EFFECTIVE AND SAFE MEDICATION PRACTICES: CURRICULAR IMPLEMENTATION ITINERARY AT THE ESCOLA MULTICAMPI DE CIÊNCIAS MÉDICAS

ITINERÁRIO DE IMPLANTAÇÃO CURRICULAR NA ESCOLA MULTICAMPI DE CIÊNCIAS MÉDICAS

Authors

DOI:

https://doi.org/10.21680/1984-3879.2025v25n01ID37954

Keywords:

curriculum, drud, patient safety

Abstract

The incorporation of the theme of patient safety at technical, undergraduate and postgraduate levels is encouraged in national and international contexts. In this scenario, safety incidents involving drugs deserve attention. The objective of this study is to report the experience of implementing effective and safe medication practices at the Escola Multicampi de Ciências Médicas. To this end, the itinerary for implementing curricular activities aimed at mobilizing and articulating knowledge, skills and attitudes inherent to effective and safe medication practices in the context of this educational institution was presented in a descriptive, chronological and critical-reflexive manner. The curricular activities implemented include the dimensions of teaching, research and extension, at undergraduate and postgraduate levels, which allows, as a whole, the qualification of their curricular matrices in alignment with what is recommended at national and international levels, particularly, regarding the reduction of safety incidents involving drugs. This also reverberates in the reorientation of the health service’s work processes. Although there is alignment and coherence with guidelines from international organizations, what guides the change processes is training in health services, with the intrinsic relationship with professionals and users and the improvement of care offered to people and centered on people as a non-negotiable horizon.

Downloads

Download data is not yet available.

References

BATISTA, A. M.; GAMA, Z. A. S.; HERNÁNDEZ, P. J. S.; SOUZA, D. Quality of prescription writing in Brazilian primary health care. Primary Health Care Research & Development, v. 24, n. e49, p. 1–10, 2023. DOI: 10.1017/ S1463423623000415.

BATISTA, A. M.; GAMA, Z. A. S.; SOUZA, D. Validation of the QualiPresc instrument for assessing the quality of drug prescription writing in primary health care. PLoS One, 17(5):e0267707, 2022. DOI: 10.1371/journal.pone.0267707.

CARDOSO, J. S. D.; BATISTA, A. M. Perfil de prescrições e sociodemográfico de médicos na Atenção Primária de um município do Seridó Potiguar. Espaço para a Saúde, v. 24, p. 1-11, 2023. DOI: 10.22421/1517-7130/es.2023v24.e973.

CORREIA, T.; BATISTA, A. Avaliação formal de prescrições odontológicas no âmbito da atenção primária em município do Seridó Potiguar. Jornal de Assistência Farmacêutica e Farmacoeconomia, v. 4, n. 2, p. 4-9, 2019. DOI:10.22563/2525-7323.2019.v4.n2.p.4-9.

EMCM / UFRN - Escola Multicampi de Ciências Médicas / Universidade Federal do Rio Grande do Norte. Projeto pedagógico do curso superior de bacharelado em Medicina na modalidade presencial. 2023. 1295 p.

HOGAN, H; OLSEN, S; SCOBIE, S; CHAPMAN, E; SACHS, R; MCKEE, M. What can we learn about patient safety from information sources within an acute hospital: a step on the ladder of integrated risk management? Quality & Safety in Health Care, v. 17, n. 3, p. 209-215, 2008. DOI: 10.1136 / qshc.2006.020008.

MARCHON, S. G.; MENDES JÚNIOR, W. V. Segurança do paciente na atenção primária à saúde: revisão sistemática. Cadernos de Saúde Pública, v. 30, n. 9, p. 1-21, 2014. DOI: 10.1590/0102-311X00114113.

MEDEIROS, S. G.; VIRGÍLIO, L. A.; SANTOS, V. E. P. Segurança do paciente na atenção primária: uma scoping review. Revista de APS, v. 22, n. 2, p. 423-439, 2019. DOI: 10.34019/1809-8363.2019.v22.16743.

MOREIRA, M. A.; MASINI, E. A. F. S. Aprendizagem significativa: a teoria de Dm'ill Ausubel. São Paulo: Moraes, 1982. 112 p.

