OS CAMINHOS DA PSICOLOGIA COMUNITÁRIA E DA EDUCAÇÃO POPULAR COMO FORMAS DE RESISTÊNCIA NA LUTA PELA CONQUISTA DA TERRA DO ACAMPAMENTO VIVA DEUS DE IMPERATRIZ/MA.

Authors

DOI:

https://doi.org/10.21680/1984-3879.2025v25n01ID37245

Keywords:

Viva Deus Camp, Mysticism, Land, Popular Education, Community Psychology.

Abstract

 

The Viva Deus Community Camp is located within the Amazon Biome reserve and originated from the guidance of the Rural Workers' Union (STTR) of Imperatriz, with the goal of settling 110 families on the former Fazenda El Dourado, expropriated by INCRA for agrarian reform purposes in mid-2003. The farm is situated 45 km from the city of Imperatriz, on Padre Josimo Road, also known as the "Rice Road." The aim is to report how Community Psychology, in partnership with Popular Education, has contributed to resistance and strategy development in the struggle for land conquest in the community. Our foundation includes Martin-Baró’s perspective on Community Psychology (1985, 1998), Paulo Freire’s Popular Education (1967, 1987, 1996), Arroyo’s Life Trajectories (2004), and Bogo’s Mysticism (2008). The methodology involves the Circle of Culture, Freire’s Generative Word, Barroso’s problem-situation-challenge approach (2015), as well as qualitative research and action research according to Minayo (2001). The Viva Deus Community has resisted for 21 years seeking land legalization and, through Paulo Freire’s Popular Education, has created means through dialogue and affection to overcome problems and challenges that prevent residents from understanding themselves and each other as companions in the struggle, promoting a less conflictual social relationship among them. Despite emotional instability, community members have become stronger and more resilient in the face of governmental and industrial oppression, enhancing their knowledge, self-recognition, and individual and collective autonomy.

 

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Marcos Moreira Lira, UNIVERSIDADE FEDERAL DO MARANHÃO

Doutorando pelo Programa de Pós-Graduação em Cultura e Território da Universidade Federal do Norte do Tocantins. E-mail: marcosliraoficial@outlook.com.

References

AGUIAR, André Andrade de. Avaliação da microbiota bucal em pacientes sob uso crônico de penicilina e benzatina. 2009. Tese (Doutorado em Cardiologia) – Faculdade de Medicina, Universidade de São Paulo, São Paulo, 2009.

ARROYO, Miguel Gonzalez. Outros sujeitos, outras pedagogias. Petrópolis, RJ: Vozes, 2012.

________. (2004). Imagens quebradas: trajetórias e tempos de alunos e mestres. Petrópolis, RJ: Vozes. 2004.

BARRETO, Adalberto de Paula. Terapia comunitária passo a passo. 5ª Ed. Fortaleza: Gráfica LCR, 2019. 408p.

BARROSO, Betânia O. A constituição do sujeito de aprendizagem: uma perspectiva da aprendizagem situada na alfabetização de jovens e adultos no Centro de Cultura e Desenvolvimento do Paranoá - CEDEP – DF. Tese (Doutorado em Educação) – Faculdade de Educação, Universidade de Brasília, Brasília, 2015. Disponível em: <https://repositorio.unb.br/bitstream/10482/18638/1/2015_Bet%c3%a2niaOliveiraBarroso.pdf> Acesso em 9 de Novembro de 2019.

BOGO, Ademar. A Mística: parte da vida e da luta. Método de trabalho de base e organização popular / Org. Setor de Formação - Movimento dos Trabalhadores Rurais Sem Terra. 1ª. Ed. Secretaria Nacional MST. 2008.

DANTAS, José Alves et al. Regulação da auditoria em sistemas bancários: análise do cenário internacional e fatores determinantes. Revista Contabilidade & Finanças, São Paulo, v. 25, n. 64, p. 7-18, jan./abr. 2014. DOI: http://dx.doi.org/10.1590/S1519-70772014000100002. Disponível em: http://www.scielo.br/scielo.

FREIRE, Paulo. Pedagogia do Oprimido. 27ª. Ed. Rio de Janeiro: Editora Paz e Terra. 1980.

_______. Educação como Prática da Liberdade. 12ª Ed. Rio de Janeiro: Editora Paz e Terra, 1967.

_______. Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática educativa. 25ª Ed. Rio de Janeiro: Editora Paz e Terra, 1996.

GÓIS, Cézar W. L. Saúde Comunitária: pensar e fazer. São Paulo: Hucitec, 2008. 260p.

MARTÍN-BARÓ, Ignácio. O papel do psicólogo. Natal: Estudos de Psicologia, 1996.

MARTÍN-BARÓ, Ignácio. Psicología de la liberación. 1ª Ed. Madrid: Editorial Trotta, 1998.

MINAYO, Maria Cecília de Souza (org.). Pesquisa Social: Teoria, método e criatividade. 18 ed. Petrópolis: Vozes, 2001.

NEPOMUCENO et. al. Por uma psicologia comunitária como práxis de libertação. v. 39, n. 4, pp. 456-464, out./dez. 2008.

Published

07-06-2025

How to Cite

MOREIRA LIRA, Marcos; BRUNO E SILVA, João Lucas; NAKASHIMA, Rosaria Helena Ruiz. OS CAMINHOS DA PSICOLOGIA COMUNITÁRIA E DA EDUCAÇÃO POPULAR COMO FORMAS DE RESISTÊNCIA NA LUTA PELA CONQUISTA DA TERRA DO ACAMPAMENTO VIVA DEUS DE IMPERATRIZ/MA. Saberes: Interdisciplinary Journal of Philosophy and Education, [S. l.], v. 25, n. 01, p. SM10, 2025. DOI: 10.21680/1984-3879.2025v25n01ID37245. Disponível em: https://periodicos.ufrn.br/saberes/article/view/37245. Acesso em: 6 dec. 2025.

Issue

Section

Interface Mental Health and Education: Weaving Interdisciplinary Knowledge

Similar Articles

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.