ANALYSIS ON THE CONSERVATION STATUS OF THE SCHOOL BOOK IN PRIMARY SCHOOLS IN THE CITY OF LICHINGA-MOZAMBIQUE

Authors

DOI:

https://doi.org/10.21680/1984-3879.2024v24n1ID32544

Keywords:

Conservation and enhancement. Schoolbook. Teaching and Learning Process.

Abstract

The textbook is a didactic material of great importance for the transmission and acquisition of knowledge, skills and abilities to students in the teaching-learning process. With this study, the objective is to analyze the state of conservation of school books in Primary Schools in the city of Lichinga, Province of Niassa, in Mozambique. Methodologically, the study had a qualitative approach, following the descriptive paradigm. In order to carry out this study, a bibliographical review associated with content analysis was chosen. The results obtained demonstrate that the conservation of the school book is extremely essential to boost the pedagogical activity and, it continues to be a challenge taking into account that the mechanisms used by schools for the conservation of the school book have not had satisfactory effects, since the schools do not have warehouses or specific places for the conservation of school books, hence the involvement of all segments of society in the educational system is basically decisive. However, we are of the opinion that a deep reflection should be made on the strategy or ways of keeping textbooks in schools with a view to guaranteeing the availability of this didactic material and improving the quality of teaching and learning of students in Mozambique.

Downloads

Download data is not yet available.

References

ALEXANDRE, S. F. Aprendizagem e suas Implicações no Processo Educativo. Revista de Letras da UEG. São Luís de Montes Belos: Editora Ícone. 2010.

BANDE, A. Negócio do livro escolar em Moçambique: quanto custa, quem ganha, quem perde e que reformas são necessárias? CIP- Centro de Integridade Pública. Maputo, Moçambique. 2022.

BOGDAN, R.; BIKLEN S. Investigação Qualitativa em Educação: Uma introdução à teoria e aos métodos. Porto: Porto Editora. 1994.

CASTRO, A. C. L. M. C. D. Desenvolvimento da competência de aprendizagem: uma exigência da educação do Século XXI - o caso dos manuais de português língua estrangeira. Dissertação e Mestrado: Universidade Nova de Lisboa. Portugal. 2007.

CORRÊA, R. L. O livro escolar como fonte de pesquisa em História da Educação. Campinas: Cadernos Cedes. 2000.

COSTA, M. S.; ALLEVATO, N. S. G. Livro didático de matemática: análise de professor as polivalentes em relação ao ensino de geometria. Revista Vidia. Santa Maria: UNIFRA - Centro Universitário Franciscano. 2010.

DANTES, Luiz Roberto. Livro didático de matemática: uso ou abuso?. UNESP: Rio Claro. 1996.

FERNANDES, F. A. Didáctica y Optimizacióndel Processo de Ensino a aprendizagem. IN: Instituto Pedagógico Latino americano y caribeno – La Havana–Cuba. 1998.

JÚNIOR, D. G. Livros didáticos, saberes disciplinares e cultura escolar: primeiras aproximações. Revista História Da Educação. 2012. 1(2), 29–50.Recuperado de https://seer.ufrgs.br/index.php/asphe/article/view/30663.

MATOS, M. R. A. A importância da conservação do livro didático para o processo de ensino e aprendizagem. Crisópolis – Bahia: Recanto das Letras.2017.

MOHR, A. A saúde da escola: análise de livros didáticos de 1ª a 4ª séries. Rio de Janeiro. 1995.

PRODANOV, C. C.; FREITAS, E. C. Metodologia do Trabalho Científico: Métodos e Técnicas da Pesquisa e do Trabalho Académico. (2ª ed.). Rio Grande do Sul – Brasil. 2013.

RÊGO,L. B.; LIMA,M. V. R. O. Didática: conceitos e concepções. Recife: UPE. 2010.

RIBEIRO, Â. A., ROSA, J. K. S. Estratégia para conservação de acervos bibliográficos: relato de uma experiência. Revista Múltiplos Olhares em Ciência da Informação. Universidade Federal de Minas Gerais. Belo Horizonte. 2012.

SANTANA, N. S. Análise do Livro Didático: Implicações para o Ensino Aprendizagem de Botânica no Ensino Médio. Dissertação de Mestrado. Brasília: UnB. 2020.

SAPANE,B. M. Política de racionalização do livro didático na escola: mecanismos de aquisição, conservação e devolução à escola. Revista Debates em Educação. Alagoas. 2018.

TRIVIÑOS, A. N. S. Introdução à Pesquisa em Ciências Sociais: a pesquisa qualitativa em educação. São Paulo: Atlas, 1987.

Documentos:

MOÇAMBIQUE. Guião do Professor. Ministério de Educação e Desenvolvimento Humano. Maputo: Moçambique. 2018.

Published

16-02-2024 — Updated on 02-03-2024

Versions

How to Cite

TEIMOSO, A. R.; ÁNICA, J. M. .; NACIAIA, A. P.; SANTOS JOÃO, A. dos .; GOMUNDANHE, A. M. ANALYSIS ON THE CONSERVATION STATUS OF THE SCHOOL BOOK IN PRIMARY SCHOOLS IN THE CITY OF LICHINGA-MOZAMBIQUE. Saberes: Interdisciplinary Journal of Philosophy and Education, [S. l.], v. 24, n. 1, p. AR05, 2024. DOI: 10.21680/1984-3879.2024v24n1ID32544. Disponível em: https://periodicos.ufrn.br/saberes/article/view/32544. Acesso em: 23 nov. 2024.