidade Estadual de Campinas, onde também realizou o curso de mestrado em Linguística Aplicada. Atualmente, é professora adjunta do Departamento de Estudos Linguísticos e Literários da Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia e docente do quadro permanente do Programa de Pós-Graduação em Linguística (PPGLin-UESB), campus de Vitória da Conquista, atuando na área de Linguística de Texto. Desenvolve, atualmente, projeto de pesquisa sobre processo de construção de textos, gênese de textos, relação entre estilo individual e estilo de gênero, crítica genética, autoria e ensino de texto.

Marina Martins Pinchemel Amorim, Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia

Graduated in Letras Vernáculas from the Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia and Master's student of the Graduate Program in Linguistics of the same institution. Currently, she is a teacher at the Bahia State Department of Education.

Published

30-04-2020

How to Cite

DE MELO PEREIRA, M. H.; MARTINS PINCHEMEL AMORIM, M. Compreender para retextualizar: investigando a retextualização em um resumo escrito conjuntamente. Revista do GELNE, [S. l.], v. 22, n. 1, p. 172–187, 2020. DOI: 10.21680/1517-7874.2020v22n1ID19296. Disponível em: https://periodicos.ufrn.br/gelne/article/view/19296. Acesso em: 5 jul. 2024.

Issue

Section

Artigos