Neoliberalism vs. Human Rights Theory
a reflection on the purpose of education and equal access
DOI:
https://doi.org/10.21680/1984-3879.2025v25n2ID38331Keywords:
Citizen Education, Neoliberalism, Human RightsAbstract
In the current object of study, a review of the scientific article was carried out: Neo-liberalism, Human Capital Theory and the Right to Education: economic interpretation of the purpose of education, published in 2024, by the author Obinna Christian Edeji. The article, published in Social Sciences & Humanities Open, a renowned journal in the Scopus database, was originally published in English. The original article aimed to discuss the topic of access to education, as a construct, in light of the right to human dignity and the International Covenant on Economic, Social and Cultural Rights. For the author, the purposes of education, teaching and human development are more important than just training and generating skills in students to supply the job market. Access to the scientific article is free. And it's worth reading! Therefore, it generates in readers a reflection on the role of the State in public education and private educational opportunities, based on a deregulated market. The main philosophical line of the reviewed work is the premise that education should not be seen as an economic good and focused on productivity. Rather, as an ongoing state obligation to promote human dignity.
Downloads
References
ALMEIDA, A. et al. Estudantes do Ensino Superior: inseguranças e questionamentos em seu desenvolvimento de carreira. Revista de Casos e Consultoria, v. 15, n. 1, 2024.
BATISTA, M. et al. Uma iniciativa de educação profissional para a construção de carreira dos alunos de Administração. Research, Society and Development, v. 11, n. 2, 2022.
CALVOSA, M. et al. A contribuição de pós-doutores Bolsistas CAPES no conjunto da produção científica: o caso UFRRJ. Avaliação: Revista da Avaliação da Educação Superior, v. 27, n. 3, 2023.
CALVOSA, M.; FERREIRA, M. Liderança: representações sociais e modelos mentais dos séculos XX e XXI. REAd. Revista Eletrônica de Administração (Porto Alegre), v. 29, n. 1, p. 224-260, 2023
DOWN, B. Neoliberalism, globalisation and the governance of youth education and training. In: SIMONS, M.; MASSCHELEIN, J.; MONGEON, M. The Governing of Education: Disciplinary and Biopolitical Conditions. Nova York: Routledge, 2009. p. 29-53.
EDEJI, O. C. Neo-liberalism, Human Capital Theory and the Right to Education: economic interpretation of the purpose of education. Social Sciences & Humanities Open, v. 9, n. 100734, 2024. Disponível em: https://doi.org/10.1016/j.ssaho.2023.100734. Acesso em: 25 nov. 2024.
FORTUNATO, W. et al. Escreva o Futuro Acadêmico: relato de experiência de estudantes de Administração da UFRRJ/CEDERJ em um Projeto de Extensão. EaD em Foco, v. 14, n. 2, 2024.
GALDINO NETO, J. F.; GADELHA, D. A Buddhist Approach to International Relations: Radical Interdependence. Saberes: Revista interdisciplinar de Filosofia e Educação, [S. l.], v. 24, n. 1, 2024
LEITE, R. et al. Mentorias Spot: vantagens, desvantagens e operacionalização. Revista de Carreiras e Pessoas, v. 14, n. 1, p. 118-140, 2024.
MENDONÇA de SOUZA, F. et al. Gestão Estratégica de Pessoas e de Instituições no Ambiente VUCA. Revista de Ensino, Pesquisa e Extensão em Gestão, v. 7, n. 1, 2024.
MELO FRANCO, I. et al. What are the Expectations of Business Administration Students for Building a Career? Journal of Business and Management - IOSR-JBM, v. 25, p. 9, 2023.
OLIVEIRA, M. et al. Gestão de Carreiras: perspectivas para o colaborador do tradicional ao contemporâneo. In: XVIII CONVIBRA - Congresso Virtual de Administração, On-line, 2021.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Marcello Calvosa

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Este obra está licenciado com uma Licença Creative Commons Atribuição 4.0 Internacional.
Autores que publicam nesta revista concordam com os seguintes termos:
a. Autores mantém os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Licença Creative Commons Attribution 4.0 que permite o compartilhamento do trabalho com reconhecimento da autoria e publicação inicial nesta revista.
b. Autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não-exclusiva da versão do trabalho publicada nesta revista (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e publicação inicial nesta revista.
c. Autores têm permissão para publicar e distribuir seu trabalho online (ex.: em repositórios institucionais ou na sua página pessoal) após a publicação inicial nesta revista, já que isso pode gerar alterações produtivas, bem como aumentar o impacto e a citação do trabalho publicado (Veja O Efeito do Acesso Livre).
Foram feitos todos os esforços para identificar e creditar os detentores de direitos sobre as imagens publicadas. Se tem direitos sobre alguma destas imagens e não foi corretamente identificado, por favor, entre em contato com a revista Saberes e publicaremos a correção num dos próximos números.
English
Español (España)
Português (Brasil)