Competitive Advantage in the Hotel Industry

case study of a Brejo Paraibano Hotel, Brazil

Autores

  • Paloma Monteiro de Oliveira Universidade Federal da Paraíba - UFPB
  • Camila Cristina Rodrigues Salgado Professora do Departamento de Ciências Sociais Aplicadas da Universidade Federal da Paraíba - DCSA/UFPB

DOI:

https://doi.org/10.21680/2357-8211.2024v12n3ID32632

Palavras-chave:

Competitve advantage, Resource-Based View, VRIO model, Hotel industry

Resumo

When well managed and aligned, the resources and capabilities of an organization guarantee sustainable competitive advantage and success. In this respect, using the Resource-Based View framework, this article aimed to analyze the strategic resources that sustain the competitive advantage of a hotel in Brejo Paraibano, Brazil. This is a descriptive case study that used a semistructured interview as the main data collection technique. A qualitative approach was applied, and the results were analyzed using the following techniques: content analysis and the VRIO framework. The results show that accommodations exhibited competitive parity, while the resources work team and formal integrated structure demonstrated temporary competitive advantage. Leisure infrastructure, geographic location, the restaurant, and financial capability showed potential in creating a sustainable competitive advantage. Thus, it is essential to conduct studies on competitive advantage within the hotel industry, given that it could help hotel managers make more assertive decisions to guarantee the best strategic positions and a sustainable competitive advantage.

Downloads

Não há dados estatísticos.

Biografia do Autor

Paloma Monteiro de Oliveira , Universidade Federal da Paraíba - UFPB

Pesquisadora na Universidade Federal da Paraíba (UFPB).
Bacharela em Administração pela Universidade Federal da Paraíba (UFPB).
Seus interesses de pesquisa incluem vantagem competitiva e gestão estratégica.

Camila Cristina Rodrigues Salgado, Professora do Departamento de Ciências Sociais Aplicadas da Universidade Federal da Paraíba - DCSA/UFPB

Professora de estratégia e produção no Departamento de Ciências Sociais Aplicadas da Universidade Federal da Paraíba (UFPB).
Doutora em Administração pela Universidade Federal do Rio Grande do Norte (UFRN).
Seus interesses de pesquisa incluem gestão de operações, vantagem competitiva, vantagem competitiva transitória e gestão estratégica.

Downloads

Publicado

05-12-2024

Como Citar

MONTEIRO DE OLIVEIRA , P.; CRISTINA RODRIGUES SALGADO, C. Competitive Advantage in the Hotel Industry: case study of a Brejo Paraibano Hotel, Brazil. Revista de Turismo Contemporâneo, [S. l.], v. 12, n. 3, p. 450–469, 2024. DOI: 10.21680/2357-8211.2024v12n3ID32632. Disponível em: https://periodicos.ufrn.br/turismocontemporaneo/article/view/32632. Acesso em: 20 dez. 2024.

Edição

Seção

Artigos