EFFECTIVE AND SAFE MEDICATION PRACTICES: CURRICULAR IMPLEMENTATION ITINERARY AT THE ESCOLA MULTICAMPI DE CIÊNCIAS MÉDICAS
ITINERÁRIO DE IMPLANTAÇÃO CURRICULAR NA ESCOLA MULTICAMPI DE CIÊNCIAS MÉDICAS
DOI:
https://doi.org/10.21680/1984-3879.2025v25n01ID37954Keywords:
curriculum, drud, patient safetyAbstract
The incorporation of the theme of patient safety at technical, undergraduate and postgraduate levels is encouraged in national and international contexts. In this scenario, safety incidents involving drugs deserve attention. The objective of this study is to report the experience of implementing effective and safe medication practices at the Escola Multicampi de Ciências Médicas. To this end, the itinerary for implementing curricular activities aimed at mobilizing and articulating knowledge, skills and attitudes inherent to effective and safe medication practices in the context of this educational institution was presented in a descriptive, chronological and critical-reflexive manner. The curricular activities implemented include the dimensions of teaching, research and extension, at undergraduate and postgraduate levels, which allows, as a whole, the qualification of their curricular matrices in alignment with what is recommended at national and international levels, particularly, regarding the reduction of safety incidents involving drugs. This also reverberates in the reorientation of the health service’s work processes. Although there is alignment and coherence with guidelines from international organizations, what guides the change processes is training in health services, with the intrinsic relationship with professionals and users and the improvement of care offered to people and centered on people as a non-negotiable horizon.
Downloads
References
BATISTA, A. M.; GAMA, Z. A. S.; HERNÁNDEZ, P. J. S.; SOUZA, D. Quality of prescription writing in Brazilian primary health care. Primary Health Care Research & Development, v. 24, n. e49, p. 1–10, 2023. DOI: 10.1017/ S1463423623000415.
BATISTA, A. M.; GAMA, Z. A. S.; SOUZA, D. Validation of the QualiPresc instrument for assessing the quality of drug prescription writing in primary health care. PLoS One, 17(5):e0267707, 2022. DOI: 10.1371/journal.pone.0267707.
CARDOSO, J. S. D.; BATISTA, A. M. Perfil de prescrições e sociodemográfico de médicos na Atenção Primária de um município do Seridó Potiguar. Espaço para a Saúde, v. 24, p. 1-11, 2023. DOI: 10.22421/1517-7130/es.2023v24.e973.
CORREIA, T.; BATISTA, A. Avaliação formal de prescrições odontológicas no âmbito da atenção primária em município do Seridó Potiguar. Jornal de Assistência Farmacêutica e Farmacoeconomia, v. 4, n. 2, p. 4-9, 2019. DOI:10.22563/2525-7323.2019.v4.n2.p.4-9.
EMCM / UFRN - Escola Multicampi de Ciências Médicas / Universidade Federal do Rio Grande do Norte. Projeto pedagógico do curso superior de bacharelado em Medicina na modalidade presencial. 2023. 1295 p.
HOGAN, H; OLSEN, S; SCOBIE, S; CHAPMAN, E; SACHS, R; MCKEE, M. What can we learn about patient safety from information sources within an acute hospital: a step on the ladder of integrated risk management? Quality & Safety in Health Care, v. 17, n. 3, p. 209-215, 2008. DOI: 10.1136 / qshc.2006.020008.
MARCHON, S. G.; MENDES JÚNIOR, W. V. Segurança do paciente na atenção primária à saúde: revisão sistemática. Cadernos de Saúde Pública, v. 30, n. 9, p. 1-21, 2014. DOI: 10.1590/0102-311X00114113.
MEDEIROS, S. G.; VIRGÍLIO, L. A.; SANTOS, V. E. P. Segurança do paciente na atenção primária: uma scoping review. Revista de APS, v. 22, n. 2, p. 423-439, 2019. DOI: 10.34019/1809-8363.2019.v22.16743.
MOREIRA, M. A.; MASINI, E. A. F. S. Aprendizagem significativa: a teoria de Dm'ill Ausubel. São Paulo: Moraes, 1982. 112 p.
