CHALLENGES AND POTENTIALS OF EARLY CHILDHOOD EDUCATION IN THE RURAL AREA OF CURRAIS NOVOS/RN:
A REPORT ON INTERNSHIP EXPERIENCE AND THE INFLUENCE OF TERRITORIALITY ON THE EDUCATIONAL PROCESS
DOI:
https://doi.org/10.21680/1984-3879.2025v25n01ID40185Keywords:
territoriality, multigrade class, belonging, rural areaAbstract
This article aims to analyze the benefits and need for improvements in early childhood education at Unit XXV São Francisco, located in Sítio São Rafael, rural area of Currais Novos/RN, based on an internship experience report, focusing on the influence of local territoriality during the teaching and learning process. During the internship, this relationship with Territoriality emerges along with the need to explore and address reflections on the need to discuss and involve Territoriality from Early Childhood Education onwards. From this, this research is a qualitative approach, where we seek to understand advantages and needs for improvements when working with Territoriality from Early Childhood Education in the rural area of Currais Novos/RN, the study has an exploratory purpose, aiming to bring reflections to the educational scope as a way of discussing the need for preparation for educational practices involving Territoriality in Multigrade classes in Early Childhood Education, as well as adopting a case study based on hypotheses brought up during the Supervised Internship.
Downloads
References
ANASTASIOU, Léa; ALVES, Leonir. Processos de Ensinagem na Universidade: Pressupostos para as estratégias de trabalho em aula. Univille. Publicado em 2015. Acesso em outubro de 2024.
BRASIL. Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular. Brasília: MEC, 2018. Acesso em novembro de 2024.
CORREA, Ivete; CRUZ, Jessika; SILVA, Monica; RODRIGUES, Raimundo. Territorialidade e Escola: Participação da Comunidade na efetivação das Políticas Públicas Educacionais. Humanidades e Inovação. v. 8, n. 45. Pág. 319 - 333. Publicado em 2021. Acesso em outubro de 2024.
MORAIS, Iohany. Segredos da Caatinga: Os Habitantes Silenciosos do Seridó. Acesso em maio de 2024.
SOUZA, Joabel. Centenário de José Bezerra Lopes/Joabel R. de Souza. Currais Novos, RN, 2011. Acesso em dezembro de 2024.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Jarielly de Melo Dantas, Arthur Cassio de Oliveira Vieira

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Este obra está licenciado com uma Licença Creative Commons Atribuição 4.0 Internacional.
Autores que publicam nesta revista concordam com os seguintes termos:
a. Autores mantém os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Licença Creative Commons Attribution 4.0 que permite o compartilhamento do trabalho com reconhecimento da autoria e publicação inicial nesta revista.
b. Autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não-exclusiva da versão do trabalho publicada nesta revista (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e publicação inicial nesta revista.
c. Autores têm permissão para publicar e distribuir seu trabalho online (ex.: em repositórios institucionais ou na sua página pessoal) após a publicação inicial nesta revista, já que isso pode gerar alterações produtivas, bem como aumentar o impacto e a citação do trabalho publicado (Veja O Efeito do Acesso Livre).
Foram feitos todos os esforços para identificar e creditar os detentores de direitos sobre as imagens publicadas. Se tem direitos sobre alguma destas imagens e não foi corretamente identificado, por favor, entre em contato com a revista Saberes e publicaremos a correção num dos próximos números.
English
Español (España)
Português (Brasil)