LISTENING AND WELCOMING IN MENTAL HEALTH:
THE EXPERIENCE OF UNIVERSITY STUDENTS IN CARE AT PODE FALAR
DOI:
https://doi.org/10.21680/1984-3879.2025v25n01ID38253Keywords:
You can talk, Active Listening, Mental health, Host, UniversityAbstract
On the "Pode Falar" channel, the practice of listening and offering support are fundamental for building rapport and promoting well-being and health through online consultation services. This article aims to present the experience of university students in the "Pode Falar" channel service and explore the relationship between support, mental health promotion, and professional training. It is a qualitative study involving three attendants: two undergraduate students from the Psychology program and a psychologist pursuing a master's degree in a Postgraduate Program. The analysis of the written reports provided by the attendants was conducted using the Thematic Analysis method, which categorized the findings into three categories: 1) Experience of Service Delivery, 2) Training: Promoting Health through Humanized Online Service, and 3) Satisfaction in Providing Service. The research concluded that the "Pode Falar" channel is a technological resource that brings adolescents and young people closer to humanized care, where active listening and support are the foundation, promoting the mental health of young people.
Downloads
References
BARBATO, Silviane; ALVES, Priscila Pires; OLIVEIRA, Valéria Marques de. Narrativas e dialogia em estudos qualitativos sobre a produção de si. Revista Valore, [S. l.], v. 5, p. 22–36, 2020. DOI: 10.22408/reva50202039922-36. Disponível em: https://revistavalore.emnuvens.com.br/valore/article/view/399. Acesso em: 4 nov. 2024.
BRASIL. Lei nº 8.069, de 13 de julho de 1990. Dispõe sobre o Estatuto da Criança e do Adolescente e dá outras providências. Diário Oficial [da] República Federativa do Brasil, Brasília, DF, 16 jul. 1990. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/LEIS/L8069.htm#art266. Acesso em: 18 jan. 2021.
BRASIL. Ministério da Saúde. Secretaria de Atenção à Saúde. Departamento de Ações Programáticas Estratégicas. Caminhos para uma política de saúde mental infanto-juvenil. Brasília: Editora do Ministério da Saúde, 2005.
BRASIL. Ministério da Saúde. Saúde Mental — Ministério da Saúde. Saúde de A-Z. Disponível em: https://www.gov.br/saude/pt-br/assuntos/saude-mental. Acesso em: 3 nov. 2024.
BRUM, Amanda; BARBATO, Silviane. Psicossocial: concepções e práticas contemporâneas. In: OLIVEIRA, S. B. de; BARBATO, S. B. Reflexividade em narrativas de uma jovem em seus percursos pelas ruas da cidade. Revista Sociais e Humanas, [S. l.], v. 34, n. 3, 2022. DOI: 10.5902/2317175864250. Disponível em: https://periodicos.ufsm.br/sociaisehumanas/article/view/64250. Acesso em: 3 nov. 2024.
CORDEIRO, Mariana Prioli. Reflexões sobre usos da noção de compromisso social da ciência: o caso da Psicologia brasileira. Athenea Digital. Revista de pensamiento e investigación social, v. 18, n. 3, p. 2086, 2018.
FASSAERT, T.; VAN DULMEN, S.; SCHELLEVIS, F.; BENSING, J. Active listening in medical consultations: Development of the Active Listening Observation Scale (ALOS-global). Patient Education and Counseling, v. 68, n. 3, p. 258-264, 2007.
FAVERO, E. T.; PINI, F. R. O.; SILVA, M. L. O. (Orgs.). ECA e a proteção integral de crianças e adolescentes. São Paulo: Cortez Editora, 2020.
FERREIRA, E. D. S.; LIMA, M. C. O. O sistema de justiça na relação com o SINASE: direito versus justiça. In: PESSOA, A. S. G.; COIMBRA, R. M. Fatores de risco no contexto de adolescentes envolvidos no tráfico de drogas. Estud. pesqui. psicol., Rio de Janeiro, v. 20, n. 1, p. 119-141, 2020. DOI: 10.12957/epp.2020.50793. Disponível em: https://www.e-publicacoes.uerj.br/index.php/revispsi/article/view/50793/33563. Acesso em: 20 jan. 2021.
MINAYO, Maria Cecília de Souza. O desafio do conhecimento: pesquisa qualitativa em saúde. 14. ed. Rio de Janeiro: Editora Fiocruz, 2017.
OLIVEIRA, S. B. de; BARBATO, S. B. Reflexividade em narrativas de uma jovem em seus percursos pelas ruas da cidade. Revista Sociais e Humanas, [S. l.], v. 34, n. 3, 2022. DOI: 10.5902/2317175864250. Disponível em: https://periodicos.ufsm.br/sociaisehumanas/article/view/64250. Acesso em: 3 nov. 2024.
REDE PODE FALAR. Rede Pode Falar
ROCHA, P. K. et al. Cuidado e tecnologia: aproximações através do Modelo de Cuidado. Revista Brasileira de Enfermagem, v. 61, n. 1, p. 113–116, jan. 2008.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 GISELE CRISTINA RESENDE, LUCAS LUAN LOIOLA PIMENTEL, ALANA GABRIELE DE PAULA QUINTERO

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Este obra está licenciado com uma Licença Creative Commons Atribuição 4.0 Internacional.
Autores que publicam nesta revista concordam com os seguintes termos:
a. Autores mantém os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Licença Creative Commons Attribution 4.0 que permite o compartilhamento do trabalho com reconhecimento da autoria e publicação inicial nesta revista.
b. Autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não-exclusiva da versão do trabalho publicada nesta revista (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e publicação inicial nesta revista.
c. Autores têm permissão para publicar e distribuir seu trabalho online (ex.: em repositórios institucionais ou na sua página pessoal) após a publicação inicial nesta revista, já que isso pode gerar alterações produtivas, bem como aumentar o impacto e a citação do trabalho publicado (Veja O Efeito do Acesso Livre).
Foram feitos todos os esforços para identificar e creditar os detentores de direitos sobre as imagens publicadas. Se tem direitos sobre alguma destas imagens e não foi corretamente identificado, por favor, entre em contato com a revista Saberes e publicaremos a correção num dos próximos números.
English
Español (España)
Português (Brasil)