Concepts of health education for practice in services

narrative review

Authors

DOI:

https://doi.org/10.21680/1984-3879.2025v25n01ID38656

Keywords:

health education, patient education, conceptualization, health services, public health.

Abstract

This article aims to discuss the evolution of concepts related to health, education and health education, critically reflecting on the latter in order to consider it in the practice of contemporary services. This is a narrative review carried out between June and October 2023, based on a survey of scientific papers in Portuguese from the last 10 years on the main research platforms. A concept of health education was outlined which, when incorporated and reflected on in the practice of services, can enable individuals to work and develop autonomy to act consciously in the face of everyday actions, the diversity of affective-relational bonds, inequalities of income and access to public goods and services, and the social determinants of health, responding to the concerns of professionals that arise in the practice of health services.

Downloads

Download data is not yet available.

References

AKERMAN, Marco; GERMANI, Ana Cláudia Camargo Gonçalves. Um clamor pela ampliação do conceito de saúde: capricho acadêmico ou necessidade política? Rev. do centro de pesquisa e formação. nº 10, ago., 2020.

ALMEIDA, Edmar Rocha; MOUTINHO, Cinara Botelho; LEITE, Maisa Tavares de Souza. A prática da educação em saúde na percepção dos usuários hipertensos e diabéticos. Rev. Saúde Debate, v.38 n.101, p.328-337, 2014. DOI: https://doi.org/10.5935/0103-1104.20140030.

BARRETO, Ana Cristina Oliveira; REBOUÇAS, Cristiana Brasil De Almeida; AGUIAR, Maria Isis Freire De; BARBOSA, Rebeca Bandeira; ROCHA, Suzy Ramos; CORDEIRO, Lucélia Malaquias. Percepção da equipe multiprofissional da Atenção Primária sobre educação em saúde. Rev. Bras. Enferm., v.72 n.1. p.266-273, 2019. DOI: https://doi.org/10.1590/0034-7167-2017-0702.

BORGES, Suellen Luzia Costa; FERREIRA, Eduardo de. A Contemporaneidade da Educação em Saúde. Rev. Ens. Educ. Cienc. Human., v. 21, n. 2, p. 220-225, 2020. DOI: 10.17921/2447-8733.2020v21n2p220-225.

BRASIL. Ministério da Saúde. Secretaria de Gestão do Trabalho e da Educação na Saúde. Departamento de Gestão e da Regulação do Trabalho em Saúde. Câmara de Regulação do Trabalho em Saúde. Brasília: MS; 2006.

BRASIL. Ministério da Saúde. Portaria Nº 2.761 de 19 de novembro de 2013. Institui a Política Nacional de Educação Popular em Saúde no âmbito do Sistema Único de Saúde (PNEPS-SUS). Diário Oficial da União, Brasília: MS, 2013.

CONFERÊNCIA NACIONAL DE SAÚDE, 8, 1986, Brasília. Relatório final. Brasília: Ministério da Saúde, Ministério da Previdência e Assistência Social, 1986.

FALKENBERG, Miriam Benites; MENDES, Thais de Paula Lima; MORAES, Eliane Pedrozo de; SOUZA, Elza Maria de. Educação em saúde e educação na saúde: conceitos e implicações para a saúde coletiva. Ciência & Saúde Coletiva. v. 19, n. 03, pp. 847-852, 2014. DOI: https://doi.org/10.1590/1413-81232014193.01572013.

FERREIRA, Viviane Ferraz; ROCHA, Genylton Odilon Rego da; LOPES, Márcia Maria Bragança; SANTOS, Milena Silva dos; MIRANDA, Shirley Aviz. Educação em saúde e cidadania: revisão integrativa. Rev. Trab. Educ. Saúde, v.12, n.2, p.363-378, 2014. DOI: https://doi.org/10.1590/S1981-77462014000200009.

FIGUEIRA, Maura Cristiane e Silva; LEITE, Tânia maria Coelho; SILVA, Eliete Maria. Educação em saúde no trabalho de enfermeiras em Santarém do Pará, Brasil. Rev. Bras. Enferm., n.65, v.3, p.414-419, 2012. DOI: https://doi.org/10.1590/S0034-71672012000300004.

