Política Nacional de Desenvolvimento de Pessoas

experiências das Instituições Federais de Ensino Brasileiras

Authors

DOI:

https://doi.org/10.21680/1982-1662.2023v6n37ID31818

Keywords:

Política Nacional de Desenvolvimento de Pessoas, Instituições Federais de Ensino Superior, Políticas Públicas, Administração Pública

Abstract

The National Policy for the Development of People (NPDP) of the federal public administration emerged as a result of an effort by the Brazilian State to carry out changes aimed at the modernization of federal public institutions, by encouraging the development and use of the skills of its staff. . However, when it comes to Federal Institutions of Higher Education (FIHE), there are several challenges for the effective implementation of the policy, due to the complexity that encompasses the organizational environments of the FIHE. Therefore, this study aims to analyze the challenges of implementing the NPDP in the Brazilian IFES based on a bibliographical research carried out in the Brazilian Digital Library of Theses and Dissertations (DLTD) on academic works produced within the scope of the IFES, in the period from 2013 to 2023. Yanow's analysis lens perspective (1990), which seeks to identify the intervening factors in the implementation of a public policy through four lenses: human relations, structural, political and systemic. In this way, the results of 11 studies were analyzed, which showed different challenges for the achievement of the NPDP purposes in the environments of these institutions, among them, the challenges of a structural nature and human relations stood out. The results point out that the effective implementation of the NPDP in the Brazilian FIHE demands a targeted action from the central body and from the institution's own staff of managers and servants, considering their specificities in the sense of suggesting and adopting methodologies compatible with their organizational environment.

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Author Biographies

Alana Alves Caminha, Universidade Federal do Tocantins

Administradora na Universidade Federal do Tocantins - UFT (desde maio de 2018). Graduada em Administração pela Universidade Federal do Tocantins (2015) e Especialista em Gestão Estratégica de Pessoas (2018). Participou do Programa Institucional de Monitoria na graduação, na disciplina Organização, Sistemas e Métodos II (2015/2) e de Intercâmbio Linguístico na instituição International House Dublin - Irlanda (2017). Exerceu os cargos de: Coordenadora de Seleção e Desenvolvimento de Pessoas no Instituto Federal do Tocantins (2018), Diretora de Gestão de Pessoas (2018-2021) e Pró-reitora de Gestão e Desenvolvimento de Pessoas, na UFT (2020). Atualmente ocupa o cargo de Coordenadora de Planejamento e Desempenho de Pessoas na Pró-Reitoria de Gestão e Desenvolvimento de Pessoas da UFT. Tem experiência na área de Administração, com ênfase em Administração Pública e Gestão de Pessoas no Serviço Público. É mestranda do Programa de Pós-graduação em Administração Pública pela Universidade Federal do Tocantins.

Cleiton Silva Ferreira Milagres, Universidade Federal do Tocantins

Bacharel em Gestão de Cooperativas pela Universidade Federal de Viçosa (UFV) com mestrado em Extensão Rural (UFV) e doutorado em Desenvolvimento Regional pela Universidade Federal do Tocantins (UFT). É professor adjunto III no curso de Administração e professor permanente do Programa de Pós-graduação em Desenvolvimento Regional (PGDR/UFT), do mestrado profissional em Gestão de Políticas Públicas (GESPOL/UFT) e colaborador no Mestrado Profissional em Administração Pública (PROFIAP). Lidera o Grupo de Pesquisa e Extensão: "Cooperativismo, Extensão Rural e Processos Participativos" e fundador do Núcleo de Estudos Rurais, Desigualdades e Sistemas Socioecológicos (NERUDS). É membro do Comitê Internacional do SIBEP - Seminário Internacional Brasil, Espanha e Portugal. Desenvolve trabalhos e atua com projetos de pesquisa e extensão na área de gestão e negócios no meio rural, mobilização social e estratégias de participação, resiliência comunitária e processos sociais em sistemas socioecológicos.

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Published

20-06-2023

How to Cite

ALVES CAMINHA, A.; SILVA FERREIRA MILAGRES, C. Política Nacional de Desenvolvimento de Pessoas: experiências das Instituições Federais de Ensino Brasileiras. Revista Inter-Legere, [S. l.], v. 6, n. 37, p. c31818, 2023. DOI: 10.21680/1982-1662.2023v6n37ID31818. Disponível em: https://periodicos.ufrn.br/interlegere/article/view/31818. Acesso em: 23 jul. 2024.

Issue

Section

DOSSIÊ POLÍTICAS PÚBLICAS, DESENVOLVIMENTO E O PAPEL DO ESTADO NO ATUAL CONTEXTO BRASILEIRO