PROMOTING MENTAL HEALTH AT SCHOOL

REFLECTIONS FROM AN EXPERIENCE REPORT

Authors

DOI:

https://doi.org/10.21680/1984-3879.2025v25n01ID38252

Keywords:

Mental health, education, youth, experience report, university extension

Abstract

The article on screen consists of an experience report, linked to the extension project “Mental health at school: building pedagogical possibilities. In order to describe and reflect on the results of an intervention developed in a public school in Natal-RN, this text has as its central argument that the school context is a fundamental locus in promoting the mental health of young people. From this perspective, it is situated in discussions about youth, weaving intersections between mental health and education, considering the presence of situations involving psychological suffering at school. In the methodology, the experience carried out in a state public school is reported, with around 100 young people aged 14 to 18, attending high school, as well as the managers and teachers of that institution. The interventions aimed to disseminate and promote mental health through debates and clarifications about self-care. To this end, spaces for written expression were provided at school, without identification for young people, in which they could discuss their affections and ideas. From there, conversation circles and a quiz were organized to address some topics raised by the young people. As a result, a range of situations were observed that deserved attention from the school and support from the health sector. Furthermore, the young people felt involved in the activity due to the listening provided and the extension agents' care with the discussions raised. It concludes by considering the role that the school should play in confronting the psychological suffering of young people, as well as in promoting the mental health of the school community.

Downloads

Download data is not yet available.

References

ALMEIDA FILHO, Naomar de; COELHO, M. T. Á.; PERES, M. F. T. O conceito de saúde mental. Revista USP, São Paulo, n. 43, p. 100-125, 1999. Disponível em: https://revistas.usp.br/revusp/article/view/28481. Acesso em: 10 nov. 2024.

AMARANTE, P.; NUNES, M. DE O. A reforma psiquiátrica no SUS e a luta por uma sociedade sem manicômios. Ciência & Saúde Coletiva, v. 23, n. 6, p. 2067-2074, jun. 2018. Disponível em: https://doi.org/10.1590/1413-81232018236.07082018. Acesso em: 3 nov. 2024.

BARACHO, E. M. M. O. análise da relação entre estresse e o desempenho escolar dos adolescentes do ensino médio do Colégio Militar de Brasília. 2013. Dissertação (Mestrado em Ciências da Saúde) - Programa de Pós-Graduação em Ciências da Saúde, Universidade de Brasília, Brasília/DF, 2013.

BRASIL, C. C. P. et al. O contexto da docência e sua influência no sofrimento psíquico de professoras do ensino fundamental. Revista Brasileira em Promoção da Saúde, [s. l.], v. 29, n. 2, p. 180-188, 2016. Disponível em: https://ojs.unifor.br/RBPS/article/view/5174. Acesso em: 15 jun. 2023.

BRASIL. Grupos de Trabalho Intersetorial. Ministério da Saúde, [Brasília, DF], 2007a. Disponível em: https://www.gov.br/saude/pt-br/composicao/saps/pse/grupos-de-trabalho-intersetorial. Acesso em: 16 abr. 2024.

BRASIL. Programa Saúde na Escola. Ministério da Saúde, [Brasília, DF], 2007b. Disponível em: https://www.gov.br/saude/pt-br/composicao/saps/pse. Acesso em: 16 abr. 2024.

BRASIL. Lei n. 8.069, de 13 de julho de 1990. Dispõe sobre o Estatuto da Criança e do Adolescente e dá outras providências. Brasília, DF: Presidência das República, 16 jul. 1990. Disponível em: https://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/l8069.htm. Acesso em: 13 nov. 2024.

BRASIL. Decreto n. 6.286, de 5 de dezembro de 2007. Institui o Programa Saúde na Escola - PSE, e dá outras providências. Brasília, DF: Presidência da República, 5 dez. 2007. Disponível em: https://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2007-2010/2007/decreto/d6286.htm#:~:text=DECRETA%3A,promo%C3%A7%C3%A3o%20e%20aten%C3%A7%C3%A3o%20%C3%A0%20sa%C3%BAde. Acesso em: 14 nov. 2024.

