THE PRAGMATIC FUNCTION OF FRIENDSHIP IN THE KANTIAN EDUCATIONAL PROCESS
DOI:
https://doi.org/10.21680/1984-3879.2023v23n3ID32422Keywords:
Friendship. Sociability. Prudence. Civilization. Education.Abstract
ABSTRACT
The text deals with the concept of friendship in Kant, based on the work On Pedagogy. Kant, in this writing, states that the child should maintain friendly relationships with others and not always live in isolation. It is known that friendship is not a central theme of critical philosophy, however, the philosopher dedicates several paragraphs to the theme in the Lessons of Ethics, in the Metaphysics of Morals, in Anthropology from a pragmatic point of view and in the On Pedagogy. Thus, we can ask ourselves: in the general context of kantian anthropology, what role does friendship (Freundschat) play for the philosopher to dedicate consecutive paragraphs to it? Perhaps the answer to this question does not exactly lie in Anthropology from a Pragmatic point of view, but in the work Pedagogy. Observing friendship from Pedagogy is realizing that we are not facing a mere feeling, however, an ability inherent to life in society. Such ability must be cultivated as a trait of the child's character, aiming at the development of sociability and, thus avoiding isolation. With this, the vices of misanthropy and ferocity typical of wild indiscipline, are also prevented.
Downloads
References
BRESOLIN, Keberson. Filosofia da educação de Immanuel Kant: da disciplina à moralidade. Caxias do Sul: EDUCS, 2016.
DALBOSCO, Claudio A. Kant e a educação. Belo Horizonte: Autêntica Editora, 2011. Col. Pensadores e educação.
______, Claudio A. Moralidade e educação em Immanuel Kant. Col. Fronteiras da Educação. Belo Horizonte: Unijuí, 2009.
DUPROIX, Paul. Kant et Fichte et le problème de l'éducation. Paris: Leopold Classic Library, 2017.
EISLER, Rudolf. Kant: Lexikon. Édition établie et argumentée par Anne-Dominique Balmès et Pierre Osmo. Paris: Editions Gallimard, 1994.
KANT, Immanuel. Antropologia de um ponto de vista pragmático. Tradução de Clelia Aparecida Martins. São Paulo: Iluminuras, 2006.
______, Immanuel. Crítica da Razão Prática. Tradução de Valério Rohden. São Paulo: Martins Fontes, 2015. Edição bilingue.
______, Immanuel. Crítica da razão pura. 5. ed. Tradução de Manuela Pinto e Alexandre Morujão. Lisboa: Fundação Calouste Gulbenkian, 2010.
______, Immanuel. Fundamentação da metafísica dos costumes. Tradução de Paulo Quintela. Lisboa: Edições 70, 2011.
______, Immanuel. Lições de ética. Tradução de Bruno Cunha et al. São Paulo: Editora Unesp, 2018.
______, Immanuel. Lições sobre a doutrina filosófica da religião. Tradução de Bruno Cunha. Petrópolis: Vozes. Bragança Paulista: Editora Universitária São Francisco, 2019.
______, Immanuel. Metafísica dos costumes. Tradução de Clélia Aparecida Martins et al. Petrópolis: Vozes. Bragança Paulista: Editora Universitária São Francisco, 2013.
______, Immanuel. Reflexões de Antropologia: Sobre o sentimento de prazer e desprazer. 2º livro. Tradução de Daniel Omar Perez. São Paulo: Instituto Langage. 2021.
______, Immanuel. Réflexions sur l’éducation. Tradução de Alexis Philonenko. Paris: Vrin, 2000.
______, Immanuel. Sobre a Pedagogia. Tradução de Francisco Cock Fontanella. Piracicaba: Editora Unimepe,1996.
______, Immanuel. Sobre a pedagogia. Tradução de João Tiago Proença. Lisboa: Edições 70, 2012.
______, Immanuel. Werkausgabe. Werke in zwölf Bänden. Suhrkamp. Bänden von I bis XII. Frankfurt, 1968.
PINHEIRRO, Celso de Morais. Kant e a educação: reflexões filosóficas. Caxias do Sul: EDUCS, 2007.
PHILONENKO, Alexis. Introduction: Kant et le problème de l’éducation. In: KANT, Réflexions sur l’éducation. Traduction, introduction et notes par A. Philonenko. Paris: Vrin, 2000.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Knowledge: Interdisciplinary Journal of Philosophy and Education
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Este obra está licenciado com uma Licença Creative Commons Atribuição 4.0 Internacional.
Autores que publicam nesta revista concordam com os seguintes termos:
a. Autores mantém os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Licença Creative Commons Attribution 4.0 que permite o compartilhamento do trabalho com reconhecimento da autoria e publicação inicial nesta revista.
b. Autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não-exclusiva da versão do trabalho publicada nesta revista (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e publicação inicial nesta revista.
c. Autores têm permissão para publicar e distribuir seu trabalho online (ex.: em repositórios institucionais ou na sua página pessoal) após a publicação inicial nesta revista, já que isso pode gerar alterações produtivas, bem como aumentar o impacto e a citação do trabalho publicado (Veja O Efeito do Acesso Livre).
Foram feitos todos os esforços para identificar e creditar os detentores de direitos sobre as imagens publicadas. Se tem direitos sobre alguma destas imagens e não foi corretamente identificado, por favor, entre em contato com a revista Saberes e publicaremos a correção num dos próximos números.