BNCC E FORMAÇÃO DE PROFESSORES

UMA ANÁLISE A PARTIR DA CONCEPÇÃO NIETZSCHIANA DE FORMAÇÃO PARA A CULTURA

Autores/as

DOI:

https://doi.org/10.21680/1984-3879.2024v24n1ID34176

Palabras clave:

formação de professores, BNCC, formação para a cultura, Nietzsche

Resumen

Considering the context of the Reform of the New High School (2017), the aim was to promote possible connections between the critical observations made by the young Nietzsche regarding the industrialization process that German education underwent during his time, and the formative principles of the BNC formation (2019). To do so, an analysis of the National Curricular Guidelines (DCNs) for teacher education in basic education was carried out, as well as a systematic study of the conferences "On the Future of Our Educational Institutions" (1872). The relevance of the German philosopher's contributions on education in modernity allowed us to shed light on the main dilemmas currently faced by Brazilian education regarding the Reform of the New High School and the BNCC. The results of this work denounce an ongoing educational model in Brazil, whose formative principles are aligned with very specific interests, leading us to conclude that, within the scope of the Reform, the State's interest, aligned with business interests, is limited to training teacher-coaches capable of incorporating and teaching (instilling) the predetermined technical-professional skills and competences outlined by the DCNs.

Descargas

Los datos de descargas todavía no están disponibles.

Citas

ALVES, Alexandre. A crítica de Nietzsche ao ideal alemão de Bildung. Revista Trágica: estudos de filosofia da imanência, Rio de Janeiro, v. 11, nº 3, p. 26-40, 2018. Disponível em: https://revistas.ufrj.br/index.php/tragica/article/view/27359. Acesso em: mar. 2023.

BEZERRA, Ciro. Estudo & virtude: formação de si no mundo com os outros e as contradições na educação brasileira. Maceió: Grafmarques, 2019.

BRASIL. Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular. Brasília, 2018.

BRASIL. Ministério da Educação Conselho Nacional de Educação Conselho Pleno. a Resolução CNE/CP Nº 2, de 20 de dezembro de 2019. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/docman/dezembro-2019-pdf/135951-rcp002-19/file. Acesso em: jan. 2023.

BRITTO, Fabiano de Lemos. Ientidade cultural e formação individual: a Alemanha do século XIX e a fundação da pedagogia moderna. Educação e Sociedade, Campinas, v. 33, n. 118, p. 217-233, jan./mar. 2012.

DELEUZE, Gilles. Nietzsche. Lisboa: Edições 70, 2007. DIAS, Rosa Maria. Nietzsche, uma vida como obra de arte. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira. 2011.

DIAS, Rosa Maria. Nietzsche, educador. São Paulo: Editora Scipione, 1991.

FILGUEIRAS, Luiz . O Neoliberalismo no Brasil: estrutura, dinâmica e ajuste do modelo econômico. In: Eduardo M. Basualdo; Enrique Arceo. (Org.). Neoliberalismo y Sectores Dominantes - tendências globales y experiências nacionales. Buenos Aires: CLACSO - Consejo Latinoamericano de Ciencias Sociales, v. 1, p. 179-206, 2006.

FOUCAULT, Michel. Nascimento da biopolítica. Curso dado no Collège de France (1978-1979). São Paulo: Martins Fontes, 2008.

FREIRE, Paulo. Pedagogia do oprimido. 77. ed. Rio de Janeiro/São Paulo: Paz e Terra, 2021.

GOLLO JUNIOR, Ronaldo Antonio; CAMPOS, Elisabete Ferreira Esteves. Uma leitura freireana sobre a Bnc-Formação: a persistência no erro epistemológico do bancarismo. Educação & Linguagem. v. 24, n. 2, p. 209-234, jul.-dez. 2021.

HADOT, Pierre. Exercícios espirituais e filosofia antiga. São Paulo: É Realizações Editora, 2014.

MARTON, Scarlett. Prefácio. In: DIAS, Rosa Maria. Nietzsche, educador. São Paulo: Editora Scipione, 1991.

MENDONÇA, riany Ferreira de; MENDONÇA, Alexandre Ferreira de. Contribuições de Nietzsche para uma concepção artística de educação. Revista Trágica: estudos de filosofia da imanência, Rio de Janeiro, v.10 nº 1, p. 24-41, 2017.

MORAES, Fabio Monteiro de. Um livro didático ante a produção dos não-livros para o ensino de Sociologia escolar. Cadernos da Associação Brasileira de Ensino de Ciências Sociais. CABECS, v. 6, n. 2, p. 135-147, 2022b.

MONTINARI, Mazzino. Equívocos marxistas. cadernos Nietzsche, 12, 2002. Disponível em: https://periodicos.unifesp.br/index.php/cniet/article/view/7854/5394. Acesso em: mar. 2023.

NIETZSCHE, Friedrich. Escritos sobre educação. Rio de Janeiro: Ed. PUC-Rio; São Paulo: Loyola, 2003.

NIETZSCHE, Friedrich. David Strauss, o confessor e o escritor: considerações extemporâneas I. São Paulo: Editora WMF Martins Fontes. 2020.

PIRES, Manuella de Aragão; CARDOSO, Lívia de Rezende. BNC para formação docente: um avanço às políticas neoliberais de currículo. Série-estudos, Campo Grande, v. 25, n. 55, p. 73-93, set./dez. 2020. Disponível em: https://www.serie-estudos.ucdb.br/serie-estudos/article/view/1463. Acesso em: fev. 2023.

SOBRINHO, Noéli Correia de Melo. A pedagogia de Nietzsche. Apresentação. In: NIETZSCHE, Friedrich. Escritos sobre educação. Rio de Janeiro: Ed. PUC-Rio; São Paulo: Loyola, 2003.

SOUSA, Fernanda. Rocha de. Deontologia docente: a construção de conceitos ético-profissionais. Belém: Universidade do Estado do Pará, 2014.

Publicado

16-02-2024 — Actualizado el 19-02-2024

Versiones

Cómo citar

TEMPLE , G. C. .; MORAES, F. BNCC E FORMAÇÃO DE PROFESSORES: UMA ANÁLISE A PARTIR DA CONCEPÇÃO NIETZSCHIANA DE FORMAÇÃO PARA A CULTURA. Saberes: Revista Interdisciplinaria de Filosofía y Educación, [S. l.], v. 24, n. 1, p. AR02, 2024. DOI: 10.21680/1984-3879.2024v24n1ID34176. Disponível em: https://periodicos.ufrn.br/saberes/article/view/34176. Acesso em: 17 jul. 2024.