PANESAR SS, SILVA D, CARSON-STEVENS A, CRESSWELL KM, SALVILLA SA, SLIGHT SP, JAVAD S, NETUVELI G, LARIZGOITIA I, DONALDSON LJ, BATES DW, SHEIKH A. How safe is primary care? a systematic review. BMJ Quality & Safety, v. 25, p. 544–553, 2016. DOI: 10.1136/bmjqs-2015-004178.
RADUENZ, A. C.; HOFFMANN, P; RADUNZ, V.; SASSO, G. T. M. D.; MALISKA, I. C. A.; MARCK, P. B. Nursin care and patient safety: visualizing medication organization, storage and distribution with photographic research methods. Revista Latino-Americana de Enfermagem, v. 18, n. 6, p. 1045-1054, 2010. DOI: 10.1590/S0104-11692010000600002.
SILVA, A. E. B. C.; REIS, A. M. M.; MIASSO, A. I.; SANTOS, J. O.; CASSIANI, S. H. B. Eventos adversos a medicamentos de um hospital sentinela do Estado de Goiás, Brazil. Revista Latino-Americana de Enfermagem, v. 19, n. 2, p. 1-9, 2011. DOI: 10.1590/S0104-11692011000200021.
SILVA JÚNIOR, F. C.; BATISTA, A. M. Prescrições de antimicrobianos em unidades básicas de saúde de um município do Seridó Potiguar, Brasil. Infarma Ciências Farmacêuticas, v. 31, n. 4, p. 271-276, 2019. DOI: 10.14450/2318-9312.v31.e3.a2019.pp271-276.
SILVA, L. S. N.; ROCHA, M. V. I. L.; BATISTA, A. M. Prescrições de medicamentos sujeitos a controle especial em um município do Seridó Potiguar, Brasil. Infarma Ciências Farmacêuticas, v. 33, n. 2, P. 167-174, 2021. DOI: 10.14450/2318-9312.v33.e2.a2021.pp167-174.
OLIVEIRA, L. N.; BATISTA, A. M. Potenciais interações medicamento-alimento e medicamento-planta medicinal em farmácias distritais de um município do Seridó Potiguar. Infarma Ciências Farmacêuticas. v. 33, n. 3, P. 257-268, 2021. DOI: 10.14450/2318-9312.v33.e3.a2021.pp257-268.
WHO - World Health Organization. Global burden of preventable medication-related harm in health care: a systematic review. Geneva: WHO, 2023.
WHO - World Health Organization. Global patient safety action plan 2021-2030: towards eliminating avoidable harm in health care. Geneva: WHO; 2021.
WHO - World Health Organization. Global priorities for patient safety research: better knowledge for safer care. Geneva: WHO; 2009.
WHO - World Health Organization. Guide to good prescribing: a practical manual. Geneva: WHO, 1994. Reprinted 1998, 2000.
WULFF, K.; CUMMINGS, G. G.; MARCK, P.; YURTSEVEN, O. Medication administration technologies and patient safety: a mixed-method systematic review. Journal of Advanced Nursing, v. 67, n. 10, p. 2080-2095, 2011. DOI: 10.1111/j.1365-2648.2011.05676.x.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Almária Mariz Batista, Raphael Raniere de Oliveira Costa, Marcelo Viana da Costa

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Este obra está licenciado com uma Licença Creative Commons Atribuição 4.0 Internacional.
Autores que publicam nesta revista concordam com os seguintes termos:
a. Autores mantém os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Licença Creative Commons Attribution 4.0 que permite o compartilhamento do trabalho com reconhecimento da autoria e publicação inicial nesta revista.
b. Autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não-exclusiva da versão do trabalho publicada nesta revista (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e publicação inicial nesta revista.
c. Autores têm permissão para publicar e distribuir seu trabalho online (ex.: em repositórios institucionais ou na sua página pessoal) após a publicação inicial nesta revista, já que isso pode gerar alterações produtivas, bem como aumentar o impacto e a citação do trabalho publicado (Veja O Efeito do Acesso Livre).
Foram feitos todos os esforços para identificar e creditar os detentores de direitos sobre as imagens publicadas. Se tem direitos sobre alguma destas imagens e não foi corretamente identificado, por favor, entre em contato com a revista Saberes e publicaremos a correção num dos próximos números.
English
Español (España)
Português (Brasil)