PANESAR SS, SILVA D, CARSON-STEVENS A, CRESSWELL KM, SALVILLA SA, SLIGHT SP, JAVAD S, NETUVELI G, LARIZGOITIA I, DONALDSON LJ, BATES DW, SHEIKH A. How safe is primary care? a systematic review. BMJ Quality & Safety, v. 25, p. 544–553, 2016. DOI: 10.1136/bmjqs-2015-004178.

RADUENZ, A. C.; HOFFMANN, P; RADUNZ, V.; SASSO, G. T. M. D.; MALISKA, I. C. A.; MARCK, P. B. Nursin care and patient safety: visualizing medication organization, storage and distribution with photographic research methods. Revista Latino-Americana de Enfermagem, v. 18, n. 6, p. 1045-1054, 2010. DOI: 10.1590/S0104-11692010000600002.

SILVA, A. E. B. C.; REIS, A. M. M.; MIASSO, A. I.; SANTOS, J. O.; CASSIANI, S. H. B. Eventos adversos a medicamentos de um hospital sentinela do Estado de Goiás, Brazil. Revista Latino-Americana de Enfermagem, v. 19, n. 2, p. 1-9, 2011. DOI: 10.1590/S0104-11692011000200021.

SILVA JÚNIOR, F. C.; BATISTA, A. M. Prescrições de antimicrobianos em unidades básicas de saúde de um município do Seridó Potiguar, Brasil. Infarma Ciências Farmacêuticas, v. 31, n. 4, p. 271-276, 2019. DOI: 10.14450/2318-9312.v31.e3.a2019.pp271-276.

SILVA, L. S. N.; ROCHA, M. V. I. L.; BATISTA, A. M. Prescrições de medicamentos sujeitos a controle especial em um município do Seridó Potiguar, Brasil. Infarma Ciências Farmacêuticas, v. 33, n. 2, P. 167-174, 2021. DOI: 10.14450/2318-9312.v33.e2.a2021.pp167-174.

OLIVEIRA, L. N.; BATISTA, A. M. Potenciais interações medicamento-alimento e medicamento-planta medicinal em farmácias distritais de um município do Seridó Potiguar. Infarma Ciências Farmacêuticas. v. 33, n. 3, P. 257-268, 2021. DOI: 10.14450/2318-9312.v33.e3.a2021.pp257-268.

WHO - World Health Organization. Global burden of preventable medication-related harm in health care: a systematic review. Geneva: WHO, 2023.

WHO - World Health Organization. Global patient safety action plan 2021-2030: towards eliminating avoidable harm in health care. Geneva: WHO; 2021.

WHO - World Health Organization. Global priorities for patient safety research: better knowledge for safer care. Geneva: WHO; 2009.

WHO - World Health Organization. Guide to good prescribing: a practical manual. Geneva: WHO, 1994. Reprinted 1998, 2000.

WULFF, K.; CUMMINGS, G. G.; MARCK, P.; YURTSEVEN, O. Medication administration technologies and patient safety: a mixed-method systematic review. Journal of Advanced Nursing, v. 67, n. 10, p. 2080-2095, 2011. DOI: 10.1111/j.1365-2648.2011.05676.x.

Published

08-06-2025

How to Cite

MARIZ BATISTA, Almária; DE OLIVEIRA COSTA, Raphael Raniere; VIANA DA COSTA, Marcelo. EFFECTIVE AND SAFE MEDICATION PRACTICES: CURRICULAR IMPLEMENTATION ITINERARY AT THE ESCOLA MULTICAMPI DE CIÊNCIAS MÉDICAS: ITINERÁRIO DE IMPLANTAÇÃO CURRICULAR NA ESCOLA MULTICAMPI DE CIÊNCIAS MÉDICAS. Saberes: Interdisciplinary Journal of Philosophy and Education, [S. l.], v. 25, n. 01, p. RE04, 2025. DOI: 10.21680/1984-3879.2025v25n01ID37954. Disponível em: https://periodicos.ufrn.br/saberes/article/view/37954. Acesso em: 7 dec. 2025.