HIGH ABILITIES OR GIFTEDNESS OF THE CREATIVE TYPE

A REPORT OF SCREENING IN HIGHER EDUCATION

Autores/as

  • Tatiana Nakano Pontifícia Universidade Católica de Campinas
  • Júlia Reis Negreiros Pontifícia Universidade Católica de Campinas
  • Isabella Wonsik Cano Pontifícia Universidade Católica de Campinas
  • Giovanna Julia Fusaro
  • Lais Rovina Batagin Pontifícia Universidade Católica de Campinas,

DOI:

https://doi.org/10.21680/1984-3879.2021v21n1ID30992

Palabras clave:

creativity, college, identification, assessment

Resumen

The purpose of the present study was to conduct a screening in order to identify university students enrolled in a Psychology course who displayed signs of exceptional abilities or creative ability. In total, 124 students from a private institution, ranging in age from 19 to 39 years (M=21.1 years; SD=2.61), 101 of whom were female (81.5%), participated in this study. A figural creativity test was conducted on the sample, consisting of two activities, in which incomplete stimuli are provided, which must be answered through drawings. The total score and standard deviation of each student were calculated. A criterion established in the literature was adopted to identify gifted students who had signs of creative AH/SD, corresponding to two standard deviations above the average. About 4% of the students in the sample met these criteria. Moreover, a second criterion, one standard deviation above the mean, was also applied. This resulted in the identification of 16 more students with high abilities, in addition to the five already identified by the previous criteria. It was found that students with enhanced skills/giftedness in the creative area who had not previously been noticed by their schools were present. The indication of a more in-depth evaluation will be provided to students with indicators. Institution should consider conducting other research aimed at identifying other types of giftedness.

Descargas

Los datos de descargas todavía no están disponibles.

Biografía del autor/a

Júlia Reis Negreiros, Pontifícia Universidade Católica de Campinas

Mestre em Psicologia pela Pontifícia Universidade Católica de Campinas. 

Isabella Wonsik Cano, Pontifícia Universidade Católica de Campinas

Graduanda do curso de Psicologia da Pontifícia Universidade Católica de Campinas, bolsista Fapesp de iniciação científica. 

Giovanna Julia Fusaro

Graduanda do curso de Psicologia da Pontifícia Universidade Católica de Campinas, bolsista de iniciação científica Fapesp. 

Lais Rovina Batagin, Pontifícia Universidade Católica de Campinas,

Graduanda do curso de Psicologia da Pontifícia Universidade Católica de Campinas, bolsista de iniciação científica Fapesp. 

Citas

ABRÃO, J. L.; SANTOS, M. H.; GUENTHER, Z. C.; FERNANDES, P. T. Educação inclusiva para alunos com dotação e talento: perspectiva do Censo Escolar 2019. In VAZZOLER-MENDONÇA, A.; COSTA-LOBO, C.; MEDEIROS, A. M.; CAPELLINI, V. L. M. F. Altas habilidades: saúde, desporto e sociedade. Vol. 2. Cultura Acadêmica: 2019, p. 83-102.

ALENCAR, E. M. L. S. O papel da escola no desenvolvimento do talento criativo. In FLEITH, D. S.; ALENCAR, E. M. L. S. Desenvolvimento de talentos e altas habilidades: orientação e pais e professores. Artmed, 2007, p. 151-162.

ALENCAR, E. M. L. S.; FLEITH, D. S. Superdotados: determinantes, educação e ajustamento. São Paulo: EPU, 2006.

ARAUJO, D. A. C.; ARAUJO, C. C. C.; ARAUJO, E. L. Educação especial no ensino superior: contribuições e perspectivas. Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação, v. 11, n. 1, p. 503-515, 2016.

BASSO, E.; RIECHI, T. I. J. S.; MOREIRA, L. C.; VEIGA, E. C. Identificação de estudantes com altas habilidades/superdotação no ensino superior. Revista Brasileira de Educação Especial, Bauru, v. 26, n. 3, p. 453-464, 2020.

BRASIL. Lei de Diretrizes e Bases da Educação Nacional nº 9.394, de 20 de dezembro de 1996. Brasília: 1996. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/l9394.htm. Acesso em: 10 jun. 2021.

BRASIL (2012). Secretaria de Educação Especial - MEC. Políticas Públicas para Alta Habilidade/ Superdotação, 2012.

DELOU, C. M. C. O atendimento educacional especializado para alunos com altas habilidades/superdotação no ensino superior: possibilidades e desafios. In MOREIRA, L. C.; STOLTZ, T. Altas habilidades/superdotação, talento, dotação e educação. Juruá, 2012, p. 129-142.

DELOU, C. M. C. Transtorno de Asperger com altas habilidades/superdotação: a dupla excepcionalidade no ensino superior. In FLEITH, D. S.; ALENCAR, E. M. S. L. Superdotados: trajetórias de desenvolvimento e realizações. Juruá, 2013, p. 95-108.

IORIO, N. M.; CHAVES, F. F.; ANACHE, A. A. Revisão de literatura sobre aspectos das avaliações para Altas Habilidades/Superdotação. Revista Educação Especial, v. 29, n. 55, p. 413-428, 2016.

JONES, D. E.; GREENBERG, M.; CROWLEY, M. How Children’s Social Behaviors Relate to Success in Adulthood. The WERA Educational Journal, v. 8, n. 2, p. 27-33, 2016.

