DIALOGIC-BASED DISCOURSE INTERACTION: A THEORETICAL REFLECTION

UMA REFLEXÃO TEÓRICA

Authors

DOI:

https://doi.org/10.21680/1984-3879.2025v25n2ID42276

Keywords:

Dialogic Theory of Language, Discursive Interaction, Concrete Utterance, Verbo-ideological Life

Abstract

What is interaction? How can we think about interaction from a dialogical perspective? How can we think about interaction from a discursive standpoint? These are the questions that guide this study, which aims to situate, from a theoretical point of view, the concept of interaction within the Dialogic Theory of Language of the Bakhtin Circle. This is a bibliographic research focused primarily on two fronts: one that situates the dialogic perspective of language and another that, specifically, presents the concept of discursive interaction that supports the theoretical place of Bakhtinian thought and the Circle as a whole. Theoretically, the results of the study indicate that: 1) language is understood as a phenomenon of discursive interaction, that is, a practice oriented towards the other, as well as towards verboideological life; and 2) the conception of interaction is recognized as fertile ground for studying the exercise of reading and responding to statements affiliated with the most diverse fields of discursive communication.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Manassés Morais Xavier, Universidade Federal de Campina Grande

Doctor of Linguistics from the Federal University of Paraíba. Master's degree in Language and Teaching from the Federal University of Campina Grande. Specialist in Digital Technologies in Education, Bachelor's degree in Social Communication - Journalism and Licentiate degree in Letters - Portuguese Language from the State University of Paraíba. Completed a Post-doctoral internship in Linguistics at the Federal University of Paraíba. Associate Professor II of Portuguese Language and Linguistics at the Academic Unit of Letters, Center for Humanities, at the Federal University of Campina Grande (UAL/CH/UFCG) and Permanent Professor in the Postgraduate Program in Language and Teaching at the Federal University of Campina Grande (PPGLE/UFCG). Member of the Research Groups: Languages, Enunciations and Responsibilities (LER/UFCG); Theories of Language and Teaching (CNPq/UFCG); and The Bakhtin Circle in Dialogue (CNPq/UEPB). She conducts research using theoretical and methodological references from studies in the Dialogic Theory of Language (Bakhtin and the Circle) and Media Communication. Her research interests include topics such as the teaching and learning of Portuguese, discursive interactions, discourse genres, educommunicative experiences, and media literacy in the fight against misinformation.

References

BAKHTIN, Mikhail Mikhailovich. Os gêneros do discurso. Tradução, posfácio e notas de Paulo Bezerra. São Paulo: 34, 2016 [1952-1953].

BAKHTIN, Mikhail Mikhailovich. Teoria do romance I: a estilística. Tradução, posfácio, notas e glossário de Paulo Bezerra. São Paulo: 34, 2015 [1930].

BAKHTIN, Mikhail Mikhailovich. Estética da criação verbal. Tradução do russo de Paulo Bezerra. 5. ed. São Paulo: Martins Fontes, 2010 [1919-1974].

BRAIT, Beth; MELO, Rosineide de. Enunciado/enunciado concreto/enunciação. In.: BRAIT, Beth. (Org.). Bakhtin: conceitos-chave. São Paulo: Contexto, 2012, p. 61-78.

BRAIT, Beth. Construção coletiva da perspectiva dialógica: história e alcance teórico-metodológico. In.: FIGARO, R. (Org.). Comunicação e Análise do Discurso. São Paulo: Contexto, 2012, p. 79-98.

BRAIT, Beth. Ironia: em perspectiva polifônica. 2. ed. Campinas: Editora da UNICAMP, 2011.

BRAIT, Beth. As vozes bakhtinianas e o diálogo inconcluso. In: BARROS, D.; FIORIN, J. L. (Orgs.). Dialogismo, polifonia, intertextualidade: em torno de Bakhtin. São Paulo: Edusp, 2004.

