INFORMATION AND COMMUNICATION TECHNOLOGIES (ICTS) USED BY GEOGRAPHY TEACHERS FOR TEACHING-LEARNING, IN THE YEAR 2022, IN HIGH SCHOOLS IN THE CITY OF CRATO/CE.
DOI:
https://doi.org/10.21680/1984-3879.2024v24n1ID33495Keywords:
information and communication technologies (TICs); geography teaching; teachers practice.Abstract
Information and Communication Technologies (ICTs) offer teachers, through interaction platforms and applications, means to dialogue and streamline the teaching practice with relevant content for each discipline taught. This research seeks to dialogue about the ICTs used for the contextualization and mediation of Geography Teaching. For that, we rely on authors who talk about technological resources that were used by Geography teachers for teaching-learning, such as: Oliveira e Moura (2015); Ribeiro and Cândido (2021); Gomes and Lastria (2022); Barros and Bento (2022); Lakatos (2003). Furthermore, we carried out a study and analysis on Research Forms produced for data collection regarding the practices and uses of technologies by Geography teachers who work, notably, in High School, in Full Time Schools in the city of Crato, located to the south from Ceará. The analyzes were directed to the practices developed by teachers in the year 2022, highlighting that it was the year of return to face-to-face classes in this municipality. Here, we emphasize that ICTs, through interaction platforms and applications, offer teachers the means to dialogue and streamline the teaching practice with relevant content for each subject taught, while, based on the analysis of the forms, we provide examples to help potential readers and teachers.
Downloads
References
BARROS, Ludmila Silva de Lima; BENTO, Victor Régio da Silva. Tecnologias de informação e comunicação - TICS no ensino de geografia e seus desafios. Revista Uáquiri - PPGGEO, Acre, v. 04, n. 02, p. 24-39, ano 2022. DOI: https://doi.org/10.29327/268458.4.2-2. Disponível em: <https://periodicos.ufac.br/index.php/Uaquiri/article/view/6268> . Acesso em: 03 de julho de 2023.
BRASIL. Base Nacional Comum Curricular: ensino fundamental. Brasília: MEC/Secretaria de Educação Básica, 2018.
GOMES, Daniela Lima Nardi; LASTÓRIA, Andrea Coelho. O ensino de Geografia e as TICs: para além das práticas tradicionais. In: Didática da Geografia: linguagens e abordagens. Goiânia: C&A Alfa Comunicação, 2022.
MARCONI, Marina de Andrade; LAKATOS, Eva Maria. Fundamentos de metodologia científica. 5. ed. São Paulo: Atlas, 2003.
LIBÂNEO, José Carlos. Didática. 2. ed. São Paulo: Cortez, 2013.
OLIVEIRA, Carlos; MOURA, Samuel. TIC’s na Educação: a utilização das tecnologias da informação e comunicação na aprendizagem do aluno. Revista Pedagogia em Ação, Belo Horizonte, v.07, n.01, p. 75-95, ano 2015. Disponível em: <http://periodicos.pucminas.br/index.php/pedagogiacao/article/view/11019>. Acesso em: 01 de julho de 2023.
RIBEIRO, Cristiana Sousa de Jesus; CANDIDO, Elivaine Alves. As Tics, Uma emergência para o fazer pedagógico em tempos de pandemia. Revista AlembrA, [S. l.], v. 3, n. 6, p. 102–116, 2021. DOI: 10.47270/RA.2596-2671.2021.v3.n6.id1104. Disponível em: <https://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/alembra/article/view/50> . Acesso em: 3 julho de 2023.
STÜRMER, Arthur Breno. As tic's nas escolas e os desafios no ensino de geografia na educação básica. Geosaberes , Fortaleza, v. 2, n. 4, pág. 3 a 12 de dezembro 2011. ISSN 2178-0463. Disponível em: < http://www.geosaberes.ufc.br/geosaberes/article/view/92 >. Acesso em: 02 de julho de 2023
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Saberes: Interdisciplinary Journal of Philosophy and Education
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Este obra está licenciado com uma Licença Creative Commons Atribuição 4.0 Internacional.
Autores que publicam nesta revista concordam com os seguintes termos:
a. Autores mantém os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Licença Creative Commons Attribution 4.0 que permite o compartilhamento do trabalho com reconhecimento da autoria e publicação inicial nesta revista.
b. Autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não-exclusiva da versão do trabalho publicada nesta revista (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e publicação inicial nesta revista.
c. Autores têm permissão para publicar e distribuir seu trabalho online (ex.: em repositórios institucionais ou na sua página pessoal) após a publicação inicial nesta revista, já que isso pode gerar alterações produtivas, bem como aumentar o impacto e a citação do trabalho publicado (Veja O Efeito do Acesso Livre).
Foram feitos todos os esforços para identificar e creditar os detentores de direitos sobre as imagens publicadas. Se tem direitos sobre alguma destas imagens e não foi corretamente identificado, por favor, entre em contato com a revista Saberes e publicaremos a correção num dos próximos números.