TECHNOLOGICAL ECOSYSTEMS AND DIALOGISM
REFLECTIONS ON THE BNCC IN THE LIGHT OF BAKHTIN
DOI:
https://doi.org/10.21680/1984-3879.2025v25n2ID42178Keywords:
BNCC; digital technologies; language; dialogism; critical education.Abstract
This article analyzes the meanings attributed to digital technologies in the Language component of the Brazilian National Common Curriculum Base (BNCC), in the light of the Dialogic Theory of Language (DTL) developed by Mikhail Bakhtin and the Circle. It is based on the understanding that language is a social, ideological, and responsive practice, and that digital environments function as spaces of enunciation and symbolic dispute. The general aim of the study is to understand how the uses of digital technologies in Language teaching, as guided by the BNCC, can be interpreted through the lens of the DTL. The specific objectives are: to analyze the foundations of the DTL, focusing on the concepts of utterance, dialogism, and responsiveness; to investigate how the BNCC addresses the use of digital technologies within the Language component; and to reflect on the formative and discursive implications of technologies as language practices in school. This qualitative, documentary research takes the BNCC as its corpus, with emphasis on the sections addressing digital culture, media, and multiliteracies. The analysis, guided by the DTL, is organized into three axes: technology as a potential for learning; the constitution of the digital subject; and the erasure of social conflicts in the discourse about the digital. The results indicate that the curricular approach tends to adopt a performative and technicist logic, rendering structural inequalities invisible. It is concluded that the presence of digital technologies in schools must be understood from the perspective of a dialogic pedagogy that values listening, authorship, and the ethical responsibility of subjects.
Downloads
References
BAKHTIN, M. Estética da criação verbal. Tradução de Paulo Bezerra. São Paulo: Martins Fontes, 2003 [1919-1974].
BAKHTIN, M. Os gêneros do discurso. Organização, tradução, posfácio e notas de Paulo Bezerra. São Paulo: 34, 2016 [1952-1953].
BAKHTIN, M. Para uma filosofia do ato responsável. 3. ed. Tradução de Valdemir Miotello e Carlos Alberto Faraco. São Carlos: Pedro & João, 2020 [1920-1924].
BRASIL. Base Nacional Comum Curricular. Brasília: MEC, 2018.
BRAZIL, P. N. Jornal Ita: uma vivência educomunicativa decolonial no contexto do ensino médio profissionalizante. Dissertação (Mestrado em Linguagem e Ensino) – Universidade Federal de Campina Grande, Paraíba, 2024.
CASTELLS, M. A galáxia da internet: reflexões sobre a internet, os negócios e a sociedade. Rio de Janeiro: Jorge Zahar, 2003.
CELLARD, A. A análise documental. In: POUPART, Jean et al. A pesquisa qualitativa: enfoques epistemológicos e metodológicos. Petrópolis: Vozes, 2008, p. 295–316.
MOREIRA, H.; CALEFFE, L. G. Metodologia da pesquisa para o professor pesquisador. 2. ed. Rio de Janeiro: Lamparina, 2008.
OLIVEIRA, R. S. S (Org.). Multimodalidade e tecnologias no ensino: abordagens práticas nas aulas de língua portuguesa. São Paulo: Pá de Palavra, 2019.
SILVA, M. D. P. Cultura digital, ensino de língua portuguesa e juventudes: a BNCC do ensino médio em foco. Dissertação (Mestrado em Linguagem e Ensino) – Universidade Federal de Campina Grande, Paraíba, 2022.
VOLÓCHINOV, V. N. Marxismo e Filosofia da Linguagem: problemas fundamentais do método sociológico na ciência da linguagem. Tradução, notas e glossário de Sheila Grilo e Ekaterina Vólkova Américo. São Paulo: 34, 2017 [1929].
XAVIER, M. M. As redes sociais digitais como acontecimentos enunciativos de interações discursivas. São Paulo: Mentes Abertas, 2023.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Alisson dos Santos França, Manassés Morais Xavier

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Este obra está licenciado com uma Licença Creative Commons Atribuição 4.0 Internacional.
Autores que publicam nesta revista concordam com os seguintes termos:
a. Autores mantém os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Licença Creative Commons Attribution 4.0 que permite o compartilhamento do trabalho com reconhecimento da autoria e publicação inicial nesta revista.
b. Autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não-exclusiva da versão do trabalho publicada nesta revista (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e publicação inicial nesta revista.
c. Autores têm permissão para publicar e distribuir seu trabalho online (ex.: em repositórios institucionais ou na sua página pessoal) após a publicação inicial nesta revista, já que isso pode gerar alterações produtivas, bem como aumentar o impacto e a citação do trabalho publicado (Veja O Efeito do Acesso Livre).
Foram feitos todos os esforços para identificar e creditar os detentores de direitos sobre as imagens publicadas. Se tem direitos sobre alguma destas imagens e não foi corretamente identificado, por favor, entre em contato com a revista Saberes e publicaremos a correção num dos próximos números.
English
Español (España)
Português (Brasil)