THE IMPLEMENTATION OF COMPREHENSIVE EDUCATION FROM THE FULL-TIME EDUCATION MODEL IN THE MUNICIPAL CHILDHOOD EDUCATION CENTER OF SANTANA DO MATOS R/N
CHALLENGES AND PERSPECTIVES
DOI:
https://doi.org/10.21680/1984-3879.2025v25n01ID38568Keywords:
Educação Integral, Educação Infantil, ImplementaçãoAbstract
Full-time Comprehensive Education has been one of the main topics discussed today, given the incentive from the Federal Government, due to goal 6 of the National Education Plan (PNE). This work focuses on Full-time Comprehensive Education in the Early Childhood Education stage in a public institution in Santana do Matos R/N. Its objective is to analyze the process of implementing Full-time Comprehensive Education in the Municipal Early Childhood Education Center (CMEI). This work has a qualitative approach, and the methodology was based on bibliographic research, and used the structured interview technique as a data collection instrument. To support the ideas discussed here, we used the writings of Gadotti (2009), Costa (2021) and Severino (2013). Thus, we conclude that the complexity in implementing Full-time Comprehensive Education goes beyond mere structural change, requiring technical-political preparation and continuous training. Even though its expansion faces structural challenges, the commitment to educational goals points to a promising path for the comprehensive development of students, which demands coordinated efforts, investments and adaptations over time.
Downloads
References
BRASIL. Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular. Brasília: MEC, 2018.
BRASIL. Ministério da Educação. Plano Nacional de Educação (PNE). Lei Federal n0 10.172, de 9/01/2001. Brasília: MEC, 2001. BRASIL.
BRITO, Nazineide; MEDEIROS, Célia Maria de; GARCIA, Maria de Fátima. Educação Integral: Reflexões e Práticas.1º edição. Natal. Caule de Papiro. 2018.
BRASIL. Ministério de Educação e Cultura. LDB- Lei no 9394/96, 20 de dezembro 1996. Estabelece as Diretrizes e Bases da Educação Nacional. Brasília: MEC, 1996.
BRASIL. Manual Operacional de Educação. Ministério da Educação: Brasília, 2012.
CARVALHO, Tatiana Simão de. Escola de Tempo Integral: perspectivas e Desafios. Natal R/N, 2016.
COELHO, Lígia Martha C da Costa. História (s) da Educação Integral. Brasília, 2009.
CORTEZ, 1994. HADDAD, F. Os manifestos. In: Manifesto dos Pioneiros da Educação Nova (1932) e dos Educadores (1959). São Paulo. Disponível em http://www.pedagogiaemfoco.pro.br/heb07a.htm>. Acessado em 20 de agosto de 2023.
COSTA, Juliana Cristina; MELO, André Luis de Andrade; COSTA, Valdirene Pereira. Paulo Freire, o Direito à Educação como Prática Emancipatória e a Identidade da Educação Infantil. Campinas, SP, 2021. Disponível em https://doi.org/10.20396/rfe.v13i2.8665842> Acessado em 09 de Setembro de 2023.
COSTA, Mackson Luiz Fernandes da. Apontamento sobre Educação Integral, Programa Mais Educação, Programa Segundo Tempo e Educação Física Escolar. 2015. 132 f. Dissertação (Mestrado) - Curso de Pós-Graduação em Educação Física, Universidade Federal do Rio Grande do Norte, Natal, 2015. Disponível em: https://observatorioeducacao.ufba.br/sites/observatorioeducacao.ufba.br/files/
macksonluizfernandesdacosta_dissert.pdf >. Acesso em: 18 de agosto 2023.
GADOTTI, Moacir. Educação Integral no Brasil: inovações em processo. São Paulo: Editora e Livraria Instituto Paulo Freire, 2009. p. 07-127.
NEVES, José Luiz. Pesquisa qualitativa: Características, usos e possibilidades. Caderno de pesquisa em administração. São Paulo, 1996. Disponível em <https://www.hugoribeiro.com.br/biblioteca-digital/NEVES-Pesquisa_Qualitativa.pdf>. Acessado em 02 de agosto de 2023.
SCHRAMM, Sandra Maria de Oliveira; MACEDO, Sheyla Maria Fontenele; COSTA, Expedito Wellington Chaves. Fundamentos da Educação Infantil. 3º edição. Fortaleza-Ceará. Editora da Universidade do Ceará (EdUECE). 2019.
SILVEIRA, Denise Tolfo; CÓRDOVA, Fernanda Peixoto. A Pesquisa Científica. Unidade 2. Ed: UFRGS. Porto Alegre, 2009.
SOUSA, Angélica Silva de; OLIVEIRA, Guilherme Saramago de; ALVES, Laís Helário. A Pesquisa Bibliográfica: Princípios e Fundamentos. Caderno da Fucamp, V. 20, n 43, p. 64-83/2001.
SEVERINO, Antônio Joaquim. Metodologia do Trabalho Científico. 1⁰ed. São Paulo, Cortez. 2013.
WEFFORT, Helena Freire; ANDRADE, Julia Pinheiro; COSTA, Natacha Gonçalves. Currículo e Educação Integral na Prática: Uma Referência para Estados e Municípios. 1°ed. Associação Cidade Escola Aprendiz. São Paulo, 20019.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Jeane Cristina Rodrigues Lopes, Geovar Miguel dos Santos

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Este obra está licenciado com uma Licença Creative Commons Atribuição 4.0 Internacional.
Autores que publicam nesta revista concordam com os seguintes termos:
a. Autores mantém os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Licença Creative Commons Attribution 4.0 que permite o compartilhamento do trabalho com reconhecimento da autoria e publicação inicial nesta revista.
b. Autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não-exclusiva da versão do trabalho publicada nesta revista (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e publicação inicial nesta revista.
c. Autores têm permissão para publicar e distribuir seu trabalho online (ex.: em repositórios institucionais ou na sua página pessoal) após a publicação inicial nesta revista, já que isso pode gerar alterações produtivas, bem como aumentar o impacto e a citação do trabalho publicado (Veja O Efeito do Acesso Livre).
Foram feitos todos os esforços para identificar e creditar os detentores de direitos sobre as imagens publicadas. Se tem direitos sobre alguma destas imagens e não foi corretamente identificado, por favor, entre em contato com a revista Saberes e publicaremos a correção num dos próximos números.
English
Español (España)
Português (Brasil)