BRITO, M. D. L. et al. Comportamento suicida e estratégias de prevenção sob a ótica de professores. Escola Anna Nery, v. 24, n. 4, p. 1-7, 2020. Disponível em: https://www.scielo.br/pdf/ean/v24n4/1414-8145-ean-24-4-e20200109.pdf. Acesso em: 2 set. 2020.

CARVALHO, P. D. et al. Prevalência e fatores associados a indicadores negativos de saúde mental em adolescentes estudantes do ensino médio em Pernambuco, Brasil. Revista Brasileira de Saúde Materno Infantil, v. 11, n. 3, p. 227–232, jul. 2011. Disponível em: https://www.scielo.br/j/rbsmi/a/VFs3xHTKHYL58GhfjX9ZMnG/#. Acesso em: 9 jul. 2023.

COIMBRA, C. C.; BOCCO, F.; NASCIMENTO, M. L. Subvertendo o conceito de adolescência. Arquivos Brasileiros de Psicologia, v. 57, n. 1, p. 2-11, 2005. Disponível em: https://pepsic.bvsalud.org/pdf/arbp/v57n1/v57n1a02.pdf. Acesso em: 3 nov. 2024.

CORDEIRO, K. C. C. Vivência de violência doméstica por adolescentes: conhecimentos de educadoras. 2018. Dissertação (Mestrado em Enfermagem) - Programa de Pós-Graduação em Enfermagem da Escola de Enfermagem, Universidade Federal da Bahia, Salvador, 2018.

FERREIRA, H. M. A importância de educar as emoções para as adolescências: os desafios e as potências. In: Fundação Roberto Marinho (org.). Que corpo é esse? Rio de Janeiro: Fundação Roberto Marinho, 2021, p. 126-139.

FERREIRA, H. M. A geração do quarto: quando crianças e adolescentes nos ensinam a amar. Rio de Janeiro: Record, 2022.

FREIRE, K. R. L. C. Saúde mental na escola: construindo possibilidades pedagógicas. Projeto de extensão. Centro de Educação, Departamento de Fundamentos e políticas da educação. Universidade Federal do Rio Grande do Norte, 2024. Disponível em: https://sigaa.ufrn.br/sigaa/link/public/extensao/visualizacaoAcaoExtensao/91827328. Acesso em: 13 nov. 2024.

GOMES, C. M; HORTA, N. C. Promoção de saúde do adolescente em âmbito escolar. Rev. APS, Juiz de Fora, v. 13, n. 4, p. 486-499, out./dez. 2010. Disponível em: https://periodicos.ufjf.br/index.php/aps/article/view/14606. Acesso em: 9 jul. 2023.

GROLLI, V.; WAGNER, M. F.; DALBOSCO, S. N. P. Sintomas depressivos e de ansiedade em adolescentes do Ensino Médio. Rev. Psicol. IMED, Passo Fundo, v. 9, n. 1, p. 87-103, jun. 2017. Disponível em: http://pepsic.bvsalud.org/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2175-50272017000100007&lng=pt&nrm=iso. Acesso em: 9 jul. 2023.

INFÂNCIA e internet: como estabelecer uma boa relação entre elas? | Conversa Com Bial. Rio de Janeiro: GNT, 26 jun. 2024. 1 vídeo (13 min). Publicado pelo canal GNT. Disponível em: https://youtu.be/XUMMxSY_HBU?feature=shared. Acesso em: 13 nov. 2024.

LEMOS, P. M.; FERREIRA, H. S.; SÁ, F. H. F. Grupo de estudos em sofrimento psíquico contemporâneo: implicações para a experiência singular e compartilhada. Scientia. v. 4, n. 7, p. 1-18, 2017. Disponível em: https://flucianofeijao.com.br/flf/wp-content/uploads/2017/12/GRUPO_DE_ESTUDOS_EM_SOFRIMENTO_PSIQUICO_CONTEMPORANEO_IMPLICACOES_PARA_A_EXPERIENCIA_SINGULAR_E_COMPARTILHADA.pdf. Acesso em: 3 nov. 2024.

