THE LITERACY IN THE EARLY YEARS OF ELEMENTARY SCHOOL

A CASE STUDY

Authors

DOI:

https://doi.org/10.21680/1984-3879.2025v25n01ID38536

Keywords:

Literacy, Continuing training, Literacy methods

Abstract

This article aims to analyze the educational context of a public school, in the municipality of Timbaúba dos Batista/RN, regarding the literacy process of students in the initial years, seeking to carry out an investigation into the methods used by teachers, the teaching approach of them in relation to literacy and literacy and aspects of student development with regard to the literacy process.  The case study will have a qualitative approach, with its research instrument being an interview with teachers in the school's literacy cycle. The study discusses the concepts of literacy and literacy in dialogue with the author Magda Soares (2004), the importance of continued training for teachers in dialogue with the author Francisco Imbernón (2010) and a brief dialogue with Emília Ferreiro and Ana Teberosky (1991) about the literacy methods and levels of literacy development.

Downloads

References

BRASIL. Parecer CNE/CP n. 9/2001. Dispõe sobre as Diretrizes Curriculares Nacionais para a Formação de Professores da Educação Básica, em nível superior, curso de licenciatura, de graduação plena. Documento Aprovado em 08/05/2001. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/cne/arquivos/pdf/009.pdf . Acesso em 24/10/2024.

BRASIL. Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular. Brasília: MEC, 2018.

BRASIL. Ministério da Educação. Proformação: Programa de Formação de Professores em Exercício. Brasília: MEC/SEED, 1999. Disponível em: http://portal.mec.gov.br.

FERREIRO, Emília; TEBEROSKY, Ana. Psicogênese da língua escrita. 4. ed. Porto Alegre: Artmed, 1991.

Gil, Antônio Carlos. Como elaborar projetos de pesquisa. 4. ed. - São Paulo: Atlas, 2002.

IMBERNÓN, Francisco. Formação continuada de professores. Porto Alegre: Artmed, 2010.

SOARES,Magda. Letramento: Um tema em três gêneros. Belo Horizonte: Autêntica, 1998, 12.

SOARES, Magda. Letramento e Alfabetização: as muitas facetas. Revista Brasileira de Educação, São Paulo: Autores Associados, v.25, 2004. p. 5-17.

SOARES, Magda. Alfabetização: a questão dos métodos. São Paulo: Contexto, 2016.

Published

19-02-2025

How to Cite

MONTEIRO BATISTA, M. A. V. .; VIEIRA, A. C. de O. THE LITERACY IN THE EARLY YEARS OF ELEMENTARY SCHOOL: A CASE STUDY. Saberes: Interdisciplinary Journal of Philosophy and Education, [S. l.], v. 25, n. 01, p. EE01, 2025. DOI: 10.21680/1984-3879.2025v25n01ID38536. Disponível em: https://periodicos.ufrn.br/saberes/article/view/38536. Acesso em: 5 apr. 2025.