The teaching of Maria Nadir Vieira Lemos and the educational situation of Barreiras dos Constantinos, Iguatu-CE

Authors

  • Francisca Genifer Andrade de Sousa Universidade Estadual do Ceará
  • Ruan Pablo Bezerra de Souza Universidade Estadual do Ceará

DOI:

https://doi.org/10.21680/2596-0113.2024v7n1ID38022

Keywords:

Biography., Women's History, Iguatu, Teacher

Abstract

This article deals with the teaching career of Maria Nadir Vieira Lemos, a pioneering teacher in education in Barreiras dos Constantinos, a rural region of Iguatu, a city located in the Center-South region of the state of Ceará. The aim is to biograph Maria Nadir Vieira Lemos with an emphasis on her performance in Barreiras dos Constantinos, in the time frame between 1940 and 1970. The research carried out is theoretically supported by Biography and Cultural History, and methodologically by Oral History, therefore, it was carried out free interviews, which were recorded, to achieve the results. The conclusions of the study point to the importance of Maria Nadir in the school context and to the neglect on the part of the public administration with education during the period in question.

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Author Biographies

Francisca Genifer Andrade de Sousa, Universidade Estadual do Ceará

Doutora e mestra em Educação pelo Programa de Pós-graduação em Educação da Universidade Estadual do Ceará (PPGE/UECE). Professora do curso de Pedagogia da mesma universidade, lotada na Faculdade de Educação, Ciências e Letras de Iguatu (UECE/FECLI).

Ruan Pablo Bezerra de Souza , Universidade Estadual do Ceará

Graduando em Pedagogia pela Universidade Estadual do Ceará - UECE. Bolsista de Iniciação Científica da Fundação Cearense de Apoio ao Desenvolvimento Científico e Tecnológico (Funcap).

 

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Umagem de um tapete.

Published

21-12-2024

How to Cite

Sousa, F. G. A. de ., & Souza , R. P. B. de . (2024). The teaching of Maria Nadir Vieira Lemos and the educational situation of Barreiras dos Constantinos, Iguatu-CE. History of Education in Latin America - HistELA, 7(1), e38022. https://doi.org/10.21680/2596-0113.2024v7n1ID38022

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