Neoliberalism vs. Human Rights Theory

a reflection on the purpose of education and equal access

Authors

DOI:

https://doi.org/10.21680/1984-3879.2025v25n2ID38331

Keywords:

Citizen Education, Neoliberalism, Human Rights

Abstract

In the current object of study, a review of the scientific article was carried out: Neo-liberalism, Human Capital Theory and the Right to Education: economic interpretation of the purpose of education, published in 2024, by the author Obinna Christian Edeji. The article, published in Social Sciences & Humanities Open, a renowned journal in the Scopus database, was originally published in English. The original article aimed to discuss the topic of access to education, as a construct, in light of the right to human dignity and the International Covenant on Economic, Social and Cultural Rights. For the author, the purposes of education, teaching and human development are more important than just training and generating skills in students to supply the job market. Access to the scientific article is free. And it's worth reading! Therefore, it generates in readers a reflection on the role of the State in public education and private educational opportunities, based on a deregulated market. The main philosophical line of the reviewed work is the premise that education should not be seen as an economic good and focused on productivity. Rather, as an ongoing state obligation to promote human dignity.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Marcello Calvosa, UFRRJ - Universidade Federal Rural do Rio de Janeiro

Marcello Vinicius Doria Calvosa

graduation at Administração Pública from Universidade Federal Rural do Rio de Janeiro (2003), graduation at Engenharia Química (parcial) from Universidade Federal do Rio de Janeiro (1998), graduation at Administração de Empresas from Universidade Federal Rural do Rio de Janeiro (2002), master's at Gestão e Estratégia em Negócios from Universidade Federal Rural do Rio de Janeiro (2006) and doctorate at Administration from Universidade de São Paulo (2011). He is currently coordenador de área at Universidade Aberta do Brasil, coordenador de área at Centro de Educação a Distância do Estado de Rio de Janeiro, coordenador de área at Centro de Educação a Distância do Estado de Rio de Janeiro, coordenador do programa de extensão dececar at Universidade Federal Rural do Rio de Janeiro, coordenador de projetos e de extensão do dcad at Universidade Federal Rural do Rio de Janeiro, professor associado at Universidade Federal Rural do Rio de Janeiro and líder do grupo de pesquisas gecapep at Universidade Federal Rural do Rio de Janeiro. Has experience in Administration, acting on the following subjects: planejamento estratégico pessoal, carreiras, liderança estratégica, coaching and liderança empresarial.
(Text informed by the author)

Last updated 09/25/2020 
Address to access this CV: 
http://lattes.cnpq.br/2844242339593000 
ID Lattes:2844242339593000 

References

ALMEIDA, A. et al. Estudantes do Ensino Superior: inseguranças e questionamentos em seu desenvolvimento de carreira. Revista de Casos e Consultoria, v. 15, n. 1, 2024.

BATISTA, M. et al. Uma iniciativa de educação profissional para a construção de carreira dos alunos de Administração. Research, Society and Development, v. 11, n. 2, 2022.

CALVOSA, M. et al. A contribuição de pós-doutores Bolsistas CAPES no conjunto da produção científica: o caso UFRRJ. Avaliação: Revista da Avaliação da Educação Superior, v. 27, n. 3, 2023.

CALVOSA, M.; FERREIRA, M. Liderança: representações sociais e modelos mentais dos séculos XX e XXI. REAd. Revista Eletrônica de Administração (Porto Alegre), v. 29, n. 1, p. 224-260, 2023

DOWN, B. Neoliberalism, globalisation and the governance of youth education and training. In: SIMONS, M.; MASSCHELEIN, J.; MONGEON, M. The Governing of Education: Disciplinary and Biopolitical Conditions. Nova York: Routledge, 2009. p. 29-53.

EDEJI, O. C. Neo-liberalism, Human Capital Theory and the Right to Education: economic interpretation of the purpose of education. Social Sciences & Humanities Open, v. 9, n. 100734, 2024. Disponível em: https://doi.org/10.1016/j.ssaho.2023.100734. Acesso em: 25 nov. 2024.

FORTUNATO, W. et al. Escreva o Futuro Acadêmico: relato de experiência de estudantes de Administração da UFRRJ/CEDERJ em um Projeto de Extensão. EaD em Foco, v. 14, n. 2, 2024.

GALDINO NETO, J. F.; GADELHA, D. A Buddhist Approach to International Relations: Radical Interdependence. Saberes: Revista interdisciplinar de Filosofia e Educação, [S. l.], v. 24, n. 1, 2024

LEITE, R. et al. Mentorias Spot: vantagens, desvantagens e operacionalização. Revista de Carreiras e Pessoas, v. 14, n. 1, p. 118-140, 2024.

MENDONÇA de SOUZA, F. et al. Gestão Estratégica de Pessoas e de Instituições no Ambiente VUCA. Revista de Ensino, Pesquisa e Extensão em Gestão, v. 7, n. 1, 2024.

MELO FRANCO, I. et al. What are the Expectations of Business Administration Students for Building a Career? Journal of Business and Management - IOSR-JBM, v. 25, p. 9, 2023.

OLIVEIRA, M. et al. Gestão de Carreiras: perspectivas para o colaborador do tradicional ao contemporâneo. In: XVIII CONVIBRA - Congresso Virtual de Administração, On-line, 2021.

Published

27-10-2025

How to Cite

SANTOS AMORIM, Fernanda de Paula; CALVOSA, Marcello. Neoliberalism vs. Human Rights Theory: a reflection on the purpose of education and equal access. Saberes: Interdisciplinary Journal of Philosophy and Education, [S. l.], v. 25, n. 2, p. RES01, 2025. DOI: 10.21680/1984-3879.2025v25n2ID38331. Disponível em: https://periodicos.ufrn.br/saberes/article/view/38331. Acesso em: 7 dec. 2025.

Similar Articles

<< < 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.