Regional Normal School of Cruzeiro do Sul: the work of intellectuals of the Catholic Church in the interior of the Amazon
DOI:
https://doi.org/10.21680/2596-0113.2024v7n1ID35621Keywords:
Normal School, Intellectuals, Catholic upbringingAbstract
The study aims to reflect on the role played by the German religious who worked at the Regional Normal School of Cruzeiro do Sul/Acre, understanding them as a Catholic intellectuality forged on the school floor. It adopted a qualitative approach, developed from the documentary analysis of sources such as: letters and school correspondence. It used as theoretical support authors who work with the intellectual category, such as: Sirinelli (2003), Vieira (2008) and Warde (2003). The results show that the religious of the Catholic Church who thought and implemented the Santa Teresinha Institute and the Normal School, acted as the main intellectuals in the educational field in the region. It is concluded that these religious stood out as mentors and executors of a model of teacher training of a religious-Catholic nature.
Downloads
References
BEZERRA, Maria Irinilda da Silva. (2015). Formação docente institucionalizada na Amazônia acriana: da escola normal regional à escola normal padre Anchieta (1940-1970). Tese (Doutorado em Educação). Universidade Federal Fluminense. Niterói/RJ.
BEZERRA, Maria Irinilda da Silva. (2016). A Escola Normal Regional de Cruzeiro do Sul: formação docente na Amazônia Acriana. In: GASPARELLO, Arlette Medeiros; VILLELA, Heloísa de Oliveira Santos. Educação na História: intelectuais, saberes e ações instituintes. Rio de Janeiro: Mauad.
HOUSSAYE, Jean. (2007). Pedagogias: importação-exportação. In: Mignot, Ana Chrystina; Gondra, José Gonçalves. (Orgs.). Viagens Pedagógicas. São Paulo, SP: Cortez, p. 294-314.
MEDEIROS NETA, Olivia Morais de. (2023). História das ideias pedagógicas e as importações-exportações: problematizações. HOLOS, 2(39). Recuperado de https://www2.ifrn.edu.br/ojs/index.php/HOLOS/article/view/15100
NUNES, Clarice. (2001). As políticas públicas de educação de Gustavo Capanema no governo de Vargas. In: BOMENY, H. (org.) Constelação Capanema: intelectuais e política. Rio de Janeiro. Ed. FGV.
SIRINELLI, François. (2003). Os intelectuais. In: REMOND, R. (org.). Por uma história política. Rio de Janeiro: Ed UFRJ/FGV.
VIEIRA, Carlos Eduardo. (2008). Inteligentsia e intelectuais: sentidos, conceitos e possibilidades para a história intelectual. In: Revista Brasileira de Educação. Campinas: Autores Associados; SBHE, n. 16, jan./abr.
Warde, M. J. (2003). O itinerário de formação de Lourenço Filho por descomparação. Revista brasileira de história da educação, 3(1 [5]), 125-167.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Maria Irinilda da Silva Bezerra
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Autores que publicam nesta revista concordam com os seguintes termos:
Autores mantém os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Licença Creative Commons — Attribution 4.0 International — CC BY 4.0 que permite o compartilhamento do trabalho com reconhecimento da autoria e publicação inicial nesta revista.
Autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não-exclusiva da versão do trabalho publicada nesta revista (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e publicação inicial nesta revista.
Autores têm permissão e são estimulados a publicar e distribuir seu trabalho online (ex.: em repositórios institucionais ou na sua página pessoal) a qualquer ponto antes ou durante o processo editorial, já que isso pode gerar alterações produtivas, bem como aumentar o impacto e a citação do trabalho publicado.