INTERDISCIPLINARY EDUCATIONAL PRACTICES IN PEDAGOGICAL TOURISM PROJECTS

Authors

DOI:

https://doi.org/10.21680/1984-3879.2025v25n01ID38951

Keywords:

Educational Tourism; Interdisciplinarity; Educational Projects.

Abstract

Pedagogical tourism (TP) involves field trips with intentionality in planning, execution and evaluation, which can transform into work projects.  The main objective of the research is to study interdisciplinary educational practices in PT projects in the initial years of elementary school in the city of Santa Maria - RS.  The methodology is a qualitative approach, of the case study type, in a rural school.  Data collection was carried out through semi-structured interviews with ten teachers, and their analysis was carried out using the content analysis technique.  The results aim for the safe and autonomous socialization of the school and community in a planning integrated across various subjects and flexible, starting from each class; use of individual or collective audiovisual, oral and written records, and the impact of financial education on PT projects that work with the five senses in the school garden, for example.  Recreational trips are educational, there is experience, on-site knowledge, procedural evaluation and respect for literacy levels for integral development.

Downloads

Download data is not yet available.

References

BONFIM, M. V de S. Por uma Pedagogia diferenciada: uma reflexão acerca do turismo pedagógico como prática educativa. Turismo Visão e Ação (Eletrônica), v. 12, n. 1. p. 114-129, jan/abr, 2010. Disponível em: <https://www.google.com/url?sa=t&source=web&rct=j&url=https://periodicos.univali.br/index.php/rtva/article/view/1127&ved=2ahUKEwjA7fvhq5T6AhVFO7kGHQMmDP8QFnoECBcQAQ&usg=AOvVaw2fgdIDIFLjxTA3dwaJEtm_ >. Acesso em: 07/06/2022.

FAZENDA, Ivani C. A. Integração e Interdisciplinaridade no ensino brasileiro: efetividade ou ideologia. São Paulo: Loyola, 1979.

FAZENDA, Ivani C. A (Org.). O que é interdisciplinaridade?. São Paulo: Cortez, 2008.

FLIK, U. Introdução à pesquisa qualitativa. Tradução por Joice Elias Costa. 3. Ed. Porto Alegre: Artmed, 2009.

FONSECA, Rodrigo; MELQUIADES, Tania. Fundamentos do Turismo. v.1, Rio de Janeiro: Fundação CECIERJ, 2010. Disponível em: <https://www.google.com/url?sa=t&source=web&rct=j&url=https://canalcederj.cecierj.edu.br/012016/5834ca099d14e0f180e0f7c7bbac715c.pdf&ved=2ahUKEwiD36HDl7n8AhWppZUCHasOCRsQFnoECBAQAQ&usg=AOvVaw0nOIQywAwmfTFqRWJHCjnN . Acesso em: 08/01/22.

FREINET, Célestin. As técnicas Freinet da escola moderna. São Paulo. Editora Martins Fontes, 1973.

FREIRE, Madalena. Observação, registro e reflexão. Instrumentos Metodológicos I. 2 ED. São Paulo: Espaço Pedagógico, 1996.

FREIRE, Madalena. Planejamento e Avaliação. A prática educativa em questão. Instrumentos Metodológicos II. 2 ED. São Paulo: Espaço Pedagógico, 1996.

GIL, Antonio Carlos. Métodos e técnicas de pesquisa social / - 6. ed.- São Paulo : Atlas, 2008.

GONÇALVES, Elisa Pereira. Iniciação à pesquisa científica. Campinas, SP: Editora Alínea, 2001.

HERNANDEZ, F. Transgressão e mudança na educação: os projetos de trabalho. Porto Alegre: Artmed, 1998.

MANZINI, E.J. Considerações sobre a elaboração de roteiro para entrevista semi-estruturada. In:MARQUEZINE: M. C.;ALMEIDA,M, A,; OMOTE; S. (Orgs.) Colóquios sobre pesquisa em Educação Especial, Londrina: Eduel, 2003. p, 11-25. Disponível em: <https://www.google.com/url?sa=t&source=web&rct=j&url=https://www.marilia.unesp.br/Home/Instituicao/Docentes/EduardoManzini/Consideracoes_sobre_a_elaboracao_do_roteiro.pdf&ved=2ahUKEwiIl7fSt5T6AhV7HrkGHZj-D_4QFnoECBAQAQ&usg=AOvVaw1R3G7odR9PBGodYmm_DfZU>. Acesso em 22 de agosto/2022.

MATOS, Francisco de Castro. Turismo pedagógico: o estudo do meio como ferramenta fomentadora do currículo escolar. Anais do VII SEMINÁRIO DE PESQUISA EM TURISMO DO MERCOSUL. TURISMO E PAISAGEM RELAÇÃO COMPLEXA. Universidade de Caxias do Sul -Mestrado em Turismo, Caxias do Sul-RS, 2012. Disponível em:<https://www.ucs.br/ucs/eventos/seminarios_semintur/semin_tur_7/arquivos/01/01_Mattos.pdf . Acesso em: 25/julho/2022.

MILAN, P. L. Viajar para aprender turismo pedagógico na região dos Campos Gerais- PR. Dissertação apresentada à Universidade do Vale do Itajaí, 2007.Disponível em:<https://siaiap39.univali.br/repositorio/handle/repositorio/1300>. Acesso em: 08/agosto/2022.

MINAYO, M. C. S.; DESLANDES; S. F. Pesquisa Social: teoria, método e criatividade. Editora Vozes, Petrópolis, 2009.

MORAES, Camila Maria dos Santos. Turismo Pedagógico. V. único. Rio de Janeiro: Cederj, 2016.

PACHECO, José; PACHECO, Maria de Fátima. Uma escola pública em debate. Escola da Ponte. São Paulo. Editora Cortez, 2015.

SCREMIN, J.; JUNQUEIRA, S. Aprendizado Diferenciado: Turismo Pedagógico no âmbito escolar. Pontifícia Universidade Católica do Paraná- Curitiba, v. 1, p. 26-42, jan./dez. 2012. Disponível em:<https://www.academia.edu/download/38495352/turismo-7031.pdf>. Acesso em: 23. julho. 2022.

YIN. R. K. Estudo de caso: planejamento e métodos. 3. ed. Porto Alegre: Bookman, 2005.

Published

02-07-2025

How to Cite

SAIDELLES ROSSI, Andréia; GIORDANI, Estela Maris. INTERDISCIPLINARY EDUCATIONAL PRACTICES IN PEDAGOGICAL TOURISM PROJECTS. Saberes: Interdisciplinary Journal of Philosophy and Education, [S. l.], v. 25, n. 01, p. AI11, 2025. DOI: 10.21680/1984-3879.2025v25n01ID38951. Disponível em: https://periodicos.ufrn.br/saberes/article/view/38951. Acesso em: 7 dec. 2025.

Similar Articles

1 2 3 4 5 6 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.