Indigent female education in Sergipe

case Study Escola Imaculada Conceição (first decades 0f the 20th century)

Authors

  • Josineide Siqueira de Santana

DOI:

https://doi.org/10.21680/2596-0113.2019v2n0ID17348

Keywords:

Escola Imaculada Conceição, History of education, The missionary sisters from the “Escola Imaculada Conceição”, Education of Orphans

Abstract

This article aims to present the implementation of the “Escola da Imaculada Conceição” and its contribution to the education of underprivileged girls in the state of Sergipe, Brazil, mainly in the city of São Cristovão, so as to understand the educational process of orphan girls and the accomplishment of this institution in the field of female education. The theoretical and methodological principles of this study are based in the assumptions of the New History and Cultural History, and has as theoretical premise the researches related to the History of Education, Women's Education and School Culture. When studying the conception of a school for underprivileged girls, we realized that, despite the difficulties, the education promoted was in tune with what was preached in the period and what society wanted in the first decades of the twentieth century.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Josineide Siqueira de Santana

Doutora em Educação pela Universidade Federal de Sergipe, Professora Rede Estadual de Educação de Sergipe (SEED).

References

A Cruzada. (1954, dezembro 11). Aracaju, Brasil.

Almeida, J. S. (1998). Mulher e Educação: A paixão pelo possível. São Paulo: Editora Unesp.

Costa, R. M. (2003). Fé, Civilidade e Ilustração: as memórias de ex-alunas do Colégio Nossa Senhora de Lourdes (1903-1973) (dissertação de mestrado). Universidade Federal de Sergipe, São Cristóvão, Brasil.

Foucault, M. (2009). Vigiar e Punir. Petrópolis: Editora Vozes.

Freitas, A. G. B. (2002). Pesquisando a educação feminina em Sergipe na passagem do século XIX. Revista Semestral do Núcleo de Pós-Graduação da Universidade Federal de Sergipe, 4, 45-65.

Goldmann, M. A. (1951). Madre Maria Imaculada de Jesus. Bibliografia da Primeira Superiora Geral das Irmãs Franciscanas Missionárias da Imaculada Conceição. Bahia: Mensageiro da Fé.

Lei nº 925, de 6 de novembro de 1925. (1925). Regulamenta o Orfanato de São Cristóvão. Aracaju: Arquivo Público do Estado de Sergipe – APES).

Livro de Crônicas da Congregação das Irmãs da Imaculada Conceição da Mãe de Deus (1922-1958). Acervo: Arquivo do Lar da Imaculada Conceição. Aracaju, Brasil.

Lopes, E. M. T., & Galvão, A. M. (2001). História da Educação. Rio de Janeiro: DP&A.

M. Monteiro (Comunicação Pessoal, Novembro 24, 1993).

Melo, V. A. (2007). As Filhas da Imaculada Conceição: um estudo sobre a educação católica (1915-1970) (dissertação de mestrado). Universidade Federal de Sergipe, São Cristóvão, Brasil.

Nascimento, J. C. (2004). Memórias do Aprendizado: 80 anos do Ensino Agrícola em Sergipe. Maceió: Edições Cataventos.

Rotina do Orfanato de São Cristóvão. Acervo: Arquivo do Lar da Imaculada Conceição. Aracaju, Brasil.

Sergipe. Livro de Matrícula Frequência Diária e Aparelhagem Escolar (1948-1949) da Escola do Lar da Imaculada Conceição. Acervo: Lar da Imaculada Conceição.

Published

11-04-2019

How to Cite

Santana, J. S. de. (2019). Indigent female education in Sergipe: case Study Escola Imaculada Conceição (first decades 0f the 20th century). History of Education in Latin America - HistELA, 2, e17348. https://doi.org/10.21680/2596-0113.2019v2n0ID17348

Issue

Section

Artigos