TEACHING PROJECT FOR 6TH AND 7TH GRADES: DEVELOPING AUTOMATICITY IN DECODING

Authors

DOI:

https://doi.org/10.21680/1517-7874.2023v25n3ID32193

Abstract

Remote teaching as a result of the Covid-19 pandemic aggravated several stages in the teaching-learning process, which could be proven by detecting reading difficulties in students in the final years of elementary school. This work is the result of the project “Literacy in Portuguese: between readings and writings” developed, in the 2nd semester of 2022, at the College of Application of the Federal University of Sergipe (CODAP-UFS), with 6th and 7th year students who performed in reading incompatible with the current grade, identified in diagnostic tests of fluency in oral reading and reading comprehension. As a reference, it relied on the results of a diagnostic evaluation carried out in this school context (AUTOR, 2018; AUTOR; FREITAG, 2019; AUTOR; SANTOS; CRUZ, 2019; AUTOR; SANTOS, 2022) and which pointed out new challenges for teachers to work on reading competence in the collective context, paying attention to individualized to students with more compromised performance. The objective of this project was to promote workshops in the opposite shift to regular classes to develop reading and writing skills. 21 students participated, organized into two groups, accompanied by undergraduates of Literature. We will present the results of group 1 which assisted 4 students, who were people with disabilities (PwD), to develop automaticity in decoding. The didactic material of the workshops was built collectively in order to develop the practice of reading aloud and writing, taking the text as the guiding center of planning and meeting well-defined objectives, organized in order of cognitive complexity of learning objectives (AUTOR; BISPO, 2019). As a way of presenting the project's results to the school community, a culminating event was held with the presentation of works produced in the workshops.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Alessandra Pereira Gomes Machado, Universidade Federal de Sergipe

Doutora em Educação (PPGED/UFS) e professora do Colégio de Aplicação da Universidade Federal de Sergipe (CODAP/UFS). Desenvolve pesquisa sobre avaliação diagnóstica de leitura com foco em fluência em leitura oral e compreensão leitora. Atua na formação de professores como supervisora de estágio e no Programa Residência Pedagógica (PRP).

Isabel de Fátima Rodrigues Silva, Universidade Federal de Sergipe

Especialista em Gestão Cultural, professora do Colégio de Aplicação da Universidade Federal de Sergipe. Desenvolve projetos de ensino e extensão. Atua na formação de professores como supervisora de estágio e no Programa Institucional de Bolsa de Iniciação à docência (PIBID).

Geisla Maria Marcelly Alcântara Santos, Universidade Federal de Sergipe

Graduanda do curso de Letras Português e Francês da Universidade Federal de Sergipe (UFS). Participa do Programa Institucional de Bolsas de Iniciação à Docência (PIBID); do Programa Institucional de Bolsas em Iniciação Científica (PIBIC), com o tema de pesquisa: Avaliação diagnóstica de leitura; no projeto de extensão Letramento em Português: entre leituras e escritas.

Yasmine Grazielle da Cruz , Universidade Federal de Sergipe

Graduanda do curso de Letras Português e Francês da Universidade Federal de Sergipe (UFS). Possui participação no Programa Residência Pedagógica (PRP); no Programa Institucional de Bolsas em Iniciação Científica (PIBIC), com o tema de pesquisa: Recursos para o ensino-aprendizagem de Português como Língua Estrangeira (PLE) ou Adicional (PLA); no projeto de extensão Letramento em Português: entre leituras e escritas e em variados estágios não-obrigatórios.

Published

05-10-2023

How to Cite

PEREIRA GOMES MACHADO, A.; DE FÁTIMA RODRIGUES SILVA, I.; ALCÂNTARA SANTOS, G. M. M.; DA CRUZ , Y. G. . TEACHING PROJECT FOR 6TH AND 7TH GRADES: DEVELOPING AUTOMATICITY IN DECODING. Revista do GELNE, [S. l.], v. 25, n. 3, p. e32193, 2023. DOI: 10.21680/1517-7874.2023v25n3ID32193. Disponível em: https://periodicos.ufrn.br/gelne/article/view/32193. Acesso em: 24 nov. 2024.

Issue

Section

Edição Especial 2023 - Linguagens sem fronteiras no mundo pós-pandêmico - Trabalhos selecionados da 29ª Jornada do GELNE