LOPES, L. S.; TEIXEIRA, L. C. Automutilações na adolescência e suas narrativas em contexto escolar. Revista Estilos da Clínica, v. 24, n. 2, p. 291-303, 2019. Disponível em: http://pepsic.bvsalud.org/pdf/estic/v24n2/a10v24n2.pdf. Acesso em: 6 dez. 2019.

LOURENÇO, E. R.; NAVASCONI, P. V. P.; JUCÁ, V. J. dos S. Adolescências e Juventudes: Dores e Sofrimentos Específicos. In: TARCIA, R. M. L.; MORAES, S. H. M. de; NASCIMENTO, D. D. G. do (org.). Adolescências e Juventudes: Dores e Sofrimentos Específicos. Campo Grande, MS : Fiocruz Pantanal, 2023. Disponível em: chrome-extension://efaidnbmnnnibpcajpcglclefindmkaj/https://ares.unasus.gov.br/acervo/html/ARES/29374/1/M%C3%B3dulo-2.pdf. Acesso em: 13 nov. 2024.

LÜDKE, M.; CRUZ, G. B. da. Contribuições ao debate sobre a pesquisa do professor da educação básica. Formação Docente – Revista Brasileira de Pesquisa sobre Formação de Professores, v. 2, n. 3, p. 86-107, 18 dez. 2010. Disponível em: https://revformacaodocente.com.br/index.php/rbpfp/article/view/20.

MACHADO, G. C.; SANTOS, A. M.; SILVA, R. S. Trabalho docente: reflexões sobre a saúde e o sofrimento psíquico do professor. Revista Prâksis, [s. l.], v. 1, p. 16-30, 2020. Disponível em: https://periodicos.feevale.br/seer/index.php/revistapraksis/article/view/2034. Acesso em: 9 jul. 2023.

MEAD, M. A adolescência em Samoa. In: Castro, C. (org.). Cultura e personalidade. Rio de Janeiro, RJ: Zahar, 2015. p. 17-65.

MUSSI, R. F. de F.; FLORES, F. F.; ALMEIDA, C. B. de. Pressupostos Para A Elaboração De Relato De Experiência Como Conhecimento Científico. Práxis Educacional, Vitória da Conquista, v. 17, n. 48, p. 60-77, out./dez. 2021. Disponível em: https://periodicos2.uesb.br/index.php/praxis/article/view/9010.

NOAL, D. S. et al. Ajuda virtual em saúde mental para adolescentes e jovens na pandemia de COVID-19: considerações práticas a partir de relato de experiência. Revista de psicoterapia da infância e da adolescência, Porto Alegre, v. 30, n. 30, p. 24-38, 2021. Disponível em: https://pesquisa.bvsalud.org/portal/resource/pt/psa-141260. Acesso em: 4 ago. 2022.

ORGANIZAÇÃO PAN-AMERICANA DA SAÚDE. OMS declara fim da Emergência de Saúde Pública de Importância Internacional referente à COVID-19. [S. l.], 5 maio 2023. Disponível em: https://www.paho.org/pt/noticias/5-5-2023-oms-declara-fim-da-emergencia-saude-publica-importancia-internacional-referente. Acesso em: 9 jul. 2023.

OZELLA, S. Adolescência uma perspectiva crítica. In: Contini, M. L. J; Koller, S. H.; Barros, M. N. S. (org.). Adolescência e psicologia: concepções, práticas e reflexões críticas. Brasília, DF: Conselho Federal de Psicologia, 2002. p. 16-24.

PEREIRA, L. M. F.; FREIRE, M. C. D. M. Autolesão no contexto escolar: o que os professores têm a dizer sobre isso? 2020. Trabalho de Conclusão de Curso (Graduação em Psicologia) - Federal de Alagoas, Palmeira dos Índios, 2020.

PIROTTA, K. C. M. A construção sócio-histórica da adolescência e as políticas públicas. Boletim do Instituto de Saúde - BIS, São Paulo, n. 40, p. 2-6, 2006. Disponível em: https://periodicos.saude.sp.gov.br/bis/article/view/37410. Acesso em: 16 out. 2024.

