INFORMATION AND COMMUNICATION TECHNOLOGIES (ICTS) USED BY GEOGRAPHY TEACHERS FOR TEACHING-LEARNING, IN THE YEAR 2022, IN HIGH SCHOOLS IN THE CITY OF CRATO/CE.

Authors

DOI:

https://doi.org/10.21680/1984-3879.2024v24n1ID33495

Keywords:

information and communication technologies (TICs); geography teaching; teachers practice.

Abstract

Information and Communication Technologies (ICTs) offer teachers, through interaction platforms and applications, means to dialogue and streamline the teaching practice with relevant content for each discipline taught. This research seeks to dialogue about the ICTs used for the contextualization and mediation of Geography Teaching. For that, we rely on authors who talk about technological resources that were used by Geography teachers for teaching-learning, such as: Oliveira e Moura (2015); Ribeiro and Cândido (2021); Gomes and Lastria (2022); Barros and Bento (2022); Lakatos (2003). Furthermore, we carried out a study and analysis on Research Forms produced for data collection regarding the practices and uses of technologies by Geography teachers who work, notably, in High School, in Full Time Schools in the city of Crato, located to the south from Ceará. The analyzes were directed to the practices developed by teachers in the year 2022, highlighting that it was the year of return to face-to-face classes in this municipality. Here, we emphasize that ICTs, through interaction platforms and applications, offer teachers the means to dialogue and streamline the teaching practice with relevant content for each subject taught, while, based on the analysis of the forms, we provide examples to help potential readers and teachers.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Djanni Martinho dos Santos Sobrinho, Universidade Federal do Rio Grande do Norte, Caicó, Rio Grande do Norte.

Doutor em Educação pela Universidade Federal do Rio Grande do Norte e professor colaborador do Departamento de Educação do Centro de Ensino Superior do Seridó

 

Tânia Cristina Meira Garcia, Universidade Federal do Rio Grande do Norte, Caicó, Rio Grande do Norte.

Doutora em Educação, Professora associada da Universidade Federal do Rio Grande do Norte e vice-coordenadora do Programa de Pós-Graduação em Geografia- GEOPROF/UFRN

Túlia Fernanda Meira Garcia, Universidade Federal do Rio Grande do Norte, Caicó, Rio Grande do Norte.

Doutora em Gerontologia, Universidade Federal do Rio Grande do Norte

References

BARROS, Ludmila Silva de Lima; BENTO, Victor Régio da Silva. Tecnologias de informação e comunicação - TICS no ensino de geografia e seus desafios. Revista Uáquiri - PPGGEO, Acre, v. 04, n. 02, p. 24-39, ano 2022. DOI: https://doi.org/10.29327/268458.4.2-2. Disponível em: <https://periodicos.ufac.br/index.php/Uaquiri/article/view/6268> . Acesso em: 03 de julho de 2023.

BRASIL. Base Nacional Comum Curricular: ensino fundamental. Brasília: MEC/Secretaria de Educação Básica, 2018.

GOMES, Daniela Lima Nardi; LASTÓRIA, Andrea Coelho. O ensino de Geografia e as TICs: para além das práticas tradicionais. In: Didática da Geografia: linguagens e abordagens. Goiânia: C&A Alfa Comunicação, 2022.

MARCONI, Marina de Andrade; LAKATOS, Eva Maria. Fundamentos de metodologia científica. 5. ed. São Paulo: Atlas, 2003.

LIBÂNEO, José Carlos. Didática. 2. ed. São Paulo: Cortez, 2013.

OLIVEIRA, Carlos; MOURA, Samuel. TIC’s na Educação: a utilização das tecnologias da informação e comunicação na aprendizagem do aluno. Revista Pedagogia em Ação, Belo Horizonte, v.07, n.01, p. 75-95, ano 2015. Disponível em: <http://periodicos.pucminas.br/index.php/pedagogiacao/article/view/11019>. Acesso em: 01 de julho de 2023.

RIBEIRO, Cristiana Sousa de Jesus; CANDIDO, Elivaine Alves. As Tics, Uma emergência para o fazer pedagógico em tempos de pandemia. Revista AlembrA, [S. l.], v. 3, n. 6, p. 102–116, 2021. DOI: 10.47270/RA.2596-2671.2021.v3.n6.id1104. Disponível em: <https://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/alembra/article/view/50> . Acesso em: 3 julho de 2023.

STÜRMER, Arthur Breno. As tic's nas escolas e os desafios no ensino de geografia na educação básica. Geosaberes , Fortaleza, v. 2, n. 4, pág. 3 a 12 de dezembro 2011. ISSN 2178-0463. Disponível em: < http://www.geosaberes.ufc.br/geosaberes/article/view/92 >. Acesso em: 02 de julho de 2023

Published

16-02-2024

How to Cite

EUFRASIO BARBOSA, S.; MARTINHO DOS SANTOS SOBRINHO, D. .; MEIRA GARCIA, T. C.; MEIRA GARCIA, T. F. INFORMATION AND COMMUNICATION TECHNOLOGIES (ICTS) USED BY GEOGRAPHY TEACHERS FOR TEACHING-LEARNING, IN THE YEAR 2022, IN HIGH SCHOOLS IN THE CITY OF CRATO/CE. Saberes: Interdisciplinary Journal of Philosophy and Education, [S. l.], v. 24, n. 1, p. AR01, 2024. DOI: 10.21680/1984-3879.2024v24n1ID33495. Disponível em: https://periodicos.ufrn.br/saberes/article/view/33495. Acesso em: 21 nov. 2024.