DANTAS, Aloísio de Medeiros; XAVIER, Manassés Morais; ROSAS DE ARAÚJO, Patrícia Silva. Os gêneros do discurso: (re)visitando conceitos. In.: SOUZA, Fábio Marques de; CAMARGO JUNIOR, Ivo Di; XAVIER, Manassés Morais Xavier. (Orgs). Dossiê Círculo de Bakhtin: diálogos e aplicações. São Paulo: Mentes Abertas, 2020, p. 09-24.

MEDVIÉDEV, Pável Nikoláievitch. O método formal nos estudos literários: introdução crítica a uma poética sociológica. Tradução de Sheila Grillo e Ekaterina Vólkova Américo. São Paulo: Contexto, 2012 [1928].

OLIVEIRA, Maria Marly de. Como fazer pesquisa qualitativa. 3. ed. Petrópolis: Vozes, 2010.

ROTTAVA, L. A perspectiva dialógica na construção de sentidos em leitura e escrita. Linguagem & Ensino, Vol. 2, Num. 2, 1999, p. 145-160.

SILVA, Adriana Pucci Penteado de Faria e. Bakhtin. In.: OLIVEIRA, Luciano Amaral. (Org.). Estudos do discurso: perspectivas teóricas. São Paulo: Parábola, 2013, p. 45-69.

SOBRAL, A. Do dialogismo ao gênero: as bases do pensamento do círculo de Bakhtin. Campinas - SP: Mercado de Letras, 2009.

VOLÓCHINOV, Valentin Nikolaevich. Estilística do discurso literário II: a construção do enunciado. In.: VOLÓCHINOV, Valentin Nikolaevich. A palavra na vida e a palavra na poesia: ensaios, artigos, resenhas e poemas. Organização, tradução, ensaio introdutório e notas de Sheila Grillo e Ekaterina Vólkova Américo. São Paulo: 34, 2019 [1930], p. 266-305.

VOLÓCHINOV, Valentin Nikolaevich. Marxismo e filosofia da linguagem: problemas fundamentais do método sociológico na ciência da linguagem. Tradução, notas e glossário de Sheila Grillo e Ekaterina Vólkova Américo. São Paulo: 34, 2017 [1929].

VOLÓCHINOV, Valentin Nikolaevich. A palavra na vida e a palavra na poesia: introdução ao problema da poética sociológica. In.: ______. A construção da enunciação e outros ensaios. Organização, tradução e notas de João Wanderley Geraldi. São Carlos: Pedro & João, 2013 [1926], p. 71-100.

XAVIER, Manassés Morais; ALMEIDA, Maria de Fátima. Redes sociais, linguagem e interação discursiva. In.: XAVIER, Manassés Morais. (Org.). Linguística Contemporânea: estudos sobre discursos, cultura digital e ensino. São Paulo: Mentes Abertas, 2020, p. 183-197.

XAVIER, Manassés Morais. As redes sociais digitais como acontecimentos enunciativos de interações discursivas. São Paulo: Mentes Abertas, 2023.

XAVIER, Manassés Morais. Educomunicação em perspectiva dialógico-discursiva. São Paulo: Mentes Abertas; Campina Grande: EDUFCG, 2020.

Published

22-12-2025

How to Cite

VIANA AMORIM, Karine; XAVIER, Manassés Morais. DIALOGIC-BASED DISCOURSE INTERACTION: A THEORETICAL REFLECTION: UMA REFLEXÃO TEÓRICA. Saberes: Interdisciplinary Journal of Philosophy and Education, [S. l.], v. 25, n. 2, p. BHK10, 2025. DOI: 10.21680/1984-3879.2025v25n2ID42276. Disponível em: https://periodicos.ufrn.br/saberes/article/view/42276. Acesso em: 24 dec. 2025.

Issue

Section

DOSSIÊ: Teoria Dialógica do Círculo de Bakhtin em foco: estudos sobre práticas sociais, históricas e culturais de linguagem

Similar Articles

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.