PRADO, E. A. M; FELIPPE, J. M. S. Sofrimento psíquico, educação escolar e juventude: reflexões sobre o contexto atual. Revista Tempos e Espaços em Educação, v. 16, n. 35, e18240, 2023. Disponível em: https://www.redalyc.org/journal/5702/570274334029/html/. Acesso em: 3 nov. 2023.

SANTOS, M. M.; GONDIM, L. S. S. Contribuições da relação professor-aluno no cuidado à saúde mental de estudantes: revisão da literatura de 2015 a 2020. Constr. psicopedag., São Paulo, v. 30, n. 31, p. 82-100, dez. 2021. Disponível em: http://pepsic.bvsalud.org/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1415-69542021000200009&lng=pt&nrm=iso. Acesso em: 4 ago. 2022.

SILVA, S. M.; ROSA, A. R. O impacto da COVID-19 na saúde mental dos estudantes e o papel das instituições de ensino como fator de promoção e proteção. Revista Prâksis, [s. l.], v. 2, p. 189–206, 2021. Disponível em: https://periodicos.feevale.br/seer/index.php/revistapraksis/article/view/2446. Acesso em: 9 jul. 2023.

SOCIEDADE BRASILEIRA DE PEDIATRIA. Setembro Amarelo: a cada ano, mil jovens brasileiros tiram a própria vida, alerta Sociedade de Pediatria. SBP, 29 set. 2023. Disponível em: https://www.sbp.com.br/imprensa/detalhe/nid/setembro-amarelo-a-cada-ano-mil-jovens-brasileiros-tiram-a-propria-vida-alerta-sociedade-de-pediatria/. Acesso em: 13 nov. 2024.

SUASSUNA, A. P. et al. Percepções de alunos da rede pública de ensino de Natal/RN sobre educação em saúde na escola. Revista Ciência Plural, [s. l.], v. 6, n. 2, p. 66-81, 2020. Disponível em: https://periodicos.ufrn.br/rcp/article/view/19841. Acesso em: 9 jul. 2023.

SUICÍDIO entre adolescentes aumenta de forma mais acelerada do que nas demais faixas etárias, aponta Fiocruz. Portal G1, Rio de Janeiro, 19 set. 2024. Saúde. Disponível em: https://g1.globo.com/saude/noticia/2024/09/19/risco-de-suicidio-entre-criancas-e-adolescentes-e-21percent-maior-do-que-entre-jovens-adultos-aponta-fiocruz.ghtml. Acesso em: 13 nov. 2024.

UNICEF. The State of the World’s Children 2021: On My Mind – Promoting, protecting and caring for children’s mental health. UNICEF, New York, Oct. 2021. Disponível em: https://www.unicef.org/reports/state-worlds-children-2021. Acesso em: 10 nov. 2024.

UNICEF 2023. Relatório Anual 2023. UNICEF, 2023. Disponível em: https://www.unicef.org/brazil/relatorio-anual-2023. Acesso em: 13 nov. 2024.

VAZQUEZ, D. A. et al. Vida sem escola e saúde mental dos estudantes de escolas públicas na pandemia de Covid-19. Saúde em Debate, v. 46, n. 133, p. 304–317, abr./jun. 2022. Disponível em: https://www.scielo.br/j/sdeb/a/XTMw5xNXxS4zK9BK3pbBxxg/#. Acesso em: 9 jul. 2023.

Published

05-06-2025

How to Cite

LOPES COSTA FREIRE, Katia Regina; OLIVEIRA DA NÓBREGA, Danielle; LAURENTINA THOMAZ, Ana Carolina; DE AGUIAR PEREIRA, Adriana; PEREIRA FURTUNATO , Júlia; SANTOS DA SILVA, Marina. PROMOTING MENTAL HEALTH AT SCHOOL: REFLECTIONS FROM AN EXPERIENCE REPORT. Saberes: Interdisciplinary Journal of Philosophy and Education, [S. l.], v. 25, n. 01, p. SM07, 2025. DOI: 10.21680/1984-3879.2025v25n01ID38252. Disponível em: https://periodicos.ufrn.br/saberes/article/view/38252. Acesso em: 6 dec. 2025.

Issue

Section

Interface Mental Health and Education: Weaving Interdisciplinary Knowledge

Similar Articles

<< < 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.