CONHECIMENTO E FORMAÇÃO HUMANA EM TEMPOS DE ANTI-INTELECTUALISMO
DOI:
https://doi.org/10.21680/1984-3879.2025v25n01ID38379Keywords:
Scientific Knowledge; Human Formation; Anti-intellectualism; Critical Theory.Abstract
This article addresses the challenges and possibilities of scientific knowledge linked to human development in times of anti-intellectualism, through the lens of the Critical Theory of Society, based on the reflections of Adorno and Horkheimer. While the advancement of information and communication technologies appears to enable the democratization of content by promoting the idea of equal access to information, it conceals the deep class disparities present in society. This context not only masks inequalities but also exacerbates the challenges to critically and deeply understanding reality. In the dialectic between knowledge, reason, experience, and education, from a critical societal perspective, it becomes evident that the construction of knowledge capable of guiding education toward emancipation requires resistance to the anti-intellectualist tendencies of the contemporary world. This scenario is characterized by the dominance of the instrumentalization of reason and science, which undermines both the possibility of intellectual debate and the promotion of critical and reflective knowledge, essential elements for building a truly enlightened and emancipated society.
Downloads
References
ADORNO, T. W. Introdução à controvérsia sobre o positivismo na sociologia alemã. In: BENJAMIN, W.; HORKHEIMER, M.; ADORNO, T. W.; HABERMAS, J. Os Pensadores. Tradução José Lino Grünnewald et al. São Paulo: Abril Cultural, 1983. p. 209-257.
ADORNO, Theodor W. Palavras e sinais: modelos críticos. Tradução Maria Helena Ruschel. Rio de Janeiro: Vozes, 1995.
ADORNO, T. W. Teoria da Semiformação. In: PUCCI, B.; ZUIN, A. A. S.; LASTÓRIA, L. C. N. (org.). Teoria Crítica e Inconformismo: novas perspectivas de pesquisa. Campinas: Autores Associados, 2010, p. 7-40.
ADORNO, Theodor W. Educação e Emancipação. Tradução Wolfgang Leo Maar. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2012.
ADORNO, T. W. Sobre a relação entre sociologia e psicologia. In: ADORNO, T. W. Ensaios sobre psicologia social e psicanálise. Tradução Verlaine Freitas. São Paulo: Editora Unesp, 2015, p. 71-135.
ADORNO, Theodor W.; HORKHEIMER, Max. Dialética do esclarecimento: fragmentos filosóficos. Tradução Guido Antonio de Almeida. Rio de Janeiro: Zahar, 2006.
BENJAMIN, Walter. Sobre alguns temas em Baudelaire. In: BENJAMIN, W.; HORKHEIMER, M.; ADORNO, T. W.; HABERMAS, J. Textos escolhidos. Trad. De José Lino Gruuewald et al. São Paulo: Abril Cultura, 1983.
CHAVES, Juliana de Castro. Capitalismo dos monopólios e indústria cultural: formação do sujeito sujeitado. In: CHAVES, J. C.; BITTAR, M. GEBRIM, V. S. (Org.) Escritos de psicologia, educação e cultura. Campinas, SP: Mercado das Letras, 2015.
DARDOT, Pierre; LAVAL, Christian. A nova razão do mundo: ensaio sobre a sociedade neoliberal. São Paulo: Boitempo, 2016.
HORKHEIMER, Max. Teoria Tradicional e Teoria Crítica. In: BENJAMIN, W.; HORKHEIMER, M.; ADORNO, T. W.; HABERMAS, J. Os Pensadores. Traduções de José Lino Grünnewald et al.São Paulo: Abril Cultural, 1980.
HORKHEIMER, Max. Eclipse da razão. Tradução de Carlos Henrique Pissardo. São Paulo: Editora Unesp, 2015.
RESENDE, Anita, C. A. Razão e dês-razão ou como sair vivo daqui? In: CHAVES, J. C.; BITTAR, M. GEBRIM, V. S. (Org.) Escritos de psicologia, educação e cultura. Campinas, SP: Mercado das Letras, 2015.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Giselle Carvalho Bernardes, Juliana de Castro Chaves

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Este obra está licenciado com uma Licença Creative Commons Atribuição 4.0 Internacional.
Autores que publicam nesta revista concordam com os seguintes termos:
a. Autores mantém os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Licença Creative Commons Attribution 4.0 que permite o compartilhamento do trabalho com reconhecimento da autoria e publicação inicial nesta revista.
b. Autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não-exclusiva da versão do trabalho publicada nesta revista (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e publicação inicial nesta revista.
c. Autores têm permissão para publicar e distribuir seu trabalho online (ex.: em repositórios institucionais ou na sua página pessoal) após a publicação inicial nesta revista, já que isso pode gerar alterações produtivas, bem como aumentar o impacto e a citação do trabalho publicado (Veja O Efeito do Acesso Livre).
Foram feitos todos os esforços para identificar e creditar os detentores de direitos sobre as imagens publicadas. Se tem direitos sobre alguma destas imagens e não foi corretamente identificado, por favor, entre em contato com a revista Saberes e publicaremos a correção num dos próximos números.
English
Español (España)
Português (Brasil)