CONHECIMENTO E FORMAÇÃO HUMANA EM TEMPOS DE ANTI-INTELECTUALISMO

Authors

DOI:

https://doi.org/10.21680/1984-3879.2025v25n01ID38379

Keywords:

Scientific Knowledge; Human Formation; Anti-intellectualism; Critical Theory.

Abstract

This article addresses the challenges and possibilities of scientific knowledge linked to human development in times of anti-intellectualism, through the lens of the Critical Theory of Society, based on the reflections of Adorno and Horkheimer. While the advancement of information and communication technologies appears to enable the democratization of content by promoting the idea of equal access to information, it conceals the deep class disparities present in society. This context not only masks inequalities but also exacerbates the challenges to critically and deeply understanding reality. In the dialectic between knowledge, reason, experience, and education, from a critical societal perspective, it becomes evident that the construction of knowledge capable of guiding education toward emancipation requires resistance to the anti-intellectualist tendencies of the contemporary world. This scenario is characterized by the dominance of the instrumentalization of reason and science, which undermines both the possibility of intellectual debate and the promotion of critical and reflective knowledge, essential elements for building a truly enlightened and emancipated society.

Downloads

Download data is not yet available.

References

ADORNO, T. W. Introdução à controvérsia sobre o positivismo na sociologia alemã. In: BENJAMIN, W.; HORKHEIMER, M.; ADORNO, T. W.; HABERMAS, J. Os Pensadores. Tradução José Lino Grünnewald et al. São Paulo: Abril Cultural, 1983. p. 209-257.

ADORNO, Theodor W. Palavras e sinais: modelos críticos. Tradução Maria Helena Ruschel. Rio de Janeiro: Vozes, 1995.

ADORNO, T. W. Teoria da Semiformação. In: PUCCI, B.; ZUIN, A. A. S.; LASTÓRIA, L. C. N. (org.). Teoria Crítica e Inconformismo: novas perspectivas de pesquisa. Campinas: Autores Associados, 2010, p. 7-40.

ADORNO, Theodor W. Educação e Emancipação. Tradução Wolfgang Leo Maar. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2012.

ADORNO, T. W. Sobre a relação entre sociologia e psicologia. In: ADORNO, T. W. Ensaios sobre psicologia social e psicanálise. Tradução Verlaine Freitas. São Paulo: Editora Unesp, 2015, p. 71-135.

ADORNO, Theodor W.; HORKHEIMER, Max. Dialética do esclarecimento: fragmentos filosóficos. Tradução Guido Antonio de Almeida. Rio de Janeiro: Zahar, 2006.

BENJAMIN, Walter. Sobre alguns temas em Baudelaire. In: BENJAMIN, W.; HORKHEIMER, M.; ADORNO, T. W.; HABERMAS, J. Textos escolhidos. Trad. De José Lino Gruuewald et al. São Paulo: Abril Cultura, 1983.

CHAVES, Juliana de Castro. Capitalismo dos monopólios e indústria cultural: formação do sujeito sujeitado. In: CHAVES, J. C.; BITTAR, M. GEBRIM, V. S. (Org.) Escritos de psicologia, educação e cultura. Campinas, SP: Mercado das Letras, 2015.

DARDOT, Pierre; LAVAL, Christian. A nova razão do mundo: ensaio sobre a sociedade neoliberal. São Paulo: Boitempo, 2016.

HORKHEIMER, Max. Teoria Tradicional e Teoria Crítica. In: BENJAMIN, W.; HORKHEIMER, M.; ADORNO, T. W.; HABERMAS, J. Os Pensadores. Traduções de José Lino Grünnewald et al.São Paulo: Abril Cultural, 1980.

HORKHEIMER, Max. Eclipse da razão. Tradução de Carlos Henrique Pissardo. São Paulo: Editora Unesp, 2015.

RESENDE, Anita, C. A. Razão e dês-razão ou como sair vivo daqui? In: CHAVES, J. C.; BITTAR, M. GEBRIM, V. S. (Org.) Escritos de psicologia, educação e cultura. Campinas, SP: Mercado das Letras, 2015.

Published

04-06-2025

How to Cite

CARVALHO BERNARDES, Giselle; DE CASTRO CHAVES, Juliana. CONHECIMENTO E FORMAÇÃO HUMANA EM TEMPOS DE ANTI-INTELECTUALISMO. Saberes: Interdisciplinary Journal of Philosophy and Education, [S. l.], v. 25, n. 01, p. AI09, 2025. DOI: 10.21680/1984-3879.2025v25n01ID38379. Disponível em: https://periodicos.ufrn.br/saberes/article/view/38379. Acesso em: 5 dec. 2025.

Similar Articles

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.