LISTENING AND WELCOMING IN MENTAL HEALTH:

THE EXPERIENCE OF UNIVERSITY STUDENTS IN CARE AT PODE FALAR

Authors

DOI:

https://doi.org/10.21680/1984-3879.2025v25n01ID38253

Keywords:

You can talk, Active Listening, Mental health, Host, University

Abstract

On the "Pode Falar" channel, the practice of listening and offering support are fundamental for building rapport and promoting well-being and health through online consultation services. This article aims to present the experience of university students in the "Pode Falar" channel service and explore the relationship between support, mental health promotion, and professional training. It is a qualitative study involving three attendants: two undergraduate students from the Psychology program and a psychologist pursuing a master's degree in a Postgraduate Program. The analysis of the written reports provided by the attendants was conducted using the Thematic Analysis method, which categorized the findings into three categories: 1) Experience of Service Delivery, 2) Training: Promoting Health through Humanized Online Service, and 3) Satisfaction in Providing Service. The research concluded that the "Pode Falar" channel is a technological resource that brings adolescents and young people closer to humanized care, where active listening and support are the foundation, promoting the mental health of young people.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

GISELE CRISTINA RESENDE, Universidade Federal do Amazonas - UFAM

Doutora em Ciências - Psicologia, Saúde e Desenvolvimento Humano pela Universidade de São Paulo - USP. Docente na Faculdade de Psicologia da UFAM. 

LUCAS LUAN LOIOLA PIMENTEL, Universidade Federal do Amazonas

Graduando no curso de Psicologia da Universidade Federal do Amazonas - UFAM.

ALANA GABRIELE DE PAULA QUINTERO, Universidade Federal do Amazonas

Graduanda no curso de Psicologia 

References

BARBATO, Silviane; ALVES, Priscila Pires; OLIVEIRA, Valéria Marques de. Narrativas e dialogia em estudos qualitativos sobre a produção de si. Revista Valore, [S. l.], v. 5, p. 22–36, 2020. DOI: 10.22408/reva50202039922-36. Disponível em: https://revistavalore.emnuvens.com.br/valore/article/view/399. Acesso em: 4 nov. 2024.

BRASIL. Lei nº 8.069, de 13 de julho de 1990. Dispõe sobre o Estatuto da Criança e do Adolescente e dá outras providências. Diário Oficial [da] República Federativa do Brasil, Brasília, DF, 16 jul. 1990. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/LEIS/L8069.htm#art266. Acesso em: 18 jan. 2021.

BRASIL. Ministério da Saúde. Secretaria de Atenção à Saúde. Departamento de Ações Programáticas Estratégicas. Caminhos para uma política de saúde mental infanto-juvenil. Brasília: Editora do Ministério da Saúde, 2005.

BRASIL. Ministério da Saúde. Saúde Mental — Ministério da Saúde. Saúde de A-Z. Disponível em: https://www.gov.br/saude/pt-br/assuntos/saude-mental. Acesso em: 3 nov. 2024.

BRUM, Amanda; BARBATO, Silviane. Psicossocial: concepções e práticas contemporâneas. In: OLIVEIRA, S. B. de; BARBATO, S. B. Reflexividade em narrativas de uma jovem em seus percursos pelas ruas da cidade. Revista Sociais e Humanas, [S. l.], v. 34, n. 3, 2022. DOI: 10.5902/2317175864250. Disponível em: https://periodicos.ufsm.br/sociaisehumanas/article/view/64250. Acesso em: 3 nov. 2024.

CORDEIRO, Mariana Prioli. Reflexões sobre usos da noção de compromisso social da ciência: o caso da Psicologia brasileira. Athenea Digital. Revista de pensamiento e investigación social, v. 18, n. 3, p. 2086, 2018.

FASSAERT, T.; VAN DULMEN, S.; SCHELLEVIS, F.; BENSING, J. Active listening in medical consultations: Development of the Active Listening Observation Scale (ALOS-global). Patient Education and Counseling, v. 68, n. 3, p. 258-264, 2007.

FAVERO, E. T.; PINI, F. R. O.; SILVA, M. L. O. (Orgs.). ECA e a proteção integral de crianças e adolescentes. São Paulo: Cortez Editora, 2020.

FERREIRA, E. D. S.; LIMA, M. C. O. O sistema de justiça na relação com o SINASE: direito versus justiça. In: PESSOA, A. S. G.; COIMBRA, R. M. Fatores de risco no contexto de adolescentes envolvidos no tráfico de drogas. Estud. pesqui. psicol., Rio de Janeiro, v. 20, n. 1, p. 119-141, 2020. DOI: 10.12957/epp.2020.50793. Disponível em: https://www.e-publicacoes.uerj.br/index.php/revispsi/article/view/50793/33563. Acesso em: 20 jan. 2021.

MINAYO, Maria Cecília de Souza. O desafio do conhecimento: pesquisa qualitativa em saúde. 14. ed. Rio de Janeiro: Editora Fiocruz, 2017.

OLIVEIRA, S. B. de; BARBATO, S. B. Reflexividade em narrativas de uma jovem em seus percursos pelas ruas da cidade. Revista Sociais e Humanas, [S. l.], v. 34, n. 3, 2022. DOI: 10.5902/2317175864250. Disponível em: https://periodicos.ufsm.br/sociaisehumanas/article/view/64250. Acesso em: 3 nov. 2024.

REDE PODE FALAR. Rede Pode Falar

ROCHA, P. K. et al. Cuidado e tecnologia: aproximações através do Modelo de Cuidado. Revista Brasileira de Enfermagem, v. 61, n. 1, p. 113–116, jan. 2008.

Published

04-06-2025

How to Cite

RESENDE, GISELE CRISTINA; PIMENTEL, LUCAS LUAN LOIOLA; QUINTERO, ALANA GABRIELE DE PAULA. LISTENING AND WELCOMING IN MENTAL HEALTH:: THE EXPERIENCE OF UNIVERSITY STUDENTS IN CARE AT PODE FALAR. Saberes: Interdisciplinary Journal of Philosophy and Education, [S. l.], v. 25, n. 01, p. SM05, 2025. DOI: 10.21680/1984-3879.2025v25n01ID38253. Disponível em: https://periodicos.ufrn.br/saberes/article/view/38253. Acesso em: 5 dec. 2025.

Issue

Section

Interface Mental Health and Education: Weaving Interdisciplinary Knowledge

Similar Articles

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.