LUBART, T.; BARBOT, B.; BESANÇON, M. Creative Potential: assessment issues and the EPoc Battery/Potential creative: temas de evaluación y batería EPoc. Studies in Psychology, v. 40, n. 3, p. 540-562, 2019.

MARQUES, L. S.; GOMES, C. Concordâncias/discordâncias acerca do processo inclusivo no ensino superior: um estudo exploratório. Revista Educação Especial, Santa Maria, v. 27, n. 49, p. 313-326, 2014.

MARTINS, B. A.; PEDRO, K. M.; OGEDA, C. M. M. (2016). Altas habilidades/superdotação: o que dizem as pesquisas sobre estas crianças invisíveis? Psicologia Escolar e Educacional, v. 20, n. 3, p. 561-568, 2016.

MASCARENHAS, S.; BARCA, A. Descobrindo estudantes talentosos e superdotados no ensino superior brasileiro: analisando efeitos dos hábitos de estudo sobre o rendimento acadêmico. Revista AMAzônica, v. 10, n. 3, p. 280-301, 2012.

MATOS, D. M.; MOREIRA, L. C.; KUHN, C. Jovens superdotados na educação superior: um desafio para docência. Aprender - Caderno de Filosofia e Psicologia da Educação, n. 26, p. 198-214, 2021.

OLIVEIRA, A. P.; RODRIGUES, O. M. P. R.; CAPELLINI, V. L. M. F. Altas habilidades/superdotação no ensino superior: análise de dissertações e teses brasileiras. Psicologia Escolar e Educacional, v. 24, p. 1-7, 2020.

PASIAN, M. S. Development of methodologies for identification and monitoring gifted undergraduate students. In: SciELO Preprints, 2021. Disponível em: https://doi.org/10.1590/SciELOPreprints.2658. Acesso em 07/07/2022.

PEDRO, K. M.; MARTINS, B. A.; SILVA, R. C.; OGEDA, C. M. M. Panorama das produções acadêmicas em altas habilidades/superdotação. Revista Ibero-Americana de Educação, v. 72, n. 1, p. 9-30, 2016.

PEDRO, K. M.; OGEDA, C. M. M.; SILVA, R. C.; KOGA, F. O.; CHACON, M. C. M. Altas Habilidades/Superdotação: estudos no Brasil. Journal of Research in Special Educational Needs, v. 16, n. 1, p. 135–139, 2016.

PÉREZ, S. G. P. B. Mitos e crenças sobre as pessoas com altas habilidades: alguns aspectos que dificultam o seu atendimento. Cadernos de Educação Especial, Santa Maria, v.2, n.22, p.45-59, 2003.

RANGNI, R. A.; COSTA, M. P. R. Altas habilidades/superdotação: entre termos e linguagens. Revista Educação Especial, v. 24, n. 41, p. 467–482, 2011.

RANGNI, R. A.; KOGA, F. O. altas habilidades ou superdotação em pessoas adultas: o caso de João. In VAZZOLER-MENDONÇA, A.; COSTA-LOBO, C.; MEDEIROS, A. M.; CAPELLINI, V. L. M. F. Altas habilidades: saúde, desporto e sociedade. Vol. 2. Cultura Acadêmica. p. 103-124, 2019.

RECH, A. J. D.; NEGRINI, T. Formação de professores e altas habilidades/superdotação: um caminho ainda em construção. Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação, Araraquara, v. 14, n. 2, p.485-498, 2019.

RENZULLI, J. S. O que é esta coisa chamada superdotação, e como a desenvolvemos? Uma retrospectiva de vinte e cinco anos. Educação, Porto Alegre, XXVII, n. 1, p. 75 –131, 2004.

RENZULLI, J. S. Reexamining the role of gifted education and talent development for the 21st century: A four-part theoretical approach. Gifted Child Quartely, v. 56, n. 3, p. 150-159, 2012.

RENZULLI, J. S. Reexaminando o papel da educação para superdotados e o desenvolvimento de talentos para o Século XXI: uma abordagem teórica de quatro partes. In A. M. R. VIRGOLIM (Org.), Altas Habilidades/Superdotação: processos criativos, afetivos e desenvolvimento de potenciais. Editora Juruá, 2018, p. 19-42.

SABATELLA, M. L. P. Talento e superdotação: problema ou solução? Editora Ibpex, 2008.

SHIMITE, A. S. O..; SILVA, N. R.; KOGA, F. O. Altas habilidades ou superdotação e educação superior: um estudo de caso. Aprender - Caderno de Filosofia e Psicologia da Educação, n. 26, p. 81-99, 2021.

SORRENTINO, C. Creativity Assessment in School: Reflection from a Middle School Italian Study on Giftedness. Universal Journal of Educational Research, v. 7, n. 2, p. 556-562, 2019.

Publicado

28-01-2023

Cómo citar

NAKANO, T.; REIS NEGREIROS, J.; WONSIK CANO, I. .; FUSARO, G. J.; ROVINA BATAGIN, L. HIGH ABILITIES OR GIFTEDNESS OF THE CREATIVE TYPE: A REPORT OF SCREENING IN HIGHER EDUCATION. Saberes: Revista Interdisciplinaria de Filosofía y Educación, [S. l.], v. 21, n. 1, p. 21–37, 2023. DOI: 10.21680/1984-3879.2021v21n1ID30992. Disponível em: https://periodicos.ufrn.br/saberes/article/view/30992. Acesso em: 24 nov. 2024.

Número

Sección

Dossiê: Inclusão e diversidade no ensino superior