O gesto de levantar a mão: um olhar sob a perspectiva do contínuo de Kendon

Authors

DOI:

https://doi.org/10.21680/1517-7874.2023v25n3ID32184

Abstract

 The hand-raising gesture is such a common gestural production in interactions with multiple participants to ask for a turn to speak, which was translated as a button on online interaction platforms with multiple participants, highlighting the importance of its function in this context. Therefore, the present study seeks in general to analyze the linguistic aspects that involve the gesture of raising the hand, aiming specifically to theoretically debate the gesture of raising the hand in the classroom context and classify the occurrences of this gesture under the perspective of the Kendon’s Continuum (MCNEILL, 2000). Methodologically, the study is understood as a descriptive and exploratory research with an interpretive qualitative character, organizing the steps of the investigation as follows: 1) bibliographic survey, for the development of the theoretical debate; 2) selection and transcription of data, for the development of a classification analysis with real data and; 3) data analysis, where theory and data meet. As a theoretical basis, the current study uses authors who defend the concept of gesture-speech matrix (MCNEILL, 1985; MCNEILL, 2000; MCNEILL, 2006; BARROS; AUTOR, 2015; AUTOR, 2019) and authors who investigate the interactive teacher process -student in the classroom context (MARCUSCHI, 2008; SILVA, 2008; SILVA, 2010; DIXON; EGENDOERFER; CLEMENTS, 2009; BÖHEIM et al., 2020). As a result, the investigation can theoretically show that the gesture of raising the hand can be an important resource for the maintenance of speech turns in the classroom context and, during the analysis of the gesture from the perspective of Kendon's Continuum, it became clear that the gesture of raising the hand is a gestural emblem.

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Author Biographies

Eriglauber Edivirgens Oliveira da Silva, Universidade Federal da Paraíba

Doutorando em Linguística pelo Programa de Pós-Graduação em Linguística (PROLING) da Universidade Federal da Paraíba, Mestre em Linguística pelo Programa de Pós-Graduação em Linguística (PROLING) da Universidade Federal da Paraíba (2020) e graduado em Licenciatura Plena em Letras - com habilitação em Língua Portuguesa - pela Universidade Federal da Paraíba (2016), além de estar se graduando no curso de Licenciatura Plena em Pedagogia pela Universidade Federal da Paraíba. Tem experiência na área de Letras, com ênfase em Linguística. Integrou durante cinco vigências (2013 - 2014/ 2014 - 2015/ 2018 - 2019/ 2019 - 2020/ 2020 - 2021) do Programa Institucional de Bolsas de Iniciação Científica (PIBIC/UFPB/CNPq) com projetos voltados para Alfabetização e Letramento, Aquisição da Escrita, Políticas Públicas para Alfabetização e Produção Textual Infantil durante os dois primeiros anos. Nos anos mais recentes da Iniciação Científica, desenvolveu pesquisas voltadas para temática de Aquisição da Fala, Gestualidade, Multimodalidade e Narrativas Infantis.

Marianne Carvalho Bezerra Cavalcante, Universidade Federal da Paraíba

Possui graduação em Comunicação Social pela Universidade Federal de Pernambuco (1989), mestrado em Lingüística pela Universidade Federal de Pernambuco (1994) e doutorado em Lingüística pela Universidade Estadual de Campinas (1999). Atualmente é professora Titular da Universidade Federal da Paraíba. Tem experiência na área de Lingüística, com ênfase em Aquisição da Linguagem, atuando principalmente nos seguintes temas: aquisição da linguagem, interação mãe-bebê, prosódia, multimodalidade, letramento. É Bolsista de produtividade em pesquisa pelo CNPq.

Driely Xavier de Holanda, Universidade Federal da Paraíba

Doutoranda em linguística do Programa de Pós-graduação em Linguística pesquisadora da linha Aquisição da Linguagem e Processamento Linguístico sob orientação da Professora Doutora Marianne Bezerra Cavalcante, Mestre em Direitos Humanos (PPGDH), especialista em Educação do Campo e graduada em Letras pela Universidade Federal da Paraíba. Integrante do Laboratório da Fala e da Escrita (LAFE). Bolsista Capes.

Published

05-10-2023

How to Cite

OLIVEIRA DA SILVA, E. E.; CAVALCANTE, M. C. B.; HOLANDA, D. X. de . O gesto de levantar a mão: um olhar sob a perspectiva do contínuo de Kendon. Revista do GELNE, [S. l.], v. 25, n. 3, p. e32184, 2023. DOI: 10.21680/1517-7874.2023v25n3ID32184. Disponível em: https://periodicos.ufrn.br/gelne/article/view/32184. Acesso em: 24 nov. 2024.

Issue

Section

Edição Especial 2023 - Linguagens sem fronteiras no mundo pós-pandêmico - Trabalhos selecionados da 29ª Jornada do GELNE