Regional Normal School of Cruzeiro do Sul: the work of intellectuals of the Catholic Church in the interior of the Amazon

Authors

  • Maria Irinilda da Silva Bezerra Universidade Federal do Acre

DOI:

https://doi.org/10.21680/2596-0113.2024v7n1ID35621

Keywords:

Normal School, Intellectuals, Catholic upbringing

Abstract

The study aims to reflect on the role played by the German religious who worked at the Regional Normal School of Cruzeiro do Sul/Acre, understanding them as a Catholic intellectuality forged on the school floor. It adopted a qualitative approach, developed from the documentary analysis of sources such as: letters and school correspondence. It used as theoretical support authors who work with the intellectual category, such as: Sirinelli (2003), Vieira (2008) and Warde (2003). The results show that the religious of the Catholic Church who thought and implemented the Santa Teresinha Institute and the Normal School, acted as the main intellectuals in the educational field in the region. It is concluded that these religious stood out as mentors and executors of a model of teacher training of a religious-Catholic nature.




Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Maria Irinilda da Silva Bezerra, Universidade Federal do Acre

Centro de Educação e Letras (CEL), Universidade Federal do Acre, Cruzeiro do Sul, Brasil.

References

BEZERRA, Maria Irinilda da Silva. (2015). Formação docente institucionalizada na Amazônia acriana: da escola normal regional à escola normal padre Anchieta (1940-1970). Tese (Doutorado em Educação). Universidade Federal Fluminense. Niterói/RJ.

BEZERRA, Maria Irinilda da Silva. (2016). A Escola Normal Regional de Cruzeiro do Sul: formação docente na Amazônia Acriana. In: GASPARELLO, Arlette Medeiros; VILLELA, Heloísa de Oliveira Santos. Educação na História: intelectuais, saberes e ações instituintes. Rio de Janeiro: Mauad.

HOUSSAYE, Jean. (2007). Pedagogias: importação-exportação. In: Mignot, Ana Chrystina; Gondra, José Gonçalves. (Orgs.). Viagens Pedagógicas. São Paulo, SP: Cortez, p. 294-314.

MEDEIROS NETA, Olivia Morais de. (2023). História das ideias pedagógicas e as importações-exportações: problematizações. HOLOS, 2(39). Recuperado de https://www2.ifrn.edu.br/ojs/index.php/HOLOS/article/view/15100

NUNES, Clarice. (2001). As políticas públicas de educação de Gustavo Capanema no governo de Vargas. In: BOMENY, H. (org.) Constelação Capanema: intelectuais e política. Rio de Janeiro. Ed. FGV.

SIRINELLI, François. (2003). Os intelectuais. In: REMOND, R. (org.). Por uma história política. Rio de Janeiro: Ed UFRJ/FGV.

VIEIRA, Carlos Eduardo. (2008). Inteligentsia e intelectuais: sentidos, conceitos e possibilidades para a história intelectual. In: Revista Brasileira de Educação. Campinas: Autores Associados; SBHE, n. 16, jan./abr.

Warde, M. J. (2003). O itinerário de formação de Lourenço Filho por descomparação. Revista brasileira de história da educação, 3(1 [5]), 125-167.

Primeiro Prédio do Instituto Santa Teresinha e do Convento em Cruzeiro do Sul. 1938

Published

21-04-2024

How to Cite

Bezerra, M. I. da S. (2024). Regional Normal School of Cruzeiro do Sul: the work of intellectuals of the Catholic Church in the interior of the Amazon. History of Education in Latin America - HistELA, 7(1), e35621. https://doi.org/10.21680/2596-0113.2024v7n1ID35621

Issue

Section

Artigos