MNEMOSYNE AND LEARNING

A Brief Reflection on Memory from Plato's Phaedrus and its relationship with Contemporary Times

Authors

DOI:

https://doi.org/10.21680/1984-3879.2024v24n1ID35115

Keywords:

Memory, Plato, Contemporaneity, Learning

Abstract

Memory is the human capacity to grasp the events of the past, so that they can be disseminated by men in subsequent centuries. In traditional societies, where writing did not yet exist, orality guaranteed the conservation of traditions. When analyzing traditional societies and referring to Ancient Greece, most of Greek culture was disseminated orally until the end of the 5th century BC, before the spread of writing. In Plato's Phaedrus, the philosopher, through a myth, raises the issue of the prominent danger of men entrusting their memory to external depositories. In the contemporary world, it is common for individuals to entrust their mnemosis to the internet and other devices - which leads to the weakening of their inner memory and their own identity. The purpose is to demonstrate, based on Plato's Phaedrus, the importance of recovering memory as an instrument for acquiring and transmitting knowledge, to then reflect on its consequences in modernity.

Downloads

Download data is not yet available.

References

BAUMAN, Zygmunt. Modernidade líquida. Rio de Janeiro: Jorge Zahar Ed., 2001.

BORGES, Jorge Luis. Funes, el memorioso. Petrotecnia, v. 1, p. 95, 2004.

BOURDIEU, Pierre et al. O poder simbólico. Lisboa: Difel, 1989.

FREIRE, Paulo. Pedagogia do oprimido. 1971.

FREUD, Sigmund. A Interpretação dos Sonhos, Vol IV, RJ, Imago. 1900.

GABRIEL, Fábio Antonio; PEREIRA, Ana Lúcia; GABRIEL, Ana Cássia. Modernidade líquida e consumismo no pensamento de Zygmunt Bauman. Revista Intersaberes, v. 14, n. 33, p. 698-698, 2019.

HALBWACHS, Maurice. A memória coletiva. São Paulo: Vértice, 1990.

LE GOFF, Jacques. Memória. Enciclopédia Einaudi, Memoria-História. Porto: Imprensa Nacional/Casa da Moeda, 1984.

LÉVY, Pierre. tecnologias da inteligência, As. Editora 34, 1993.

NORA, Pierre. Entre memória e história: a problemática dos lugares. Projeto História, São Paulo, Projeto História n. 10, dez. 1993

PLATÃO. Fedro. Tradução de Carlos Alberto Nunes. 2. ed. Belém: EDUFPA, 2011.

POLLAK, Michael. Memória, esquecimento, silêncio. Revista estudos históricos, v. 2, n. 3, p. 3-15, 1989.

POLLAK, Michael. “Memória e identidade social”. Revista estudos históricos. Rio de Janeiro, v.5 n. 10, 1992.

RIBEIRO, Ana Paula Goulart; BARBOSA, Marialva. Memória, relatos autobiográficos e identidade institucional. Comunicação & Sociedade, v. 28, n. 47, p. 99-114, 2007.

RICOEUR, Paul; NEIRA, Agustín. La memoria, la historia, el olvido. Madrid: Editorial Trotta, 2003.

RICOEUR, Paul; VIEIRA, Leonor Rocha. Grécia e mito. 1988.

SMOLKA, Ana Luiza Bustamante. A memória em questão: uma perspectiva histórico-cultural. Educação & Sociedade, v. 21, p. 166-193, 2000.

VERNANT, J-P. Mito e Pensamento entre os Gregos: estudos de psicologia histórica. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1990.

Published

13-04-2024

How to Cite

DE SOUZA, P. O.; ALVES, T. F. . MNEMOSYNE AND LEARNING: A Brief Reflection on Memory from Plato’s Phaedrus and its relationship with Contemporary Times . Saberes: Interdisciplinary Journal of Philosophy and Education, [S. l.], v. 24, n. 1, p. FI03, 2024. DOI: 10.21680/1984-3879.2024v24n1ID35115. Disponível em: https://periodicos.ufrn.br/saberes/article/view/35115. Acesso em: 22 jul. 2024.