The teaching of Maria Nadir Vieira Lemos and the educational situation of Barreiras dos Constantinos, Iguatu-CE
DOI:
https://doi.org/10.21680/2596-0113.2024v7n1ID38022Keywords:
Biography., Women's History, Iguatu, TeacherAbstract
This article deals with the teaching career of Maria Nadir Vieira Lemos, a pioneering teacher in education in Barreiras dos Constantinos, a rural region of Iguatu, a city located in the Center-South region of the state of Ceará. The aim is to biograph Maria Nadir Vieira Lemos with an emphasis on her performance in Barreiras dos Constantinos, in the time frame between 1940 and 1970. The research carried out is theoretically supported by Biography and Cultural History, and methodologically by Oral History, therefore, it was carried out free interviews, which were recorded, to achieve the results. The conclusions of the study point to the importance of Maria Nadir in the school context and to the neglect on the part of the public administration with education during the period in question.
Downloads
References
ALMEIDA, J. S de. Mulher e educação: a paixão pelo possível. São Paulo: Editora UNESP, 1998.
ARAGÃO, Raimundo Batista. Iguatu: História. Fortaleza: Copcultura, 1998.
ARAÚJO, Helena de Lima Marinho Rodrigues. A tradicional Escola Normal Rural Cearense chega ao Bairro de Fátima Formação das primeiras professoras primárias (1958-1950). Fortaleza: Edições UFC, 2015.
BOSI, Ecléa. A pesquisa em memória social. Psicologia USP, v.4, n.2, São Paulo, 1993.
BRASIL. Decreto-Lei Nº 8.529, De 2 De Janeiro De 1946. Inistitui leis orgânicas sobre o ensino primário. Rio de Janeiro: Diário Oficial da União, 1946. Disponível em: <https://www2.camara.leg.br/legin/fed/declei/1940-1949/decreto-lei-8529-2-janeiro-1946-458442-publicacaooriginal-1-pe.html>. Acesso em: 06 jun. 2024.
BRASIL. Lei nº 4.024, de 20 de dezembro de 1961. Fixa as Diretrizes e Bases da Educação Nacional.Brasília: Senado Federal, 1961. Disponível em: <https://www2.camara.leg.br/legin/fed/lei/1960-1969/lei-4024-20-dezembro-1961-353722-publicacaooriginal-1-pl.html>. Acesso em: 02 jun. 2024.
BURKE, Peter. O que é História Cultural? Rio de Janeiro: Jorge Zahar, 2005.
DOSSE, François. O Desafio Biográfico: escrever uma vida. São Paulo: Editora da Universidade de São Paulo, 2009
ESCOLA DE ENSINO FUNDAMENTAL ANTONIO CIPRIANO. Projeto Pedagógico. Iguatu, 2024
FAUSTO, Boris. O crime do restaurante chinês: carnaval, futebol e justiça na São Paulo de 1930. São Paulo: Companhia das Letras, 2009.
FIALHO, L. M. F.; SOUSA, F. G. A. História Da Educação, Escrita Biográfica E Possibilidades De Orientação Prática. In: SANTOS, A. L. S. M.; FERRONATO, C. (org,). Tecendo Fios e Entrelaçando ideias: História, memória e educação. Aracaju: Criação Editora, 2022.
FREITAS, Marcos César de; BICCAS, Maurilane de Souza. História Social da Educação no Brasil (1926-1996). São Paulo, Cortez, 2009.
LOURO, G. L. Mulheres na sala de aula. In: DEL PRIORE, M. (Org.). História das Mulheres no Brasil. 4. ed. São Paulo: Contexto, 2001. p. 443- 481.
MEIHY, José Carlos Sebe Bom; HOLANDA, Fabíola. História oral: como fazer, como pensar. 2. ed, São Paulo: Contexto, 2015.
MINAYO, Maria Cecília de Souza (Org). Pesquisa social: teoria, método e criatividade. 28. ed. Petrópolis, RJ: Vozes, 2009.
SAVIANI, Demerval. Histórias Das Idéias Pedagógicas no Brasil. 4. ed. Campinas: Autores Associados, 2013.
SOUSA, F. G A de. Reminiscências sobre as condições educativas no interior cearense a partir das docências de Marieta Benício e Maria José de Sousa (1936-1984). 2023. 193f. Tese (Doutorado em Educação) – Programa de Pós-Graduação em Educação, Universidade Estadual do Ceará, Fortaleza, 2023.
SOUSA, J. M. Estudo sobre o Ceará. Companhia de Inquéritos e Levantamentos do Ensino Médio e Elementar, 1955.
TEDESCHI, Losandro Antonio. Alguns Apontamentos Sobre História Oral. Dourados, MS: UFGD, 2014.
VERDE, Wilson Holanda Lima. Iguatu: Pelos Novos Caminhos da História 2.
Fortaleza: Expressão Gráfica, 2023.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Francisca Genifer Andrade de Sousa, Ruan Pablo Bezerra de Souza

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Autores que publicam nesta revista concordam com os seguintes termos:
Autores mantém os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Licença Creative Commons — Attribution 4.0 International — CC BY 4.0 que permite o compartilhamento do trabalho com reconhecimento da autoria e publicação inicial nesta revista.
Autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não-exclusiva da versão do trabalho publicada nesta revista (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e publicação inicial nesta revista.
Autores têm permissão e são estimulados a publicar e distribuir seu trabalho online (ex.: em repositórios institucionais ou na sua página pessoal) a qualquer ponto antes ou durante o processo editorial, já que isso pode gerar alterações produtivas, bem como aumentar o impacto e a citação do trabalho publicado.
Português (Brasil)
English
Español (España)
Français (Canada)