Residencia Pedagógica y Lúdica en Educación Infantil:

experiencias en informe

Authors

DOI:

https://doi.org/10.21680/1984-3879.2025v25n01ID38933

Keywords:

Experience, Pedagogical Residence, Learning, Early Childhood Education, Playfulness

Abstract

This paper presents a report of pedagogical experiences lived by a resident of the Pedagogy Degree course at the Centro de Ensino Superior do Seridó – CERES at the Universidade Federal do Rio Grande do Norte – UFRN, in the Pedagogical Residency Program – PRP. The experience was experienced in person with the Level III class of Early Childhood Education at the São José Municipal School of Early Childhood Education, located in the city of Caicó–RN. The objective is to present the contributions of the student's practice in research at the school, as well as the students' learning. The contents developed in the classroom were within the plan pre-established by the school, and the methodology always used the fields of experience of the BNCC. The results of the experience demonstrated that the methodology through the pedagogical resource helps in the students' learning in a playful way, also allowing the teacher to perceive which difficulties the students present, in addition to providing and attracting the children's attention to the activities proposed by the research in the classroom. Finally, it is considered, in this work, that the use of these resources enabled learning both for the children and for the research involving practice and theory as a PRP resident.

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Author Biographies

Cauê Almeida Galvão, Universidade Federal do Rio Grande do Norte

Professor Substituto do Departamento de Educação da Universidade Federal do Rio Grande do Norte, campus CERES Caicó. Doutor em Educação pelo Programa de Doutorado Latino-Americano em Educação da Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG). Mestre em Estudos Latino-Americanos (IELA-UNILA). Especialização em História e Cultura Afro-Brasileira (UniBF). Especialização em Ciências Humanas e Sociais Aplicadas e o Mundo do Trabalho (UFPI). É bacharel em História - América Latina na Universidade Federal da Integração Latino-Americana (UNILA) e licenciado em História pelas Faculdades Integradas de Ariquemes (FIAR). Pesquisador do Grupo de Pesquisa Educação e Drogas (GPED-UERJ). É fundador do Observatório de Política e Educação para as Drogas em Abya Yala (OPEDAY). Membro Associado Colaborador da Rede Brasileira de Educação em Direitos Humanos - ReBEDH. Tem experiências nas áreas de História da América Latina, Estudos Interdisciplinares, Guerra às Drogas, Estudos Antiproibicionistas, Racismo Institucional, Seletividade Penal, Formação de Professores, Educação Latino-Americana, História da Guiné-Bissau. Tem interesse por temas relacionados à História da América Latina, Colonialidade/Decolonialidade, Colonialismo, Movimentos de resistência do século XX, Movimentos Sociais Contemporâneos,Investigação Ação-Participativa (IAP), Punitivismo, Educação não-escolar, Educação popular, Cultura RAP e Produção audiovisual autônoma, Conexões entre Brasil e África. Autor do Livro DECIVILIZA-TE: propostas para um(a) educador(a) abyalense.

Rayza de Lira Tavares, Federal University of Rio Grande of North

Undergraduate in Pedagogy from the Federal University of Rio Grande do Norte (UFRN). Postgraduate in Teaching Early Childhood Education and Early Years and Psychopedagogy from the Faculty of Minas Gerais EAD – FACUVALE.

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Published

22-05-2025

How to Cite

GALVÃO, Cauê Almeida; DE LIRA TAVARES, Rayza. Residencia Pedagógica y Lúdica en Educación Infantil:: experiencias en informe. Saberes: Interdisciplinary Journal of Philosophy and Education, [S. l.], v. 25, n. 01, p. RE02, 2025. DOI: 10.21680/1984-3879.2025v25n01ID38933. Disponível em: https://periodicos.ufrn.br/saberes/article/view/38933. Acesso em: 7 dec. 2025.

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