THE SPEECH GENRES IN DEAF LITERATURE
A BAKHTINIAN APPROACH TO LINGUISTIC AND CULTURAL ACQUISITION IN DEAF CHILDREN
DOI:
https://doi.org/10.21680/1984-3879.2025v25n01ID38528Keywords:
speech genres; deaf literature; Libras; communicative competencesAbstract
This study investigates the interaction between speech genres, based on Bakhtin's theory (2010), and deaf literature, exploring them as genres that contribute to the linguistic and cultural development of deaf children. A bibliographic study was conducted, including dissertations, theses, journal articles, and conference proceedings focused on deaf education, deaf literature, and speech genres. The aim was to understand the relationship between primary genres, related to everyday communication, and secondary genres, more elaborate forms such as literary genres, to analyze their contributions to the linguistic and cultural development of deaf children. The study incorporates Chomsky's perspective (1980) on the innate predisposition for language, complemented by Quadros (1997), who emphasizes bilingualism and sign language in the development of deaf children. Karnoop (2006) and Strobel (2008) highlight the role of deaf literature in valuing visual narratives and strengthening deaf identity. The results indicate that deaf literature, by reflecting the diversity of speech genres, significantly contributes to the development of communicative competence in deaf children while reinforcing the cultural identity of this community. It concludes that deaf literature is a pedagogical tool that, through Brazilian Sign Language (Libras), provides a rich and diverse environment of speech genres, playing an important role in their linguistic and cultural development.
Downloads
References
BAKHTIN, Mikhail Mikhailovich. Estética da criação verbal. 2. ed. São Paulo: Martins Fontes, 2010.
CHOMSKY, Noam. Reflexões sobre a linguagem. São Paulo: Cultrix, 1980.
COELHO, Nelly Novaes. Literatura infantil: teoria, análise, didática. 1. ed. São Paulo: Moderna, 2000.
KARNOPP, Lodenir Becker. Produções culturais de surdos: análise da literatura surda. Cadernos de Educação (UFPel), v. 19, p. 155-174, 2010.
LOPES, Wanuse Souza. Os contos literários infantis como recurso didático na construção do imaginário do aluno surdo. Sinalizar. Disponível em: https://repositorio.ifpb.edu.br/handle/177683/1340. Acesso em: 10 nov. 2023.
MOURÃO, Cláudio Henrique Nunes. Literatura Surda: produções culturais de surdos em Língua de Sinais. Porto Alegre: UFRGS, 2011. 132 f. Dissertação (Mestrado em Educação) - Programa de Pós-Graduação em Educação, Faculdade de Educação, Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Porto Alegre, 2011. Disponível em: http://www.bibliotecadigital.ufrgs.br/da.php?nrb=000785443&loc=2011&l=b5039a03894fc00b. Acesso em: 24 set. 2024.
PEREIRA, M. R. S.; FEITOSA, M. E. A relação cultural entre a escola bilingue para surdos e a literatura surda. Contexto-Revista do Programa de Pós-Graduação em Letras, n. 36, 2019. Disponível em: https://periodicos.ufes.br/contexto/article/view/28272 Acesso em: 24. abr. 2020.
PRODANOV, Cleber Cristiano; FREITAS, Ernani Cesar de. Metodologia do trabalho científico: métodos e técnicas da pesquisa e do trabalho acadêmico. 2. ed. Novo Hamburgo: Editora Feevale, 2013. Disponível em: https://www.feevale.br/Comum/midias/0163c988-1f5d-496f-b118-a6e009a7a2f9/E-book%20Metodologia%20do%20Trabalho%20Cientifico.pdf. Acesso em: 12 out. 2023.
QUADROS, Ronice Müller. Educação de surdos: efeitos de modalidade e práticas pedagógicas. 1. ed. São Paulo: Editora X, 2004.
QUADROS, Ronice Müller de; CRUZ, Carina Rebello. Língua de sinais: instrumento de avaliação. 1. ed. Porto Alegre: Artemed, 2011.
ROSA, Emiliano Faria. Identidades surdas: o identificar do surdo na sociedade. In:
PERLIN, Gládis; SUMPF, Márcia (orgs.). Um olhar sobre os surdos. Curitiba: CRV, 2012.
STROBEL, Karin. As imagens do outro sobre a cultura surda. 2. ed. Florianópolis: EdUFSC, 2008.
STROBEL, Karin. As imagens do outro sobre a cultura surda. 4. ed. 1. reimpr. Florianópolis: Ed. da UFSC, 2018.
SUTTON-SPENCE, Rachel. Literatura Surda. Florianópolis, 11 set. 2013. Entrevista concedida a Cláudio Henrique Nunes Mourão.
VOLÓCHINOV, Valentin. Marxismo e filosofia da linguagem: problemas fundamentais do método sociológico na ciência da linguagem. Tradução, notas e glossário de Sheila Grillo e Ekaterina Vólkova Américo. Ensaio introdutório de Sheila Grillo. São Paulo: Editora 34, 2017.
Downloads
Published
Versions
- 17-03-2025 (2)
- 17-03-2025 (1)
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Macileide Rufino Silva, Agenor Leandro de Sousa Filho, Maria Rerbelânia de Souza Pereira Pereira, Martha Milene Fontenelle Carvalho

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Este obra está licenciado com uma Licença Creative Commons Atribuição 4.0 Internacional.
Autores que publicam nesta revista concordam com os seguintes termos:
a. Autores mantém os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Licença Creative Commons Attribution 4.0 que permite o compartilhamento do trabalho com reconhecimento da autoria e publicação inicial nesta revista.
b. Autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não-exclusiva da versão do trabalho publicada nesta revista (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e publicação inicial nesta revista.
c. Autores têm permissão para publicar e distribuir seu trabalho online (ex.: em repositórios institucionais ou na sua página pessoal) após a publicação inicial nesta revista, já que isso pode gerar alterações produtivas, bem como aumentar o impacto e a citação do trabalho publicado (Veja O Efeito do Acesso Livre).
Foram feitos todos os esforços para identificar e creditar os detentores de direitos sobre as imagens publicadas. Se tem direitos sobre alguma destas imagens e não foi corretamente identificado, por favor, entre em contato com a revista Saberes e publicaremos a correção num dos próximos números.
English
Español (España)
Português (Brasil)