JÚNIA, Raquel. Conceito ampliado de saúde pode ajudar a saber se uma população é saudável. Agência Fiocruz de Notícias, v. 4, n. 04, 2011. Disponível em: https://agencia.fiocruz.br/conceito-ampliado-de-saúde-pode-ajudar-a-saber-se-uma-população-é-saudável. Acesso em: 25/10/2023.

MACIEL, Marjorie Ester Dias. Educação em saúde: conceitos e propósitos. Cogitare Enferm, 14(4):773-6, Out/Dez, 2009. Disponível em: https://www.revenf.bvs.br/pdf/ce/v14n4/a26v14n4.pdf. Acesso em: 06/10/2023.

MACULAN, Benildes Coura Moreira dos Santos; LIMA, Gercina Ângela Borém de Oliveira. Buscando uma definição para o conceito de “conceito”. Perspectivas em Ciência da Informação, v.22, n.2, p.54-87, abr./jun. 2017. DOI: https://doi.org/10.1590/1981-5344/2963.

OLIVEIRA, Hadelândia Milon; GONÇALVES, Maria Jacirema Ferreira. Educação em saúde: uma experiência transformadora. Revista Brasileira de Enfermagem, v. 57, p. 761-763, 2004. DOI: https://doi.org/10.1590/S0034-71672004000600028.

ORGANIZAÇÃO MUNDIAL DA SAÚDE - OMS. Constituição da Organização Mundial da Saúde (OMS/WHO) – 1946.

PIMENTA, Selma Garrido; ANASTASIOU, Leo das Graças Camargo. Docência no Ensino Superior. São Paulo: Cortez, 2017.

REIS, Tatiana Carvalho Reis; FIGUEIREDO, Maria Fernanda Santos; SOUZA e SOUZA, Luís Paulo; SILVA, José Rodrigo da; AMARASL, Anna Karenina Martins do; MESSIAS, Romerson Brito; LEIRE, Maísa Tavares de Souza; NETO, João Felício Rodrigues. Educação em saúde: aspectos históricos no Brasil. J Health Sci Inst. 31(2):219-23, 2013. Disponível em: https://repositorio.unip.br/wp-content/uploads/2020/12/V31_n2_2013_p219a223.pdf. Acesso em: 16/10/2024.

SALCI, Maria Aparecida; MACENO, Priscila; ROZZA, Soraia Geraldo; SILVA, Denise Maria Vieira da; BOEHS, Astrid Eggert; HEIDEMANN, Ivonete Teresinha Schulter Buss. Educação em saúde e suas perspectivas teóricas: algumas reflexões. Texto & Contexto-Enfermagem, v. 22, p. 224-230, 2013. DOI: https://doi.org/10.1590/S0104-07072013000100027.

SEVALHO, Gil. O conceito de vulnerabilidade e a educação em saúde fundamentada em Paulo Freire. Interface (Botucatu). 2018; 22(64):177-88. DOI: https://doi.org/10.1590/1807-57622016.0822.

SOUZA, Wellington Lins de; MENEZES, Vilde Gomes de. O conceito educativo de saúde num entrelace histórico-filosófico. Rev. Sul-Americana de Filosofia e Educação. Número 32/33, out. 2020. DOI: https://doi.org/10.26512/resafe.v1i32/33.35124.

VIEGAS, Selma Maria da Fonseca; PENNA, Claudia Maria de Mattos. A construção da integralidade no trabalho cotidiano da equipe saúde da família. Rev. Esc. Anna Nery, v.17, n.1, p.33-141, 2013. DOI: https://doi.org/10.1590/S1414-81452013000100019.

VIEIRA, Priscila Mugnai; MATSUKURA, Thelma Simões de. Modelos de educação sexual na escola: concepções e práticas de professores do ensino fundamental da rede pública. Rev. Bras. Educ., v.22, n.69, p.453-474, 2017. DOI: https://doi.org/10.1590/S1413-24782017226923.

Published

24-08-2025

How to Cite

MARTINS, Frankly Eudes Sousa; GOMES, Francisco Vinícius Ferreira; GARCIA, Tulia Fernanda Meira. Concepts of health education for practice in services: narrative review. Saberes: Interdisciplinary Journal of Philosophy and Education, [S. l.], v. 25, n. 01, p. AI15, 2025. DOI: 10.21680/1984-3879.2025v25n01ID38656. Disponível em: https://periodicos.ufrn.br/saberes/article/view/38656. Acesso em: 7 dec. 2025.

Similar Articles

<< < 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.