Looks at the Historiography of Education from the analysis of the publications of the History of Education Magazine (2016-2019)
Keywords:
RHE, ASHE, Specialized Journals, History of Education, Historiography of EducationAbstract
This article aims to cover an analysis of the publications of the Revista História da Educação (RHE), and from there, to dissect the particularities in its themes published in articles published from 2016 to 2019. It is a research of publications that have quantitative and qualitative assumptions, through a bibliographic review, documental analysis and bibliometrics. The work encourages reflection on the historiography of education in Brazil. The article also seeks to highlight the importance of the courses Revista História da Educação and the Sul Rio Grandense Research Association in History of Education for their contribution to the development of the scientific field and for representing the pioneering role in the dissemination of scientific knowledge in the area. Thinking about the methodology, a classification of the articles was carried out, reading of titles, abstracts and keywords, which resulted in the organization of the wide and complex volume of information, even if facing the agility of the work due to the free access to the digital collections of the companies.
Downloads
References
Bastos, M. H. C. (2019). Novos tempos se anunciam. [Editorial]. Revista História da Educação, v. 23, n. 1, p. 1-5.
Bourdieu, P. O Campo Científico. In: Ortiz, R. (1983). Pierre Bourdieu – Coleção Grandes Cientistas Sociais. São Paulo: Ática.
Galvão, Ana M de O., Lopes, Eliane Teixeira Lopes. (2010). Território plural: a pesquisa em história da educação. São Paulo: Ática.
Gil, Antônio Carlos. (2002). Como Elaborar Projetos de Pesquisa. 4. ed. São Paulo: Atlas.
Le Goff, J. (2013) História e Memória. 7. ed., Campinas: ED. UNICAMP, pp. 104-141, 2013. (A história como ciência: o ofício do historiador / A história hoje).
Lima, Genis Alves Pereira de; Franco, Isaura Melo; Prado, Mariana Lemos de; Souza, Sauloéber Társio de; Alves, Talita Costa. (2017). Reflexões sobre a historiografia educacional brasileira a partir dos artigos publicados na revista história da educação (asphe) e nos cadernos de história da educação (UFU) (2013-2015). Revista pedagogia em foco, v. 12, p. 5-26.
Marconi, Marina de Andrade; Lakatos, Eva Maria. (2007). Metodologia do Trabalho Científico: Procedimentos básicos, pesquisa bibliográfica, projeto e relatório e publicações e trabalhos científicos. 7. ed. São Paulo: Atlas.
Souza, S. T. D. (2017). A categoria etnia na pesquisa histórico-educacional brasileira: estado da arte a partir de revistas especializadas. Cadernos de História da Educação, 16(2), 554-574.
Souza, S. T. de. (2018). A historiografia da educação brasileira a partir da leitura de periódicos científicos especializados: RBHE e HISTEDBR On Line (2000-2010)/The historiography of brazilian education from the reading of specialized scientific magazines: RBHE and HISTEDBR On Line (2000-2010). Revista de História e Historiografia da Educação, 2(5), 179-210.
Souza, S. T. de. (2019). Historiografia Educacional no Brasil: reflexões a partir das publicações da Revista História da Educação (ASPHE, 1997-2006) e dos Cadernos de História da Educação (UFU, 2002-2011). History of Education in Latin America-HistELA, 2, e17794-e17794.
Stephanou, M. (2016). Dever de memória, dever de registro: a Revista História da Educação em seu 19º ano. História da Educação, 20, 05-10.
Stephanou, M. (2018). Os historiadores e as vicissitudes do tempo: perceber, imaginar, eleger, compreender, construir. História da Educação, 22, 01-07.
Stephanou, M. (2016). Um espaço para palavras, memórias e saberes: contributos de uma (re) vista ao longe. História da Educação, 20, 05-10.
Stephanou, M. (2017). Ver melhor para compreender o presente e o passado: 20 anos de história da educação. História da Educação, 21, 5-9.
Vidal, D. G., & Faria Filho, L. M. D. (2003). História da educação no Brasil: a constituição histórica do campo (1880-1970). Revista Brasileira de História, 23, 37-70.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 History of Education in Latin America - HistELA
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Autores que publicam nesta revista concordam com os seguintes termos:
Autores mantém os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Licença Creative Commons — Attribution 4.0 International — CC BY 4.0 que permite o compartilhamento do trabalho com reconhecimento da autoria e publicação inicial nesta revista.
Autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não-exclusiva da versão do trabalho publicada nesta revista (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e publicação inicial nesta revista.
Autores têm permissão e são estimulados a publicar e distribuir seu trabalho online (ex.: em repositórios institucionais ou na sua página pessoal) a qualquer ponto antes ou durante o processo editorial, já que isso pode gerar alterações produtivas, bem como aumentar o impacto e a citação do trabalho publicado.